o-ring verus x ketting

pepe

MF veteraan
25 jun 2003
23.296
202
gisteren even navraag gedaan wat een tandwiel± ketting setje kostte en zocht hij dat op voor mijn motor, ik hoorde hem zeggen bj 2000 x ( ring ) ketting ???

ik ken alleen de o ring ketting , wat is het verschil en wat moet ik nemen ???
 
Koop maar de X-ring , draait iets zoeter (=minder PK's verloren in de ketting)

Denk je zelf dat je die 1.5 pk die je misschien verliest door de O-ring ketting op de openbare weg zult merken? Voor dat extra geld wat je eraan uitgeeft? X-ring is beter, maar scheelt niet zo heel veel. Levensduur kan iets langer zijn...maar maakt elkaar volgens mij niet zoveel.
 
nah ja hij raadde mij ook de x ring aan dus , dat is ook de prijs die hij mij opgaf , was alleen nieuwsgierig naar het verschil
 
ik denk dat als je hem gewoon goed onderhoudt dat je met een 0-ring redelijk ver komt en die statistieken zien er wel HEEEEEEEEEEEEEEl Simpel uit. PLus nog het feit dat er staat "normal 0-ring". Ze zullen wel met de slechtste 0-ring getest hebben om zo nog betere statistieken voor hun eigen x-ring te krijgen....its just marketing.
Vooral als je een beestje heb met weinig pk zul je het niet echt nodig hebben....met van die pk-pakhuizen van 120+ kan ik het me wel voorstellen.


Greetz

Brakke Gaid
 
x-ring is gewoon een verbeterde o ring vind ik zelf, ook als je geen pk pakhuis hebt zal t gewoon net ietsje langer mee gaan, met rijden merk ik weinig verschil, heb een half jaar terug ketting van mijn vriendin vervangen was tsubaki525 oring en heb em vervangen met een tsubaki xring gold chain! En op mijn nieuwe cbr100rr zit ook een xring.
 
geloo fje echt dat je met en x-ring 1.5-2 keer zo lang kan rijden als een o-ring???

Ik denk het wel enigszins verschil uit zal maken, maar of dat echt oveel is betwijfel ik...vooral als je het goed schoonmaakt(ikdoe het met wasbenzine en tandenborsteltje) en dan goed insmeren....

iemand hier ervaring mee??



Brakke Gaid
 
Koop maar de X-ring , draait iets zoeter (=minder PK's verloren in de ketting)
Ik ben kort geleden over gegaan van ouderwetse ketting naar O ringen ketting maar als er al meer vermogen verloren zou gaan dan was dat verschil bij mij niet meetbaar.
Op hetzelfde traject met zelfde snelheid zelfde benzine verbruik zelfde prestaties. :? :)
 
ok....das dus heel lang.....maar zon x-ring...moet je die laten klinken of kan je die zelf erop zetten....
Volgens mij is het voor een (straat)motorketting altijd wel aan te bevelen om 'm te klinken. Ongeacht het type.

geloo fje echt dat je met en x-ring 1.5-2 keer zo lang kan rijden als een o-ring???

Ik denk het wel enigszins verschil uit zal maken, maar of dat echt oveel is betwijfel ik...vooral als je het goed schoonmaakt(ikdoe het met wasbenzine en tandenborsteltje) en dan goed insmeren....

iemand hier ervaring mee??



Brakke Gaid
Kweenie. Ik heb alleen nog maar X-ring gehad. De mijne zit er nu zo'n 22000km op en is nog lang niet versleten. Er zit nog amper speling op de schakels. Ik maak 'm nooit schoon, maar ik spuit 'm wel iedere 300km en altijd als ik in de regen gereden heb in met Putoline kettingvet. Ik rij een CBR600F uit 2000 en rij zomer en winter.
 
ik had nog een gebruikte ketting, en heb hem er zelf op moeten leggen. ik had dus een nieuw klinkstukje nodig, en het bleek dat het een x-ketting was. Na wat navraag kon niemand mij nu echt vertellen wat het verschil was tussen de beide kettingen, als je niet naar de rubbers keek.
ik heb dus het idee, dat een xring en oring ketting hetzelfde zijn, behalve dat overal anders gevormde ringetjes tussen zitten.
Het verschil tussen de o-ring en x-ring is dat de x op 2 plekken contact maakt met het metaal, terwijl de o slechts op 1 plek contact maakt met het metaal.
het grote voordeel zou dus zijn dat vuil minder snel in de schakels terecht komt.
en dat zou dus de levensduur verlengen.

verder weet ik niet hoe het dan met het vet zit, misschien dat dit ook minder snel naar binnen kan :?

overigens heb ik zon klinksetje van 50 gekocht, om de ketting te splitsen en weer te klinken, helaas werkt dit alleen bij schakels met een gaatje in de pinnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan