Noordkaap Juni 2023

StefanGSA

Rookie
13 aug 2010
7
5
Ik ga in juni 2023 solo naar de Noordkaap. Lekker met een tentje. 8-)
Eerst met de boot van Eemshaven naar Kristiansund en dan via Zweden en Finland naar de Noordkaap. Tweede deel van de reis via de west-kust afzakken naar beneden, Lofoten, Trollstigen, Bergen, etc. Zijn er nog mensen die in juni 2023 ook die kant op gaan?
 
Weet iemand trouwens wat de prijzen van tax-free tabak op de boot van Eemshaven naar Kristiansand zijn?
 
Lekker! 8-)

Hier staat het héél hoog op de wish list voor 2023. Ben er mee bezig en al aan het plannen etc, maar de vraag is of ik het met werk geregeld krijg.

Zou dan waarschijnlijk de hele maand augustus worden. Liever juni, maar dat is denk niet mogelijk.

Ook solo en tentje mee als backup, wil in principe elke nacht een dak boven m’n hoofd proberen te regelen. Ik wil de hele rit met de motor doen, dus ga via de Sontbrug. Heenweg op mijn gemakje via Noorwegen en juist terug via Zweden.
 
Ja ik heb er in mijn voorlopige planning ook dagen bij zitten van 700+ km maar probeer toch rond de 500km per dag uit te komen. Ik hou er van om al om 07u te gaan rijden. 06u op. Ontbijtje. Tentje opruimen en gaan. Dan kan je tot 16u/17u rijden al behoorlijk wat doen qua km's.
 
Ik heb ga in mei weer in 1 keer naar Marseille, dit keer op m'n shovel. Drie dagen later weer in 1 ruk terug.

Rij meestal tussen 05.00 en 06.00 weg en stop enkel om te tanken. Rond de middag even een hapje eten, 10 minuten, en weer door.

Zo ga ik ook naar Italië.
Gewoon kilometers maken, heerlijk!
 
Ik heb ga in mei weer in 1 keer naar Marseille, dit keer op m'n shovel. Drie dagen later weer in 1 ruk terug.

Rij meestal tussen 05.00 en 06.00 weg en stop enkel om te tanken. Rond de middag even een hapje eten, 10 minuten, en weer door.

Zo ga ik ook naar Italië.
Gewoon kilometers maken, heerlijk!
Ieder zn ding. Je hoeft in ieder geval geen toeristische tips te verzamelen 8-)

En ja, ik ken er meer die zo reizen
 
Ik ga in juni 2023 solo naar de Noordkaap. Lekker met een tentje. 8-)
Eerst met de boot van Eemshaven naar Kristiansund en dan via Zweden en Finland naar de Noordkaap. Tweede deel van de reis via de west-kust afzakken naar beneden, Lofoten, Trollstigen, Bergen, etc. Zijn er nog mensen die in juni 2023 ook die kant op gaan?
Staat ook op mijn to do lijst deze rit. Ik ben sept 2022 met mijn dochter 2 weken in zuid Noorwegen geweest en helemaal "verliefd" geworden op dit land.
Wil ook eens naar het noorden: Noordkaap, Lyngen Alpen en Lofoten.
Dit jaar met mijn dochter in september naar Schotland en daarna wellicht naar de Noordkaap.
Ik ga je volgen hoe het verlopen is
 
Lekker! 8-)

Hier staat het héél hoog op de wish list voor 2023. Ben er mee bezig en al aan het plannen etc, maar de vraag is of ik het met werk geregeld krijg.

Zou dan waarschijnlijk de hele maand augustus worden. Liever juni, maar dat is denk niet mogelijk.

Ook solo en tentje mee als backup, wil in principe elke nacht een dak boven m’n hoofd proberen te regelen. Ik wil de hele rit met de motor doen, dus ga via de Sontbrug. Heenweg op mijn gemakje via Noorwegen en juist terug via Zweden.
Vaak lees ik dat als je eerst Noorwegen doet en daarna Zweden dat Zweden dan tegenvalt en het beter andersom kunt doen.....
 
Ik weet niet of je heel de Noorse kust wil volgen, maar je hebt daar een heleboel overtochten met de veerpont. Alleen op de FV17 volgens mij al 6 of 7, variërend van 10 minuten vaartijd tot meer dan een uur. Ze gaan wel continue, maar als je net de pech hebt dat je er eentje met een vaartijd van een uur mist, dan moet je een uur wachten tot de volgende, inschepen, dan nog een uur varen en weer uitschepen. Als je pech hebt ben je 2,5 uur verder voor je aan de overkant bent. Maximumsnelheid is overal hooguit 80 maar vaak zelfs lager, waardoor je gemiddeld misschien op 60km/u komt. Ik kan je nu al garanderen dat je die 500km zeker niet elke dag gaat halen, tenzij je echt tot laat in de avond gaat rijden. Dat kan overigens wel, want het is lang licht in de zomer. Ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar hou er rekening mee dat je daar trajecten hebt die echt totaal niet opschieten.
 
Vaak lees ik dat als je eerst Noorwegen doet en daarna Zweden dat Zweden dan tegenvalt en het beter andersom kunt doen.....

I know. Er is voor beide wat te zeggen. Maar ik wil in alle rust en op m’n gemakje naar boven. En dan terug wat vlotter. Wil voorkomen dat ik het op gegeven moment zat ben en dan door Noorwegen moet haasten, dat doe ik dan liever door Zweden.
 
Ik ga in juni 2023 solo naar de Noordkaap. Lekker met een tentje. 8-)
Eerst met de boot van Eemshaven naar Kristiansund en dan via Zweden en Finland naar de Noordkaap. Tweede deel van de reis via de west-kust afzakken naar beneden, Lofoten, Trollstigen, Bergen, etc. Zijn er nog mensen die in juni 2023 ook die kant op gaan?
Nice het klinkt redelijk als mijn rit alleen vertrek ik eind Juni (na de TT) misschien tref ik je wel op je terugreis:) Ik heb er 3.5 a 4 weken voor uitgetrokken met de bedoeling om alleen via de westkust te gaan. Mocht ik in tijdsnood komen gaat de terugrit via Zweden. Veel plezier en succes alvast!
 
Ik ben vorig jaar via puttgarden overgestoken en toen door Zweden, Finland naar de noordkaap gegaan. Ik heb er precies 1 week heen en 1 week terug. Weer via Zweden door het binnenland naar beneden. Ik ging om 9 uur rijden en zocht om 5 uur/half 6 een camping. Het is goed te doen. Ik hield bij de tankbeurten een goede pauze van een half uur👌 Ik heb in die 2 weken 2 lange dagen gemaakt,
De 2de dag van Bremen naar jönköping. En de laatste dag van Malmö naar Hellevoetsluis. Ik had een actieradius van 220 km en haalde met gemak alle benzinepompen . En was in totaal iets van 700 euro aan brandstof kwijt en 600 euro aan eten en campings. Tot aan Stockholm sliep ik in de tent en daarboven in stuga’s. (Ongeveer 35 euro pn)
Noorwegen is Duur dat heeft mij tot de keuze gebracht om via Zweden af te dalen.
2 weken met Noorwegen erbij ga je niet redden. Je kan daar 50 km dalen om vervolgens wee 100 km te stijgen. Zelfs de Noren rijden via Zweden 😅
 
I know. Er is voor beide wat te zeggen. Maar ik wil in alle rust en op m’n gemakje naar boven. En dan terug wat vlotter. Wil voorkomen dat ik het op gegeven moment zat ben en dan door Noorwegen moet haasten, dat doe ik dan liever door Zweden.
Is het niet wat om eerst het stuk te haasten? Dus al tempo-toerend (met accent op ‘tempo’) door Zweden omhoog. Heb je dat vast gehad. En daarna het mooie stuk al genietend via Noorwegen omlaag…
 
Is het niet wat om eerst het stuk te haasten? Dus al tempo-toerend (met accent op ‘tempo’) door Zweden omhoog. Heb je dat vast gehad. En daarna het mooie stuk al genietend via Noorwegen omlaag…
Zo heb ik het destijds ook gedaan. Door Zweden in wat rapper tempo omhoog, en daarna rustig aan door Noorwegen terug. Zeker in de zomer is het erg lang licht, dus kan je best flinke afstanden afleggen zonder dat je echt aan het jagen bent. 600/700km per dag is prima te doen als je op tijd vertrekt, en dan kan je met 5 dagen op de Noordkaap staan. Vanaf daar kan je rustig terug. Kom je uiteindelijk tijd tekort, dan kan je altijd nog iets van Zuid-Noorwegen schrappen. In het zuiden ben je relatief snel en makkelijk nog een keer terug, in het Noorden meestal niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan