Nolan communicatiesysteem

Lara Greyjoy

MF'er
25 mrt 2014
131
0
Groningen
Ik kon alleen maar een topic van 2007 vinden hierover, dus omdat er in die tijd wel heel veel veranderd zal zijn, start ik maar even een nieuw :)

Goed, mijn vraag is wie mij wegwijs kan maken in de wondere wereld van de N-Com helmen en de aparte setjes die je daarbij kunt kopen. Bij de dealer konden ze mij ook niet echt goed helpen. Beide dames van de kledingafdeling wisten niet zo goed wat ik nu allemaal wilde weten. Ik wil namelijk samen met mijn vader die communicatiesetjes gebruiken, maar ik weet niet welke ik moet hebben (hij heeft uiteraard ook een Nolan helm).

Ik heb vandaag een N43E helm gekocht. Daar zit een stickertje achterop waarop staat "N-Com". In het boekje van de helm staat niet wat dit precies inhoudt. Wat kan ik hiermee? Betekent het dat er al communicatie spullen in de helm zitten (ik denk dan bijvoorbeeld aan en anthene of bluetooth zenders/ontvangers)? Ik begrijp dat hier nog geen microfoon en speakertjes in zitten (voor zover ik kan zien in ieder geval), en dat ik dat er dus apart bij moet kopen, maar welke moet ik dan hebben?

Nu heeft mijn vader ook een N43, alleen eentje uit 2009 (volgens de verkopers moest dit geen probleem zijn) en hij heeft daar een "basic kit2" bij gekocht. In het boekje dat bij de helm zat, staat dat die wel kan communiceren met een "bluetooth kit3". Maar waarom zou die dan niet met een andere "basic kit2" kunnen? Daar kan ik niet wijs uit worden uit het boekje. En kan het dan ook echt alleen maar met die "bluetooth kit3" of ook met andere setjes?

TL;DR
welk setje moet ik nou kopen zodat ik straks met mijn vader kan communiceren als we allebei op onze eigen motor zitten?
 
Voor elke helm heb je de basic kit nodig...
Dat zijn puur de speakers en microfoon.
Aan de linker zijde zit een klepje wat je moet verwijderen om vervolgens een Bluetooth set te plaatsen.

Je wilt communiceren met een andere rijder dus moet je beide de Bluetooth set en dus ook de basic kit hebben.
Deze moeten gekoppeld worden en dan kan je met elkaar praten.

Voor een passagier volstaat het als de rijder een Bluetooth set heeft en de passagier alleen een basic kit.
Daarvoor heb je een kabel nodig van de Bluetooth set (rijder) naar de basic kit van je passagier voor intercom.
 
Als je op Google even intikt "Nolan n-com" dan kom je tal van info tegen.
Voor de nieuwe helmen heb je de B1 en B4 waarbij je met de B4 kan communiceren tussen tot 4 motoren op 800 meter (in ideale omstandigheden) en die past in o.a. de N104 die ik binnenkort aan wil schaffen.
Wat er voor de oudere helmen bij is gekomen sinds de N-com2 die ik 6 jaar geleden heb gekocht weet ik niet en ook zijn er veel modellen bij gekomen waar niet alles in schijnt te passen dus moet je ook eerst kijken welke Nolan je wilt (of X-lite want dat is ook Nolan) en dan eens kijken welke kit erin past.
Andersom kijken kan ook, kijken welke kit kan wat je wilt en daar de helm bij nemen maar dat ligt ook aan je budget of wat je er voor uit wilt geven.
Gisteren toevallig bij Motoport Echt geweest waar de kledingafdeling wel redelijk was maar er stond nu een nieuwe en die wist ook helemaal niets van het N-com gebeuren dus Nolan geeft hele slechte instructies naar hun dealers of de kledingafdeling is naast de werkplaats een een te mijden punt.
 
@ Deadly Paradox, ik heb ook wel een half uur gegoogled, maar het is gewoon allemaal zo onduidelijk dat ik het maar even hier kwam vragen.

Ik vind het ook erg apart dat ze er bij de dealers ook weinig van weten. En er bestaat ook niet een tabelletje van, "ik wil dit, dus welk setje moet ik dan kopen?" "deze". Dat kun je gewoon nergens vinden. Alle specs enzo worden allemaal wel gegeven, maar er staat nergens wat je nou aan welke kunt koppelen.

Maar ik snap nu in ieder geval dat ik dus sowieso een basic kit moet hebben voor de mic en de speakers. Dan moet ik nog maar even kijken hoe we dat met die bluetooth gaan doen.

Bedankt voor de antwoorden.
 
Met alleen een basickit zou je hem aan een portofoon kunnen hangen en op die manier met je vader communiceren (mits hij ook een porto heeft). Of beide naast de basickit ook een bluetooth kit aanschaffen.
Zoals al gezegd de basickit bestaat alleen uit speakers en microfoon. De helmen zijn voorbereid op n-com en dat is dus alleen de ruimte voor de speakers e.d..

Jullie helmen maken nog gebruik van het vorige model n-com dus communicatie tussen de twee zou dan geen probleem mogen opleveren. Dat model n-com heeft geen ingebouwde radio of iets dergelijks. wat dat betreft lekker simpel
 
Beste N-COM gebruikers,

Ik ben aan het overwegen om een Nolan N-COM B5 single systeem te kopen voor mijn Nolan N40 Special helm.

Maar ik kan geen enkele gebruikers ervaringen vinden vwb de N-Com B5, ik hoop dan ook dat er hier gebruikers zijn die hun ervaringen willen delen?
 
Heb sinds een maand een B5 in m`n helm. Vind hem nu al lekkerder dan de B4 die ik had.

FM radio lijkt wat beter te werken.
Makkelijker aan te zetten.
Zet zichzelf uit als er een tijdje geen beweging is gedetecteerd is om de batterij te besparen.
Zet zichzelf weer aan bij beweging.

Al met al heel erg tevreden en gebruik het dagelijks. Doorgaan de FM radio afgewisseld met muziek van mn telefoon via BT.

Dit alles in een N104E
 
Wat bedoel je met de radio lijkt beter te werken? klinkt een beetje als eigenlijk niet zo best.......

Hoe is je ervaring met bellen via de set en eventueel NAV via de telefoon? in mijn geval een Samsung.
 
Radio werkt super. Hier in nieuw Zeeland echter lijkt de b5 de zenders wat langer vast te kunnen houden naarmate ik verder uit bereik ga. Had ik in nl dus nul probleem mee.

Heb de ncom verbonden met een zumo 390lm en galaxy s4. Op je telefoon moet je de zumo instellen als telefoon audio en de nolan als media audio. Ncom aan vervolgens telefoon en daarna zumo. Wanneer alles verbonden is kun je makkelijk bellen via de navi en muziek streamen via je telefoon. Stel je de helm niet in als enkel mediaaudio maar ook als oproep dan geeft je telefoon de voorkeur voor alles aan de ncom en kun je niet bellen via de zumo.

Getypt op mn telefoon dus excuses voor eventuele onduidelijkheid. Ik gebruik de combi dagelijks en werkt super.
 
Terug
Bovenaan Onderaan