Nu weet ik het zeker!!!

Fred_63

Die hard MF'er
27 okt 2007
363
0
Hallo scootergekken.

Moest gisteren tanken en besloot om eens BP Premium98 te tanken. Hoorde dat hij dan beter zou lopen bla bla bla.
Jullie kennen het wel.

Er ging 8.7 liter in dus op 0.3 liter na was hij dus leeg.

Na het starten gaan rijden en na ong. 1 km hoorde ik een raar geluid wat ik normaal nooit hoor. Het was een soort "knikkeren" wat hoorbaar was als ik versnelde. Hij hing ook duidelijk niet meer zo lekker aan het gas.
Ben naar huis gereden en het geluid bleef. Ook na ong 50km. :?

Heb thuis alle benzine er uit gehaald en vervangen door Shell 95oct. Dat is wat ik normaal tank.
Na het starten gaan rijden en na ong 2 km verdween het "knikker" geluid als sneeuw voor de zon.
Motortje draaide weer als van ouds. :]

Na deze ervaring weet ik wel dat ik die rommel zoals V-power, Premium en hoe het allemaal nog meer mag heten er niet meer in wil hebben in mijn SC250. :N

Heeft hier iemand ook ervaring mee?

Gr Fred
 
Laatst bewerkt:
Bij aankoop van mijn SH gevraagd wat ik nu het beste kon tanken. Volgens hem gewoon euro 95. Alle andere 98, vpower etc is volgens hem waste of money.Volgens hem zijn de meeste motoren ook tegenwoordig gewoon gemaakt om op 95 optimaal te draaien. Alleen echte hoogtoerige highpreformance motoren moest je in sommige gevallen 98 tanken.
 
Fred:
Het Knikker of Rinkel geluid herken ik Direct (appie 300).
Tank benzine Shell of Chevron 95 euro.
Heeft u al eens 98 euro getest ?
Oja, in het boekje staat Minimaal 95.
 
Laatst bewerkt:
Er staat idd in het boekje 95 oct. Hoger kan geen kwaad wordt er geroepen, maar geeft geen extra boost of zo.

Voor mij die "rommel" iig niet meer.
 
98 oct ontbrand minder snel
is voor motoren met hogere compressie , zodat het niet te snel ontbrand
dus voor motoren met minder hoge druk , mogelijk nadelig als het minder snel
, dus te laat ontbrand.
 
Mijn vaders' auto heeft dat ook met Shell V-power. Reed véél slechter dan met normale benzine. Is een Toyota Avensis overigens.

Gr. Karl
 
Dit onderwerp lijkt me iets om ook eens bij de 'collega's' motorrijders in dit forum ten berde te brengen...
 
nou het heeft weinig te maken met scooter maar wie weet heeft er iemand interesse in. Ik tank ook bij shell (firmawagen), het is een diesel. Uit puur interesse heb ik eens echt zoveel mogelijk dezelfde toerentallen gereden naar mijn werk om het verschil met V-power en gewone diesel eens grondig uit te testen. op 45l sheelt het toch gemiddeld 175 km met mijn huidige wagen.
 
Ach jongens het is toch allemaal grote flauwekul, die superbenzines. Superbenzines zijn al ouder dan de meeste forummers en elke periode heeft zijn eigen superbenzine die iedere keer "meer kracht en minder verbruik levert" maar vooral gewoon meer oplevert. Wie kent nog het merk Caltex? Tegenwoordig alleen nog zichtbaar in Oceanië, maar in de jaren '50 en '60 hadden ze de "Caltex Platinum Super IC+" benzine, "de benzine van morgen voor de auto van vandaag" en "dan weet U zeker dat Uw motor de meeste kracht levert" _O-

Ik rij ook lease (dus veel) en tank V-power voor de dubbele punten (Shell is niet gek) en alle andere niet-super-diesels bij de andere pompen (geen dubbele punten, geen marketinggevoel zoals Shell) en ik kan je verzekeren dat het echt NIETS uitmaakt. Met benzine hetzelfde verhaal. Kijk gewoon in je boekje welk type benzine minimaal aangeraden wordt. Bijvoorbeeld Piaggio raadt minimaal 95 RON aan. Sick dat in Italië die benzine niet bestaat en je dus verplicht bent de duurdere 98 te tanken..... :(
 
Laatst bewerkt:
Wie kent nog het merk Caltex? Tegenwoordig alleen nog zichtbaar in Oceanië, maar in de jaren '50 en '60 hadden ze de "Caltex Platinum Super IC+" benzine, "de benzine van morgen voor de auto van vandaag" en "dan weet U zeker dat Uw motor de meeste kracht levert" _O-
De Caltex pomp met de Rode ster die ken ik nog wel, dat is later toch Chevron geworden in NL?

Voor de loodvrij had je Super 98+Lood (rode pomp) en uit de racerij weet ik dat en Hoger octaan een betere klopvastheid geeft met gevolg daarvan minder pingel in de hoge toeren.
Op het circuit tankte wij Super 98+Lood en dit mengde wij aan met de groen/blauw Vliegtuig benzine om richting de 100 oct te komen zodat je hogere toeren kon maken zonder pingelen. Met dat mengsel liep de motor als het bekende vergif....
 
Laatst bewerkt:
Die van mij eet en drinkt wat de pot schaft. Het goedkoopste dus. :)
 
95 en 98 is een onderwerp dat je overal op gelijk welk auto of motorforum wel een paar keer tegenkomt. Heel simpel. Elke normale motorfiets die verkocht wordt via de gewone procedure, dus via een dealer, heeft meer dan genoeg met 95. Het is veel belangrijker dat je je motor de tijd geeft om op te warmen en dan pas volgas te gaan rijden.
 
hy

in mijn dylan gewoon 95 , maar in mijn auto, is een italiaan van een paar jaar oud, tot mijn spijt moet ik echt zeggen dat deze met 98 toch wat mooier loop en wat vlotter op toeren komt, wat betreft V-power of prium etc geen merkbare verschillen

grts peter :]
 
De Caltex pomp met de Rode ster die ken ik nog wel, dat is later toch Chevron geworden in NL?

Voor de loodvrij had je Super 98+Lood (rode pomp) en uit de racerij weet ik dat en Hoger octaan een betere klopvastheid geeft met gevolg daarvan minder pingel in de hoge toeren.
Op het circuit tankte wij Super 98+Lood en dit mengde wij aan met de groen/blauw Vliegtuig benzine om richting de 100 oct te komen zodat je hogere toeren kon maken zonder pingelen. Met dat mengsel liep de motor als het bekende vergif....

Inderdaad, Caltex is Chevron en Texaco!

Een hoger octaangetal laat niet per defenitie je blok beter lopen. Soms wordt voor een motorblok 98 RON voorgeschreven maar mag je ook 95 tanken, maar met in achtneming van een licht vermogensverlies (o.a. VW schrijft soms op deze manier voor). Indien direct 95 RON zonder voorwaarden wordt voorgeschreven (zoals Piaggio met het MASTER-blok) kun je het beste gewoon 95 tanken. Tank je 98 is er geen enkel gevaar maar ook geen enkel voordeel: hogere klopvastheid is geen synoniem voor hoger rendement. Je kunt ook benzine met een octaangetal van 100 tanken (V-power had dat in sommige landen voor een korte tijd) zonder gevaar voor je 95-blok maar het helpt je echt geen kilometer verder!
 
Terug
Bovenaan Onderaan