Noodstop schrikreactie met enkel achterrem?

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Ik had het vandaag met een collega over motorrijden en het plan om mijn hobby weer op te pakken. Hij vertelde mij , omdat hij geen abs heeft, dat hij zich heeft aangewend om bij een noodsituatie zijn eerste schrikreactie met de achterrem te doen. Bij blokkeren is dit gemakkelijker te corrigeren en vervolgens pas aan te zetten met voorrem. Dit zou een schuiver voorkomen. Advies van zijn toenmalige instructeur. Zijn er meer motorrijders die dit doen? Ik heb dit nooit zo geleerd maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik mijn motorrijbewijs 20 jaar geleden in Zuid Amerika heb gehaald.
 
Dat lijkt mij een behoorlijk verkeerd advies :X :N :N

Ja, corrigeren kan makkelijker met een wegglijdend achterwiel, maar de meeste remkracht haal je uit je voorwiel, dus gewoon je voorrem gebruiken!

aanvulling:
ik heb wel eens een noodstop gemaakt, knap dat je dan aan alleen remmen met achter denkt.
Je ziet: het gaat mis, vol in de ankers met alles wat ik had.
Ik ging echt niet denken, van wat is het verstandigst, je remt gewoon maximaal.

Veel beter is om die noodstop regelmatig te oefenen in een omgeving waar in dat kan, leeg parkeerterrein of iets dergelijks. Daar leer je je motor en zijn remgedrag kennen.
Ook de grenzen van je voorwiel, gewoon rustig opbouwen.
Je weet dan veel beter hoe te handelen, ook onbewust.

Dus oefenen, veel beter advies.
 
Laatst bewerkt:
je zou ook een paar (opstap-)lessen kunnen nemen, zodat je qua (laatste) technieken weer helemaal bij bent.
 
Noodstop is voor + achter, waarbij achter ev mag blokkeren.
Is al jaren onderdeel van het examen.
 
Opstap lessen, ben er pas 2 jaar uit hoor. VRO zou ik nog wel eens kunnen doen. En ik twijfel: Ik heb een mooie Capo Nord gezien maar zonder abs. Ik prefereer toch mét...maar da's meteen veel duurder.
 
Noodstop is voor + achter, waarbij achter ev mag blokkeren.
Is al jaren onderdeel van het examen.

Achter mag ook niet meer blokkeren geloof ik.

Ik kan me nog herinneren van het lessen, dat ik dacht dat de noodstop oefening goed ging. Maar 2 seconden later trok de rookwolk van het achterwiel over de instructeur heen. _O-
 
Laatst bewerkt:
natuurlijk heb je minder kans als je alleen met achter remt om onderuit te gaan bij een noodstop.
je hebt ook 95% meer kans om het object te raken waarvoor je probeert te remmen.
achter rem is alleen voor lage snelheid bij avb handig en voor bocht beetje inremmen serieus remmen doe je met je voorrem.
goede noodstop haal je 100 procent remkracht uit je voorwiel en 0 uit je achterwiel omdat die simpel weg stukje boven de grond zweeft.
 
Noodstop doe ik altijd eerst met achter dan voor.
Zit een paar milliseconde vertraging tussen. Mijn achterwiel raakt heel moeilijk van de grond al is het een lichte fiets (180kg).
Dan gaat de vering inzakken aan de voorkant, en gaat dan nog verder door als ik met de voorrem rem.
Met de fiets van de rijschool (ER6N) heb ik altijd eerst voorrem ingetrokken omdat die ABS heeft.
 
100 procent voorrem? Niet helemaal, maar de gedachte erachter klopt wel ongeveer.

Behoudens enkele choppers/cruisers, waarbij bijkans alle massa op het achterwiel rust, is remmen met alleen de achterrem zinloos. Tenzij je het achterwiel blokkeert, de motor plat tegen het asfalt gooit, overeenkomstig James Bond onder die dwars over de weg staande vrachtwagencombinatie doorschuift, en de motor soepeltjes weer rechtop zet om vervolgens fluitend je weg weer te vervolgen... De praktijk wijst uit dat maar weinigen die techniek goed beheersen... ;)

Ik heb geleerd zowel voor- als achterrem te gebruiken, met dien verstande dat je aan voorzijde de remkracht opbouwt, en achter juist afbouwt. Dit i.v.m. de veranderende aslastverdeling. Dat was 20 jaar geleden.

Inderdaad haal je bij verreweg de meeste motoren (op de verharde weg...) de meeste remkracht uit de voorrem, toen en nu, afhankelijk van het type motor ongeveer 70 tot 90 procent. Gebruik van de achterrem kan helpen om de motor te stabiliseren, en bij sommige motoren (met (deel)integraal remsysteem is het soms noodzaak).

Bij alle trainingen die ik de afgelopen 3 jaar deed was de instructie: niemand kan 2 dingen tegelijkertijd goed doen, dus gebruik alleen de voorrem. En dat klopt, want goed remmen leer je niet tijdens een klein uurtje oefenen. Met de FJR doe ik het stiekum nog steeds zoals aangeleerd: gedosseerd voor en achter, want het niet gebruiken van de achterrem kost i.c.m. gecombineerde remmen best wat meters...

Devies: ken je motor, begrijp de techniek, blijven oefenen, en ken jezelf.
 
Laatst bewerkt:
100 procent voorrem? Niet helemaal, maar de gedachte erachter klopt wel ongeveer.

Behoudens enkele choppers/cruisers, waarbij bijkans alle massa op het achterwiel rust, is remmen met alleen de achterrem zinloos. Tenzij je het achterwiel blokkeert, de motor plat tegen het asfalt gooit, overeenkomstig James Bond onder die dwars over de weg staande vrachtwagencombinatie doorschuift, en de motor soepeltjes weer rechtop zet om vervolgens fluitend je weg weer te vervolgen... De praktijk wijst uit dat maar weinigen die techniek goed beheersen... ;)

Ik heb geleerd zowel voor- als achterrem te gebruiken, met dien verstande dat je aan voorzijde de remkracht opbouwt, en achter juist afbouwt. Dit i.v.m. de veranderende aslastverdeling. Dat was 20 jaar geleden.

Inderdaad haal je bij verreweg de meeste motoren (op de verharde weg...) de meeste remkracht uit de voorrem, toen en nu, afhankelijk van het type motor ongeveer 70 tot 90 procent. Gebruik van de achterrem kan helpen om de motor te stabiliseren, en bij sommige motoren (met (deel)integraal remsysteem is het soms noodzaak).

Bij alle trainingen die ik de afgelopen 3 jaar deed was de instructie: niemand kan 2 dingen tegelijkertijd goed doen, dus gebruik alleen de voorrem. En dat klopt, want goed remmen leer je niet tijdens een klein uurtje oefenen. Met de FJR doe ik het stiekum nog steeds zoals aangeleerd: gedosseerd voor en achter, want het niet gebruiken van de achterrem kost i.c.m. gecombineerde remmen best wat meters...

Devies: ken je motor, begrijp de techniek, blijven oefenen, en ken jezelf.

Eens!
Een klein beetje achterrem er bij voorkomt dat je achterwiel je gaat inhalen bij een noodstop.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week nog een geavanceerde cursus gedaan op circuit Lelystad. Eerste keer lieten ze me een noodstop doen zonder instructie, waarbij het achterwiel vrijwel direct blokkeerde en de hele motor uit balans raakte.

Vervolgens de instructie gekregen om enkel de voorrem te gebruiken, resultaat dat de motor stabiel bleef en ik ongeveer de helft van de eerste remweg nodig had.
Doordat je het gas dichtdraait duikt de motor al in de voorveren en kun je dus maximaal remmen met enkel de voorrem (en ik heb geen ABS), op een gegeven moment kwam het achterwiel even los, maar doordat je dus van die rem afblijft, blijft het wiel draaien en is alles dus in balans.
Dit hebben we gedaan op een steeds hogere snelheid en uiteindelijk boven de 100km/u geoefend, en het werkt uitstekend. Let wel dat het een circuit was, waarbij de omstandigheden ideaal zijn.
Op openbare weg kan er zand, grind of andere meuk op de weg liggen, dan wordt het natuurlijk wel spannend :o

En natuurlijk zijn er 100 en 1 meningen hierover, maar dit is hoe ik het heb ervaren en ik vond de cursus zeer nuttig om te doen.
 
Laatst bewerkt:
Dergelijke trainingen zijn idd erg nuttig, al was het maar om je motor (en jezelf) echt te leren kennen, en persoonlijk vind ik ze nog leuk ook. Hoe een motor reageert - komt het achterwiel los of niet e.d. - is erg verschillend. Ik ken gnoeg motoren waarbij het achterwiel niet braaf gaat zweven, maar waarbij het je bij een maximale remming ongenadig, al dan niet stuiterend, voorbij wil.

Dat is echter iets waar instructeurs bij een eenmalige training geen rekening mee kunnen houden, en het doel van die trainingen is ook niet om het maximale uit de remmen te halen. Daar zijn (of waren) beroepsopleidingen voor. Dus liefst hebben ze dat alle spullen heel blijven, en dus wordt de veilige weg gekozen: alleen concentreren op de voorrem, kan er weinig mis gaan. Zit nog wat in ook.
 
Wat voor cursus, en bij wie (organisatie) was dat?

Deze cursus ging via mijn voormalige rijschool v Buuren uit Pijnacker. In september hebben ze er weer 1 op t programma.
Zie Aanmelden of registreren om te bekijken

Je doet mee op je eigen motor, zodat je je fiets nog beter leert kennen, iets wat ik zelf wel heel fijn vond (zolang het heel blijft ;) )

Edit* Het betreft een voortgezette rijopleiding, die gericht is op situaties in de praktijk. Noodstop, Remmen en ontwijken in de bocht, uitwijken (links en rechtsom) bij diverse snelheden en in de middag het hele circuit tot je beschikking waarbij de instructeur achter je rijd om je bochtenwerk te verfijnen.
 
Laatst bewerkt:
Vrijwel alle enthousiaste rijscholen organiseren trainingen op het PVI in Lelystad: leuk en nuttig.

Als je iets meer geavanceerde trainingen wilt: ADAC
 
Laatst bewerkt:
natuurlijk heb je minder kans als je alleen met achter remt om onderuit te gaan bij een noodstop.
je hebt ook 95% meer kans om het object te raken waarvoor je probeert te remmen.
achter rem is alleen voor lage snelheid bij avb handig en voor bocht beetje inremmen serieus remmen doe je met je voorrem.
goede noodstop haal je 100 procent remkracht uit je voorwiel en 0 uit je achterwiel omdat die simpel weg stukje boven de grond zweeft.

Ben ik het niet mee eens.
Optimaal remmen is beide remmen gebruiken, waarbij de meeste remkracht met het voorwiel wordt gedaan. Juist de remkracht doseren is de manier.
Met twee remmen sta je eerder stil dan met alleen de voorrem. Dat is nooit anders geweest
 
Ben ik het niet mee eens.
Optimaal remmen is beide remmen gebruiken, waarbij de meeste remkracht met het voorwiel wordt gedaan. Juist de remkracht doseren is de manier.
Met twee remmen sta je eerder stil dan met alleen de voorrem. Dat is nooit anders geweest

Hoeveel procent (ongeveer) denk jij dat je achterwiel remt dan?

Wat ik bedoel: als je harder gaat/moet remmen, dan knijp je je voorrem harder in ipv je achterrem te laten mee remmen.
 
Laatst bewerkt:
Optimaal remmen is beide remmen gebruiken, waarbij de meeste remkracht met het voorwiel wordt gedaan. Juist de remkracht doseren is de manier.
Met twee remmen sta je eerder stil dan met alleen de voorrem. Dat is nooit anders geweest
Is niet zwart-wit. Daarom zei ik eerder (bijna) wat jij nu zegt, maar tegelijkertijd geldt dat er (moderne) motoren zijn met ABS+DSC, en waarbij je er goed aan doet om gewoon de voorrem dicht te knijpen en op de electronica te vertrouwen.

BMW S1000RR die ik had remde b.v. uit zichzelf achter bij als je alleen voor remde, maar alleen zodra-ie het nodig vond. Dus: ken je motor, zowel de mogelijkheden als de beperkingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan