O-ringen ketting laten los.

D.D

MF veteraan
23 jun 2005
1.728
2.919
Heb net de ketting gesmeerd, en zag tot mijn verbazing dat er twee o-ringen kapot zijn.
Kan ik met deze ketting nog even doorrijden of moet er a la minute een nieuwe op?
Het is de originele ketting met 14.500 kilometer gereden.
De ketting heb ik regelmatig gesmeerd, maar reinigen heb ik niet gedaan.

IMG_20220824_184353127.jpg
 
Gewoon doorrijden en ketting blijven smeren.
Vooral na een regenbui.
Tenzij de schakels meetbaar versleten zijn en/of de ketting niet meer te stellen is. 8-)

Begin 2019 constateerden ze harde stukken in mijn ketting bij Hyperpro.
Ik dacht, maar extra en dun smeren.
Komt wel goed. :P

Pas in juni 2021 mijn ketting vervangen.
Ik hoorde voor het eerst mijn motor gewoon lopen op de snelweg in de zesde versnelling. _O-
Alsof ik in de vijfde reed.. 8)7

Verder zelf geen gezeur gehad verder.
Het rijdt wel wat comfortabeler. :')
Mijn ervaring met kapotte rubbertjes is dat juist die pennen bruine roest smurrie eruit smeerden. Misschien werkt dat smeren goed genoeg als je alleen mooi weer rijder bent. Ik zou er niet 2500 kilometer mee gaan rijden als ik al weet dat de ketting stuk is. Maar dat is persoonlijk.
 
Ik heb het ooit gehad met een ketting die ik smeerde met een taai smeermiddel(Sonax),spul hechte extreem goed,achteraf
te goed want de o-ringen vlogen om m,n oren.
Zou de ketting vooral goed nakijken volgens de how to,vastzittende schakels is altijd vervangen,kan je de ketting van het achtertandwiel trekken,dan ook vervangen,gaat alles soepel kan je wel blijven rijden met kapotte o-ringen,dat heb ik toen ook gedaan,gewoon goed vet houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Mooi mee door rijden. Neem een busje vet mee en spuit hem regelmatig in. Voordeel van een o-ring ketting is dat hij intern gesmeerd dit mis je dus nu bij een of meerdere schakels dus heb je de taak om dit zelf aan te brengen en te onderhouden. Verder bij het schoonmaken mooi houden bij WD40. Remmen reiniger en andere agressieve middelen zijn funest voor de o-ringen.
 
Laatst bewerkt:
dat blijf je maar zeggen en is nergens op gebaseerd ... :')
Niet altijd nee, wel goed mogelijk doordat er geen smering meer op de schal zit er er roest kan ontstaan. Dat heb ik meerdere keren uit eigen ervaring gezien en meegemaakt. Je kunt gewoon niet stellen dat de ketting niet beschadigt is als er o ringen missen,..je bent *wederom" veel te stelling.
Als je alleen met droog weer rijdt gaat dat misschien op, niet voor mijn woonwerkfietsen die ik had.
Je kunt alleen stellen dat in zijn algemeenheid het geen kwaad kan als er enkele o ringen ontbreken maar dan moet je wel de ketting zien en voelen om dat te kunnen constateren, jij kan dat.
 
Ik heb het ooit gehad met een ketting die ik smeerde met een taai smeermiddel(Sonax),spul hechte extreem goed,achteraf
te goed want de o-ringen vlogen om m,n oren.
Zou de ketting vooral goed nakijken volgens de how to,vastzittende schakels is altijd vervangen,kan je de ketting van het achtertandwiel trekken,dan ook vervangen,gaat alles soepel kan je wel blijven rijden met kapotte o-ringen,dat heb ik toen ook gedaan,gewoon goed vet houden.
Ja nadat je als motorfiets monteur had geconstateerd dat het veilig kon. Ik heb echt te veel brakke kettingen gezien met roestende schalmen en kapotte o- ringen.

Maar goed de dealer vindt het ook prima,...en die heeft winstbejag,...

@ TS prettige vakantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Wat een onzin je weet dat zowat alle kettingen van voor 1970? nooit O-ringen hadden gehad, daar is prima mee te rijden gewoon elke 500/750km schoonmaken en opnieuw invetten , kan hij nog een mooi stuk mee ., tegenwoording is men bang om normaal onderhoudt te plegen , er wordt geen vette doek meer over de motor gehaald om hem te behouden , alleen maar wassen en weer droog rijden , maar ik denk dat minder dan 10% ff langs gaat bij alle schanier punten met een oliesnip O-)
 
Wat een onzin je weet dat zowat alle kettingen van voor 1970? nooit O-ringen hadden gehad, daar is prima mee te rijden gewoon elke 500/750km schoonmaken en opnieuw invetten , kan hij nog een mooi stuk mee ., tegenwoording is men bang om normaal onderhoudt te plegen , er wordt geen vette doek meer over de motor gehaald om hem te behouden , alleen maar wassen en weer droog rijden , maar ik denk dat minder dan 10% ff langs gaat bij alle schanier punten met een oliesnip O-)
Weet je nog dat die kettingen maar net zo lang meegingen als een achterband? Nooit meer dan 10K en elke maand uitkoken in een pannetje met vet? Been there done that,....er zijn dingen veranderd,..
 
Je kunt gewoon niet stellen dat de ketting niet beschadigt is als er o ringen missen,..je bent *wederom" veel te stelling.
net zoals je evengoed niet kan stellen dat een ketting voor de vuilbak is als er 2 ringen ontbreken, wat jij hier wel doet.
wat ik mij dan af vraag : hoeveel rijders controleren alle 500km (of bij ieder onderhoud, of ieder jaar, of ..) hun ketting om te zien of alle ringen nog aanwezig zijn ? ik ben 99% zeker dan minstens 99% van de rijders dat niet doet. ik ben zelfs 100% zeker dat minstens 99% van de dealers dat niet eens bij een onderhoud doet.

je mag je gerust afvragen of het "veilig" is, maar adviseer dan om de kettingspeling van die schakels na te kijken, direct claimen dat die voor de vuilbak is, is is gewoon van de pot gerukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan