Nokkenasdeksels aandraaien

#Wouter

Die hard MF'er
18 sep 2010
673
0
Westland
Ik ben bezig met de nokkenasketting van de zxr400 aan het vervangen.
Nou zit de ketting er weer op en wou ik het hele blok weer in elkaar zetten.

Dus ik probeer net netjes de nokkenasdeksels (heet dat zo O-) ?) aan de draaien met een momentsleutel...
12Nm zoals in het werkplaatshandboek staat.

Nou vond ik al dat die bout onwijs lang bleef doordraaien, maar zo stom als ik ben bleef ik toch doordraaien totdat het toch gebeurde, hij draaide door :X

Ik schrok me verrot, want het is toch je blok.

Maar toen ik de bout eruit probeerde te draaien ging tot mijn grote opluchting de hele bout mee :) Hij hing nog met een heel klein stukje metaal aan elkaar :')

Maargoed, waarschijnlijk is me momentsleutel dus helemaal gaar geworden :(
Of de bouten... want ze draaien allemaal te ver door als je het mij vraagt...

Kan ik die deksels gewoon met de hand aandraaien?
 
Ik heb exact hetzelfde met een bout van mn nokkenaskettingspanner op het moment.. maar die brak gewoon af onder de kop voor de 12 Nm bereikt was.

Wat doe je er aan.. niet veel, maar ik denk niet dat ik in de toekomst nog veel ehh 17+ jaar oude bouten meer terug ga zetten op dat soort plekken.
 
Ooit eens een momentsleutel gekocht en bij het eerste gebruik (echt goed ingesteld) me kleppendeksel dolgedraaid. Ding heb ik echt een pleurisgooi gegeven en alles gaat gewoon weer op gevoel.Voor en na de momentsleutel nooit, maar dan ook echt nooit een probleem gehad.
 
Ik heb zelf een momentsleutel van Draper(10-80Nm), is wat prijzig, maar goed gereedschap is het halve werk. Voorkom je hoop gez B| k mee.

Tip voor aankomende sleutelaars: O-)
Gebruik de momentsleutel alleen voor het bestemde doel. Ga geen bouten aandraaien, die ook met een gewone steek/ringsleutel aangedraaid kunnen worden.
Het beste is eerst het aandraaimoment in te stellen op in dit geval 10 Nm.
Dan ff proberen op bijv. een voetsteunbout of een bout die een groter "moment" vraagt en ook kan verdragen.
Mocht je te zwaar ingesteld hebben, kan er nu niets kapot gedraaid worden.
Zet `m daarna op het gevraagde aandraaimoment (12 Nm).
Oefen een paar keer op de voetsteunbout of een andere bout met een zeker zwaarder aandraaimoment om het gevoel te krijgen en tot je zeker weet dat je het klikje voelt.

Nogmaals: het is van belang om goed gereedschap te hebben, aanbiedingen van bijv. Lidl laat ik links liggen. :W
 
Ooit eens een momentsleutel gekocht en bij het eerste gebruik (echt goed ingesteld) me kleppendeksel dolgedraaid. Ding heb ik echt een pleurisgooi gegeven en alles gaat gewoon weer op gevoel.Voor en na de momentsleutel nooit, maar dan ook echt nooit een probleem gehad.

mee eens, het enige gevoel wat je wel nodig hebt. is het ''vast is vast'' gevoel. dan kan het bijna niet misgaan, en als hij na een paar ritjes nog zweet. dan kan je hem altijd nog kruislings een extra slagje geven ;)
 
Of je leert aanhaalmomenten te intepreteren.
12 Nm zonder verdere gegevens gaat over een kurkdroge schroefdraad.

De vaak lekker vette boutjes maak je dus netjes schoon, evenals de schroefdraad in het blok. Kun/wil je dat niet, dan haal je voor een vette bout 20% van het opgegeven moment af. Die 12 Nm bout dus op 10 Nm vast.
Doe je dat niet, ook prima, maar dan leer je vanzelf helicoils/inserts te plaatsen, want dan zit je zomaar over de grens.

Zit nog een hele wetenschap achter, waar gedore mooie pdf's van heeft. Ook de gebruikte boutsoort kan een paar procent verschil uitmaken.
 
Wat Kooitje zegt!
Ik ben 6 jaar assemblage monteur geweest, dan leer dat zelfs bij het indraaien van een bout nog het een en anderr komt kijken..

Zoals midlifecrisis ook zegt, ik denk dat je schroefdraad al niet meer al te best was, aluminium kan soms weinig hebben.

Moment sleuteltje kan idd erg handig zijn, juist voor de kleinere bouten in aluminium.
Setje helicoils is ook geen verkeerde aankoop, kost ongeveer 40 euro, maar het scheelt een hoop zorgen als je gaat sleutelen, als je wat kapot draaid kun je het gelijk zelf repareren...
 
Terug
Bovenaan Onderaan