Nokkenas lagerkappen honen

Status
Niet open voor verdere reacties.

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.342
Ridderkerk (ZH)
Ik ben bezig met een VTR1000F blok en ben de nokkenassen terug aan het plaatsen.

1 nokkenas van de 4 gaat klemmen zodra de lagerkap aangedraaid wordt. Hij loopt duidelijk veel zwaarder dan de andere 3 die soepel draaien met de lagerkap bouten op moment aangedraaid.

In de losse kap klemt hij niet, bouten bijna aangedraaid ook niet, maar het laatste tikje met de dopsleutel en hup, klemmen/zwaar draaien.

Kappen zijn niet verwisseld, pasbusjes zitten erin. Ik zie geen vuil of braampjes.

Als er nou toch een afwijking in zou zitten, mag je die gaten iets honen? (*)

Ik heb een kleine driepoot fijnhoner die erin past en op de accuboormachine met een hoop olie gaat dat prima, geprobeerd op een oude kop.

Maar het krast nogal, het blijft honen in aluminium natuurlijk.

Is dit veilig om te doen of niet?

(*) er vanuit gaande dat de fout in de boringen zit en niet in de axiaalkraag.
 
Laatst bewerkt:
Er zit maar 1 lagerkap op die nokkenas, dus er valt niets weg te halen.....

Hele korte nokkenasjes.

20200928_213457.jpg


Kijk maar. Nokkenassen hebben maar 2 lagervlakken en 1 kap. Daar valt niet veel aan te klokken zo.

Ik ga ze vanavond wisselen en kijk of het probleem meeverhuist.
 
Thanks, zal ik onthouden als ze de goede diameter hebben.

Maar zover ben ik nog niet, eerst de nokkenassen erin en op tijd zetten, dat is al een klus. Daarna meet ik de speling en moet de boel waarschijnlijk weer uit elkaar om shims te wisselen.
 
Tjonge, nooit bij stil gestaan dat klep/zuiger intimiteit de nokkenas (..ook een soort gaapstengel :P) zo'n dauw zou kunnen geven. Stevige klepjes dan iig.
 
Nou, probleem opgelost....

Uit respect voor de mede-forummers die meteen met advies komen én om anderen te behoeden voor mijn eigen blunder:

Te dikke shim.....

Omwisselen van de in- en uitlaat nokkenas verplaatste het probleem niet, dus de nokkenassen zijn niet krom.

Ineens had ik een ingeving: het met de hand ronddraaien kan alleen maar met de achterzijde van de nok op de klep, en heeft die nokkenas eigenlijk wel ruimte met de komstoter?

Nee dus.....

Komstoters en shims eruit gehaald en alles draait perfect soepel rond.

20201010_105412.jpg



Waarschijnlijk zijn tijdens montage toch de shims verwisseld en zit er een dikkere in dan eruit kwam. Misschien waren de kleppen al wat ingeslagen en was er al wat weinig speling, en het opnieuw inslijpen heeft de klep misschien nog iets omhoog gebracht, whatever. Maar er was gewoon een fractie te weinig ruimte en met het laatste tikje aandraaien van de lagerkapboutjes drukte de achterkant van de nok nét de klep iets in.

Daarom ging het zo zwaar lopen.

Beetje eigen domme fuckup dus.

Ik ga nu spelingen meten en shims wisselen, dat zal ook wel weer resulteren in een nieuw topic hier....

Iedereen bedankt voor de assistentie!
 
Netjes van je, grote mensen geven hun fouten toe :)

Ach, niet meer als normaal dat je even de oplossing meldt als die bekend is, mensen hier doen ook moeite voor je om je te helpen.

Wat me meer verontrust is het feit dat dit al het zoveelste "dingetje" is. Ik zit vanwege privé omstandigheden even niet zo lekker in mijn vel en mijn kop loopt over.

Dacht even lekker aan dat blok te beginnen, hobby's maken het hoofd leeg tenslotte.

Maar ik moet het echt 12x controleren allemaal, maak de ene vergissing na de andere.

Daarom ben ik even gestopt met spuitwerk, dat gaat nu helemaal niet goed komen vrees ik.
 
Uhhh... Is juist fouten zoeken, storingen oplossen niet een perfecte afleiding? En zo'n fout met sleutelen zal niet gelijk fataal zijn, temeer omdat je de afwijking opmerkt en de oplossing vindt... :t
 
Ach, niet meer als normaal dat je even de oplossing meldt als die bekend is, mensen hier doen ook moeite voor je om je te helpen.

Wat me meer verontrust is het feit dat dit al het zoveelste "dingetje" is. Ik zit vanwege privé omstandigheden even niet zo lekker in mijn vel en mijn kop loopt over.
Een blok doen als afleiding terwijl je er niet bij bent met je hoofd, is misschien geen goed idee, dat frustreert je meer omdat je merkt dat je jezelf niet bent. Volgens mij ben je best precies en wordt je niet blij van kleine foutjes.Is een eind wandelen in het bos beter? Dan kun je je gedachten ook beter op een rij zetten en verder gaan als je wel ok in je vel zit. Sterkte/succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan