Nu al defect!?

CeeVee

MF'er
15 dec 2008
164
1
NL2921
Relaas van wat mij vorige week overkwam:
Plots trillingen in het stuur alsof er allemaal kleine steentjes op de snelweg liggen, dan stopt het weer. Ergens een knarsend, gierend geluid. Na enige seconden niets meer te horen of te voelen. Repeteert zich in verschillende mate en tijdsduur.
Dat trillen is wel "eng", net of het wiel heen-en-weer wil slaan. Het is er slechts nu en dan, en variërend van lichtjes tot alsof ik over een gravelpad rijd. Aan de kant gezet, zo op het oog niets te zien, niets klem, geen speling of aanlopen. Hmmm...
Voorzichtig op kantoor aan, ANWB gebeld. Er loopt niets aan, geen speling op wielen of rem -niets te vinden, kan lager zijn maar ook remblok of -klauw. Hmmm... :/
Gek dat 't niet constant is; toch maar voorzichtig op huis aan. Door de file, auto's schieten letterlijk aan de kant als er plots weer eens zo'n luide knars klinkt, heeft zo wel handige kanten... :)

Om een lang verhaal kort te maken: na 47.000 kms staat nu hij op een nieuw voorwiellager te wachten.en hoef de ik niet door de sneeuw <toch wel pfffew>

Iemand die gemotiveerd kan bevestigen of ontkennen of dit bij 47000km normale slijtage is?

Heb ik in 100000+ kms nog nooit gehad!
 
Ik heb de voorwiellagers vervangen met hulp, bij 94000km op mijn CB250. Ik dacht dat mijn lagers aan vervanging toe waren omdat mijn remschijf kwam wel eens tegen de remblokken tijdens het parkeren.
Toen ik de lager kocht bij MotoPort Wateringen, was er ook iemand met een ZX9R of zo die zijn lagers moest vervangen bij 30000km of zo.

Dus ik denk het is afhankelijk wat voor belastingen de lagers krijgen; snelheid, afremmen, belading, weersomstandigheden, onderhoud, etc...
 
Laatst bewerkt:
Relaas van wat mij vorige week overkwam:
Plots trillingen in het stuur alsof er allemaal kleine steentjes op de snelweg liggen, dan stopt het weer. Ergens een knarsend, gierend geluid. Na enige seconden niets meer te horen of te voelen. Repeteert zich in verschillende mate en tijdsduur.
Dat trillen is wel "eng", net of het wiel heen-en-weer wil slaan. Het is er slechts nu en dan, en variërend van lichtjes tot alsof ik over een gravelpad rijd. Aan de kant gezet, zo op het oog niets te zien, niets klem, geen speling of aanlopen. Hmmm...
Voorzichtig op kantoor aan, ANWB gebeld. Er loopt niets aan, geen speling op wielen of rem -niets te vinden, kan lager zijn maar ook remblok of -klauw. Hmmm... :/
Gek dat 't niet constant is; toch maar voorzichtig op huis aan. Door de file, auto's schieten letterlijk aan de kant als er plots weer eens zo'n luide knars klinkt, heeft zo wel handige kanten... :)

Om een lang verhaal kort te maken: na 47.000 kms staat nu hij op een nieuw voorwiellager te wachten.en hoef de ik niet door de sneeuw <toch wel pfffew>

Iemand die gemotiveerd kan bevestigen of ontkennen of dit bij 47000km normale slijtage is?

Heb ik in 100000+ kms nog nooit gehad!

klinkt niet als abnormaal. een lager afdichting hoeft alleen maar iets beschadigd tezijn en water doet de rest om het snel af temaken.
feit is dat lagers geen eeuwig leven hebben.
 
Als je veel tegen stoepranden oprijdt is dat ook niet bevorderlijk voor je lagers. Ik heb een monteur wel eens horen klagen over de politiemotoren die elke beurt nieuwe lagers nodig hadden dankzij het vele stoeprandjes scoren.
 
Schoonmaken met een hogedruk reiniger is ook niet echt bevorderlijk voor de levensduur van je lagers. Ik weet natuurlijk niet of je dat doet......
 
Ik doe dat wel, en zolang je niet op de lagers richt gaat dat prima. Heb je ervaringen ermee, of meld je dit omdat het overal op het forum staat. Mijn motor rijdt prima al 100k km.
 
Zit het wel in de onafgeveerde massa?

Zit het blok koud in het frame, of in rubbers?
Dat je het in je stuur voelt wil niet altijd zeggen dat het ook daar weg komt; je kunt namelijk met je handen beter voelen dan met je kont. Als je je knietjes tegen de tank drukt, hoe voelt het dan? Waar komt het schreeuwende geluid vandaan?
Het is zo eigenlijk te vaag om een advies te vormen...
 
(Had eigenlijk bedoeld mijn verhaaltje in de thread "BMW K1200GT" te posten, maar blijk een eigen draadje gestart te hebben. Nu ja...)

Allen dank; de lager rechts bleek roestig en miste (inmiddels) 3-4 kogeltjes.

Ja, ik gebruik soms een hogedrukreiniger (voor het ergste vuil) en weet dat je daarmee niet (te) dicht bij lagers en allerlei andere min-of-meer open dingen moet komen. Het was me een paar dagen ervoor bij het schoonmaken (ik gebruik witte S100 voor vooral de wielen, magistraal spul!) wel opgevallen dat die kant van de naaf een beetje bruinig was, maar dacht niet aan lekke/roestende lagers...

Ja, ik rijd dagelijks een stoeprand af en op - stapvoets/steppend, respectievelijk het hek uit en in. En ik denk niet dat dat zo heel veel kwaad kan; vergelijk de krachten op lagers eens met alle richels en hobbels en dilatatiegroeven etc. die onderweg met 100 km/u en meer passeren...

Ja, ik besef dat rijgedrag veel invloed op de levensduur van dergelijke onderdelen kan hebben. Met deze motor kom ik hoogst zelden boven de 5500 o/m, wheelies en stoppies zijn (dus) niet mijn ding, en ik probeer zoveel mogelik gedoseerd (op de motor) af te remmen, mijd gaten en kuilen als het even kan. Redelijk defensief rijder, lijkt me.

Deze motor heb ik nu één jaar en 17000 km; het kan natuurlijk mijn (schoonmaak-)fout zijn, maar ook een gevolg van één der vorige eigenaars. In het vervolg zal ik nog voorzichtiger zijn...

Is inmiddels gerepareerd, en de kosten vallen me mee: inclusief een navulling witte S100 nog net geen 110 euro. Met dank aan Jan (GigaTwin, aanrader!).
 
Als je veel tegen stoepranden oprijdt is dat ook niet bevorderlijk voor je lagers. Ik heb een monteur wel eens horen klagen over de politiemotoren die elke beurt nieuwe lagers nodig hadden dankzij het vele stoeprandjes scoren.
O.a....... O-) _O- })
 
Ik gebruik al 27 jaar hogedrukreinigers en ik heb nog nooit een kapot wiellager gehad.
Bij een gebruikte motor weet je natuurlijk nooit wat de vorige eigenaar gedaan heeft. -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan