Normandië en de Road to Liberty

Ik ook :Y
Ik wil dit nog een keer samen met mijn vader doen, dus ben benieuwd naar jou ervaring. Veel plezier in ieder geval.
Ik zal hier wel min of meer een blogje bijhouden. Dat heb ik vorig jaar met mijn Great Britain trip ook gedaan.

:)
 
Aankomende zondag ga ik weg. Eerste hotelletje wordt in de buurt of Outreau, het tweede in Honfleur. Daarna heb ik drie nachten geboekt in een oud gasthuis in Bayoux. Dat geeft me twee volle dagen om de stranden en andere bezienswaardigheden te gaan zien.
Vrijdagochtend ga ik aan de Road to Liberty beginnen, maar daar heb ik nog niets voor geboekt. Kan onderweg wel, geen probleem.

Nu ben ik de motor nog aan het poetsen, we gaan wel gesteven en gestreken op pad!

:) :)
 
Er zijn in Normandie zelf ook meerdere routes uitgezet. Deze zijn zeer makkelijk te volgen, zijn gewoon middels verkeersborden bepijld. Door heel Normandie, lopen volgens mij 5 of 6 van die routes. De routes lopen langs alle bezienswaardigheden, monumenten en musea, en op deze punten staan ook informatieborden over de routes. Je kunt in al die musea foldertjes over die routes krijgen, en er bestaat ook een boekje (zelfs in het NL) met extra informatie. Stomme is dat er op internet bijna niks over te vinden is.
 
Ik heb zo'n boekje voor mijn neus liggen, die is van http://www.normandiememoire.com/?lang=en.
Het zijn 8 routes onder de naam "Normandie 1944", die inderdaad erg goed worden aangegeven op de bebording, niet met een lullig bordje op kabouter hoogte zoals in Nederland waar alleen aan fietsers wordt gedacht.

7idk.jpg

(ok in Frankrijk staan er dan weer erg veel bestemmingen bewegwijzerd)

Bayoux zelf ben ik niet geweest, maar de plaats ligt inderdaad mooi centraal voor de landingsstranden.
Er is ontzettend veel te zien in de omgeving, stippel een beetje uit wat je écht wilt zien.
Ik heb zelf geen musea bezocht (naast een prive museum in een B&B). Hoogtepunten vond ik zelf eigenlijk het American War Cemetery en Pointe Du Hoc.
Bezoek aan een Duitse begraafplaats schijnt ook indrukwekkend te zijn, heb ik zelf niet gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Ja die bedoel ik inderdaad! Ik heb het boekje ook wel ergens, maar ik kon het zo snel even niet vinden. De routes beginnen bij de Batterie Merville nabij Ouistreham, eigenlijk het meest Noordelijke punt van de actie op 6 juni. Ze lopen uiteindelijk via alle stranden helemaal tot aan Cherbourg. Vanaf Cherbourg zak je af richting St. Lo en vanaf daar kun je kiezen om richting Falaise te gaan, en volgens mij loopt er ook nog een route richting Avranches. Je komt zo eigenlijk langs vrijwel alle belangrijke en interessante punten, waarbij je natuurlijk zelf kunt besluiten of je die gaat bezoeken of niet. Ik ben er zelf 2x 2 weken geweest, waardoor ik inmiddels vrijwel overal al wel geweest ben. Als je tijd beperkt is moet je natuurlijk een keuze maken wat je gaat bekijken. Ik zou het wel moeilijk vinden tips te geven wat je echt moet zien als je een keuze moet maken, persoonlijk vind ik bijna alles wel de moeite waard.
 
Laatst bewerkt:
Da's handig die site, daar heb ik een bookmark van gemaakt. Mijn tijd is beperkt, ik heb zo'n 2 volle dagen om de buurt van de stranden te verkennen. Hier is een kaartje met de route die ik heb gemaakt en zo'n 10 waypoints van dingen die ik beslist wil zien. En verder laat ik het ook een beetje van het toeval afhangen.

full
 
Het is altijd jammer als je beperkte tijd hebt, dan moet je keuzes maken. Ik zie dat je route ook via Calais loopt. Nog een paar tips voor mocht je tijd genoeg hebben: In het Noord-Franse St. Omer, vlakbij Calais heb je het museum La Coupole. Dit is een enorme bunker, grotendeels in de bergen en ondergronds gebouwd, waar men V2 raketten wilde bouwen, opslaan en lanceren. Mocht dit je interesse hebben dan is dit absoluut de moeite waard. Daar weer vlakbij heb je de bunker Blockhouse Eperlecques, een enorme bunker die ook bedoeld was om de V2's te lanceren. In Calais zit ook nog wel een aardig museum, en iets onder Calais heb je nog de bunker van de Batterie Todt.

Zo heb ik nog wel genoeg tips voor je, maar helaas is de tijd zoals zovaak de beperkende factor. Op de site www.tracesofwar.com kun je vrijwel alle musea, begraafplaatsen en andere bezienswaardigheden in Frankrijk terugvinden.
 
Calais ben ik vorig jaar geweest, erg interessant. Volgende week ga ik weer een dagje naar West-Vlaanderen, ook geschiedenis maar dan ietsje eerder.

In West Vlaanderen wil ik je wel eens op sleeptouw nemen. Ik ga daar zowat elke week 'spelen' met de motor.
Stuur gerust persoonlijk berichtje.
 
Calais ben ik vorig jaar geweest, erg interessant. Volgende week ga ik weer een dagje naar West-Vlaanderen, ook geschiedenis maar dan ietsje eerder.

Het is welliswaar een museum over de tweede wereldoorlog, maar mocht je in de buurt zijn dan is Domein Raversijde (bij Oostende) een absolute aanrader! Wat betreft de eerste wereldoorlog heb ik daar in die omgeving ook nog wel wat tips voor je, mocht je daar interesse in hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben daar net geweest voor 4 dagen en wel met de auto maar er is zoveel te zien. Het is zo indrukwekkend dat je er kippenvel van krijgt.
Ik kreeg de route van iemand van het forum die daar veel tijd ingestoken heeft. Alles is goed en duidelijk uitgewerkt.
Als er animo voor is zal ik zijn email hier plaatsen.
 
Het is welliswaar een museum over de tweede wereldoorlog, maar mocht je in de buurt zijn dan is Domein Raversijde (bij Oostende) een absolute aanrader! Wat betreft de eerste wereldoorlog heb ik daar in die omgeving ook nog wel wat tips voor je, mocht je daar interesse in hebben.
:Y Stuur maar op PM.
 
Ik ben daar net geweest voor 4 dagen en wel met de auto maar er is zoveel te zien. Het is zo indrukwekkend dat je er kippenvel van krijgt.
Ik kreeg de route van iemand van het forum die daar veel tijd ingestoken heeft. Alles is goed en duidelijk uitgewerkt.
Als er animo voor is zal ik zijn email hier plaatsen.



je hebt een pm :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan