Nog een R1100GS span

Nou? Daggie dervan?

  • Top!

    Stemmen: 4 26,7%
  • Prutser!

    Stemmen: 3 20,0%
  • Hou maar op...

    Stemmen: 4 26,7%
  • Prktpetsk!

    Stemmen: 4 26,7%

  • Totaal aantal stemmers
    15
Hoi.

Wat hebben ze daar dan zitten kloten?
Is normaal een inbus 12.

Als we het over dezelfde pen hebben, dan.

Groeten, Paul.
 
De pen van de paralevers is inbus 12, die van de achterbrug aan de versnellingsbak is een Torx 60 bij mij. Inbus 12 past echt niet. Zal straks nog eens kijken bij daglicht en met de bril op.
 
En de tap gaat er nog mee los ook. Links zit een inbus 12, rechts past die er echt niet in (heb maar niet te hard met de hamer getikt 😏). Wat daar ooit gebeurd is zal wel niemand meer weten. Ziet er niet uit alsof er zelf aan gefrommeld is, bovendien is een nette torx kop slijpen ook niet echt simpel?

En doorrrrrr (morgen dan).
 
Ik heb het filmpje nog eens terug gekeken en het lijkt er inderdaad op dat hij de boutjes van het deksel van de klok met een torx dicht schroeft.

1631087265625.png

Nu is dit een R1150 eindaandrijving, misschien dat het daar wel torx zijn.
 
Die bouten in jouw filmpje is bij de 1100 wel een inbus. Ik bedoel deze:

bmw_01.jpg


De ophanging van de achterbrug aan de linkerzijde is een inbus 12 (met contramoer, net als bij de paraleverlagers achteraan), en rechts (deze zijde dus) een Torx 60. Bij de paralever lagers is dit een inbus 12, ik snap de logica niet.
 
Maar nu niet meer 😡

1E7C5BDD-1D93-416D-A4AD-26BB2CDF5AD6.jpeg

Ik heb de brug er uit gehad, schoongemaakt, schroefdraad van deze tap schoongemaakt, cardan ingevet met dat BMW goud (Staburags), boel weer gemonteerd met Loctite (243 ipv 2710) en bij het vastzetten op moment (150 Nm) hoor ik ineens een krakend geluid en voel geen weerstand meer. Ik dacht eerst dat ik de draad van het gat gestript had maar dat was gelukkig niet zo.

Gevoelsmatig zat ik nog lang niet aan de 150 Nm, denk eerder rond de 100. De momentsleutel is geen habbiebabbie merk, zal wel wat afwijken misschien maar zeker geen tientallen procenten. Degenen die mij wel eens in het echt gezien hebben weten bovendien dat ik niet bepaald een Hercules ben dus het is vrijwel onmogelijk dat ik te lomp doorgetrokken heb.

Ik heb de tap wel verwarmd met loshalen vanwege de Loctite, maar heb hem nauwelijks meer dan handwarm gemaakt met de verfstripper.

Ben geen materiaaldeskundige maar de tap lijkt gemaakt van hetzelfde materiaal als de andere tappen. Dacht eerst dat vanwege het inbus/torx verhaal dit misschien een vervangende tap was uit ander materiaal, maar dat lijkt niet zo. Voor de kenners nog een detail foto van het breukvlak:

825C5E33-7E60-4B28-8E3B-E73602040BA5.jpeg

Uithuilen en opnieuw beginnen dan maar. Mocht iemand een mogelijke verklaring hebben dan hou ik me ten zeerste aanbevolen. Nu eerst maar een nieuwe tap zoeken.
 
Hij klemt de lagers vast, de tap aan de andere kant is om de lagerspeling af te stellen, die gaat maar met 7 Nm vast, en pas nadat deze kant op 150 Nm gezet is (tap gaat er eerst handvast in). De rand zou dus in principe alle kracht moeten kunnen dragen volgens mij, dat hoge moment is alleen tegen het los lopen/trillen vermoed ik.
Of zou ik de tap links niet ver genoeg aangedraaid hebben? Maar dan nog, het is best een stevig ding…
 
Andersom. Je moet eerst de vaste tap er in draaien, daarna met de linker tap de lagers opspannen. Dan mag de flens nog steeds niet afbreken, de flens is inderdaad het enige dat die 150nm moet dragen. Wat mij betreft een beetje overdreven, vast is vast.
 
Hoi.

Ik zie het al, da's een originele tap die als 12 mm inbus is begonnen.
Daarna heeft iemand dat ding vakkundig verneukt en een Tx60 in gemept.
En daarmee verzwakt.

Over dat aanhaalmoment, die tap is geanodiseerd alu, en moet niet met 150, maar met 105Nm, foutje, of verwarring in het boek.
Die 150 komt van de 1e serie 1100GS, daar was de vaste tap van staal, die van de eindaandrijving iig.

Ik hou zelf domweg die 105 aan, is vast zat en met een drupje 243 komt die niet vanzelf los.

Groeten, Paul.
 
Logische verklaring, als je er op gaat meppen om die torx er in te krijgen buig je de flens naar achter. Aluminium houdt niet van buigen.
 
Dat denk ik ook.
Meppen op alu is vragen om problemen.

Edit: Bij de K serie is de construktie vergelijkbaar, zo niet gelijk. Daar heb ik volgens mij nog een setje asstompen van liggen.
Wat zijn de maten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een eerste generatie GS (94), maar er is in het verleden mee gerommeld, kan best dat eea een keer vernieuwd/vervangen/verneukt is. Deze tap is niet magnetisch, die van het cardanhuis ook niet, dus zijn beide in ieder geval niet van staal.

Heb inmiddels een vervangend exemplaar gevonden, vraag is of dat een stalen of alu versie is? Zal ik checken. De Hobbyist levert RVS exemplaren, ook nog een optie.

Dank voor het meedenken!
 
Andersom. Je moet eerst de vaste tap er in draaien, daarna met de linker tap de lagers opspannen. Dan mag de flens nog steeds niet afbreken, de flens is inderdaad het enige dat die 150nm moet dragen. Wat mij betreft een beetje overdreven, vast is vast.
Deze volgorde bedoelde ik ook, niet helemaal goed verwoord.
 
Dat denk ik ook.
Meppen op alu is vragen om problemen.

Edit: Bij de K serie is de construktie vergelijkbaar, zo niet gelijk. Daar heb ik volgens mij nog een setje asstompen van liggen.
Wat zijn de maten?
Volgens mij heb ik ook nog wat van de K liggen maar de nummers zijn anders. Volgens mij heeft een K de vaste stomp ook met drie M6 vast zitten.
 
De achterbrug zit er trouwens al weer een tijdje in 😂. Ondertussen ook nog de wiebel lagers in de kroonplaat een keer vervangen. En nu liggen de spatborden en tank weer eens ernaast voor een verfbeurt. Ik had nog een likje grachtengroen over van de kozijnen 😇.
 
Terug
Bovenaan Onderaan