Mrkilljoy6
Rookie
- 24 aug 2020
- 15
- 7
Check bedankt voor je uitleg! Als ik het dus goed begrijp is het geen probleem als de nok een klep wat indrukt, zolang als de markeringen maar goed staanJa, als alles op “tijd” staat, vastzetten. Nok zal de klep indrukken. Ketting moet worden gespannen als de nokkenas op zijn plek ligt en vast
Yes klopt helemaal ik had in een paar videos al gespot dat ik het moet smeren voordat ik alles vast zet! Weet jij met toeval ook of gewoon motor olie genoeg is of kan ik er beter een beetje lager vet oid in smeren?Tip Ik mis olie op je nokkenas en de lagers.
De nokkenas lagers dienen gelijktijdig vast gedraaid te worden.
Als je zeker bent dat je timing klopt is er niets aan de hand de zuiger zal wel onder in staan.
Ik zeg akkoord doe ik er wat motor olie tussen en ik ga weer sleutelen, bedankt!gewoon motorolie.
en voor je start krukas 2 toeren draaien en kontroleren of merktekens nog juist staan.
vet is beter word ook bij revisie gebruikt maar dan wel dat potje zonder kwast die overal is geweest incl zand erbijYes klopt helemaal ik had in een paar videos al gespot dat ik het moet smeren voordat ik alles vast zet! Weet jij met toeval ook of gewoon motor olie genoeg is of kan ik er beter een beetje lager vet oid in smeren?
Hahaha nou de motor heeft tot 4x toe gewonnen! Gogo gadget helicoils!Maar gewoon de boutjes aandraaien tegen de klepveerdruk in heb ik ook weleens moeten doen...maar wel echt met veel beleid en zo goed mogelijke verdeling van de krachten, voelde een beetje als Russisch Roulette bij zo'n 40 jaar oude motor.
Met zo weinig spanning op de ketting moet je nog oppassen dat de kleppen de zuiger niet raken..Ah ja natuurlijk dat is goed mogelijk ik heb de spanner er namelijk nog af liggen!!! Dit is niet mijn scherpste moment
Geleiders zitten er wel in maar ik ben de spanner vergeten. Ben even aan het wachten tot het weer iets minder vochtig word voordat ik de tocht naar de garage maaknokkenaskettinggeleider vergeten te monteren in het blok?
Wellicht dat de kleppen de zuigers nu hebben gekust..Dan ga ik nu mijn hersen breken over waarom mijn nokken as ketting soms dubbel klapt tijdens het proef draaien
Ik weet niet of het met elke motor kan, maar bij de mijne monteer ik de nokkenas zonder dat er een klep bediend wordt. Dan staat ie dus (nog) niet op de merktekens, maar dan kunnen de kapjes er zonder vervelende krachten opgezet worden. Zitten die op zijn plek, dan nokkenasketting iets optillen en nokkenas verdraaien tot de merktekens goed staan (dan worden er dus wel kleppen bediend). Spanner d’r in, driedubbel checken of merktekens nog steeds goed staan, handmatig krukas rond draaien, nog een keer check, en klaar!Nou mede MF ers ik heb het voor elkaar gekregen! Ik heb 2 draad eindes van m6 er eerst in gedraaid en vervolgens met moertjes(en de bouten aan de andere kant) de as op zijn plek gekregen!
Het was inderdaad wel even Russisch roulette en ik heb uiteindelijk 4x de nokken as moeten las halen en een helicoil moeten instaleren (shout out naar 40 jarig oud alimunium!)
Heel erg bedankt voor al jullie reacties !!
Dan ga ik nu mijn hersen breken over waarom mijn nokken as ketting soms dubbel klapt tijdens het proef draaien
Dat kan inderdaad ik kijk er in de loop van de week naar want ik wist niet dat dit dus een risico was... Ach anders heb ik gewoon weer wat dagbestedingWellicht dat de kleppen de zuigers nu hebben gekust..