Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Waar rijden jullie normaal gesproken buiten de ritten om? Waar is het wel en niet toegestaan om met een off road te rijden? Zie wel eens fb filmpjes dat ze hier in nederland gewoon door de bossen en akkerlanden rijden. Als ik dat hier doe dan gaat de boer daar absoluut niet blij mee zijn
 
Die akkers is wel een ding volgens mij. Voorheen vond niemand het erg dat er op een maisland gereden wordt maar tegenwoordig ligt dat toch allemaal anders met dat vanggewas.
Over een zandpad door het bos rijden terwijl je verder niks kapot maakt en niemand lastig valt heb ik niet zo'n moeite mee.
Al denkt de handhaving daar vaak wel anders over.
 
Akkers heb je als motorrijder niets te zoeken, dat is eigendom van iemand anders. Veel veldwegen zijn wel toegestaan voor alle verkeer. Maar maak er geen crossbaan/ wedstrijd van anders heb je binnen de kortste keren er wel een verbodsbord staan. Uitleven kun je idd beter op de crossbaan doen. Het is momenteel sowieso bijna niet te doen om in het weekend een "ongestoord" rondje te rijden. Het barst van de recreanten in alle hoeken en gaten. Ik reed 2 weken geleden nog op een zandweg waar ik 2 70plussers (man en vrouw) op gewone elektrische fietsen tegenkwam. Die hadden het hele pad nodig om maar niet te vallen. Mountainbikers en ruiters rijden daar wel vaker maar die twee? Misschien een avontuurtje?
 
Helemaal mee eens hoor dat je op eigendommen van iemand niks te zoeken hebt.
We gaan meestal ook 1 of 2x per week fijn de baan op om te trainen.
Alleen zie wel eens video's voorbij komen dat ze overal en nergens rijden hier in Nederland, vroeg mij af wat hier wel en niet toegestaan is.
 
Je kunt natuurlijk een stuk TET gaan rijden maar dat is meer touren dan echt enduroachtig.
 
Zaterdag is het Cross Country vrij rijden in Cuijk, heel leuk dit soort initiatieven. Hoop dat er nog meer volgen dit jaar.
 
Baal ook wel dat ik niet kan, altijd leuk.
En wij moeten nog flink oefenen voor de competitie :')

Laatste weken wel ieder weekend op de crossbaan, beetje in de weg te rijden.
 
Crossbaan staat ook op mn lijstje maar heb er toch wel schrik van om tussen de crossers te tuffen.
Paar weken geleden wel met een enduro-ochtend gereden op de Landsard en toen bewust aangereden door iemand die vond dat ik niet hard genoeg ging. Dat helpt dan ook weer niet echt mee.
 
Als je aangeeft dat je niet ervaren bent kun je meestal wel tussen de kleintjes of op de "kinderbaan"
Sommige hebben beginners en gevorderd apart, dat is het mooiste.

Wij hebben hetzelfde probleem, gister ook een akkefietje gehad doordat ik mijn lijn niet kon houden.
Als je wilt trainen/rijden is de crossbaan toch wel handig.

Classic Offroad organiseert evenementen met Klassieke motoren heeft een paar keer per jaar een dag op Rutten.
Dat is ideaal, er rijden dan geen snelle crossers.

Iemand die express tegen je aan rijdt moet je met een eind hout slaan.
Dit is nou eenmaal het systeem wat de meeste banen hebben.
Goede rijders kunnen heel goed inhalen en andere lijnen rijden.
Het is wel lekker als je zelf je lijn kunt houden en zo voor een ander voorspelbaar rijdt.
 
Nooit echt veel problemen gehad met snellere jongens op de crossbaan, let wel altijd goed op maar hou altijd in mn achterhoofd dat ik er voor mezelf ben dus ik ga me niet om dat soort dingen druk lopen maken (al genoeg om je druk om te maken tijdens t rijden ;-))
 
Als je aangeeft dat je niet ervaren bent kun je meestal wel tussen de kleintjes of op de "kinderbaan"
Sommige hebben beginners en gevorderd apart, dat is het mooiste.

Ja dat heb ik meer gehoord 2 aparte groepen, ik zal hier eens bij wat banen informeren hoe dat zit.
Waar ik wel ontzettend veel last van had waren die diepe sleuven die op het laatst in de baan lagen. Al zal dat misschien ook gewoon een kwestie van ervaring/ lef zijn om daar gewoon het gas open te houden.
 
En waar ik laatst ook eens aan zat te denken: een baan afhuren op een doordeweekse dag is helemaal niet zo duur, volgens mij een paar tientjes de man als je met 10 man bent.
 
Ik zou het eerst gewoon eens proberen op een normale dag. Als iemand je aanrijdt omdat jij niet hard zat gaat is hij niet goed in zijn hoofd.
Ik wordt vaak ingehaald :') en dat gaat altijd zonder problemen. Ook als je zelf iemand inhaalt kun je goed inschatten wat hij gaat doen als hij zijn lijn behoudt dus dit probeer je zelf ook te doen.
 
ik rij inderdaad ook nog een stuk langzamer dan de jongens die (club) wedstrijden rijden.
Toevallig vorige week een transponder aangeschaft om mijn tijden te kunnen gaan vergelijken.
Ik zat op 2.20 op een ronde en de snellere jongens achter in de 1 minuut / begin van de 2 minuten:+

Wat betreft de andere rijders en de diepe sporen is het gewoon even wennen, vooral kijken waar de heen wilt en het gas open houden.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik mijn lijn niet kon houden en dat iemand begon te schreeuwen.. naja boeien en ik snap ze ook wel enigsinds
 
Op Lelystad rijden ze met twee groepen, minder snel en snel. Dit werkt prima. Beide groepen mogen een half uur rijden
 
Inderdaad. Lelystad is een 'harde baan', en daardoor ook eenvoudiger om te leren rijden dan een zandbaan - mits droog.
Op zaterdag rijden de kleintjes en beginners steeds in het eerste half uur. Afgelopen weken ook best veel echte beginners en ook een paar 50cc'tjes.
Op zondag rijden de beginners 's ochtends.

@Ivo: Op zondag rijden de ongeoefenden 's middags ook het eerste half uur? Ik kan me voorstellen dat het niveau dan iets hoger ligt dan op zaterdag. En dat je op de zondag beter voor de ochtend kunt gaan.
 
Ja dat heb ik meer gehoord 2 aparte groepen, ik zal hier eens bij wat banen informeren hoe dat zit.
Waar ik wel ontzettend veel last van had waren die diepe sleuven die op het laatst in de baan lagen. Al zal dat misschien ook gewoon een kwestie van ervaring/ lef zijn om daar gewoon het gas open te houden.
Voor mijn gevoel heb ik in de 1e 2 jaar offroad rijden echt enorm veel sporen leren rijden tijdens de OTR's, zeker als het wat natter is zijn die velden soms van het begin tot het eind bijna 1 en al spoor. Ver vooruit kijken, motor trekkende houden, voeten zo lang mogelijk op de stepjes houden, klemmen met je onderbenen en sturen vanuit je heupen is ongeveer de basis. Gewoon veel doen idd
 
@Ivo: Op zondag rijden de ongeoefenden 's middags ook het eerste half uur? Ik kan me voorstellen dat het niveau dan iets hoger ligt dan op zaterdag. En dat je op de zondag beter voor de ochtend kunt gaan.

Volgens hun site hebben ze op zondagochtend alleen nog jeugd. Voor de rest verdelen ze de uren dat je er kan rijden met het eerste half uur voor beginners/ minder snel en het tweede half uur voor de snelle rijders. Gisteren reden er ook beginners tussen, ging prima.
 
Crossbaan staat ook op mn lijstje maar heb er toch wel schrik van om tussen de crossers te tuffen.
Paar weken geleden wel met een enduro-ochtend gereden op de Landsard en toen bewust aangereden door iemand die vond dat ik niet hard genoeg ging. Dat helpt dan ook weer niet echt mee.
Dat is niet normaal hoor, dit zou ik ook altijd bij de club melden. Die zitten ook niet op dit soort malloten te wachten.

Wij rijden op dit moment op zaterdag bij de club in groepen ingedeeld. Eerder reed ik altijd bij de beginners/oudjes/jeugd mee, dat tempo is goed te doen. Laatste keer bij de kentekens/veteren, zit zijn over het algemeen ook mannen die iets gemoedelijker rijden dan de echte snelle jongens. Werd wel ingehaald maar alles gaat prima als je maar voorspelbaar bent. Dat vond ik soms bij het samenrijden met de jeugd wel lastig, met die kleine wieltjes schieten ze soms alle kanten op, moet je een springbult oprijdend ineens in de ankers omdat ze van uiterst links ineens uiterst rechts voor je zitten :X

Zo ziet ons schema eruit:

1616419319316.png
 
Ik rij altijd in Gouda (MCC Holland, Spoorbos circuit), daar heb je ook 4 groepen per uur, eerst de kleintjes, dan 2 hobby groepen en dan de snelle jongens. Ik rij in de 2e hobbygroep:

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan