Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Dan wordt het de XT 754, maar ook zie hier verschillende types in. Rood en groen, wat is daar het grote verschil tussen dan? Zal wel te maken hebben met een hardere of zachtere compound, maar wat merk je daarvan in de praktijk?
Over t algemeen is groen bij mias zachtere compound.
 
1710324363097.png
 
Volgens mij heeft de groene geen Dot, en de rode wel. Of vice versa. Ze hebben de naam van de xt754 eranderd heb ik het idee?
Klopt C-02 is volgens mij nu de stoneking, en de Xt754 is de Terra Force ex XT (wat een naam)
Ik ga zelf voor de Terra Force EX SM, voor crossbaan + stenen en dergelijke in kroatië en bilstain.
Ik vond de XT 754 nooit zo fijn op stenen en wortels, iets te stugge band. Voor de nederlandse drek wel perfect
 
Dan wordt het de XT 754, maar ook zie hier verschillende types in. Rood en groen, wat is daar het grote verschil tussen dan? Zal wel te maken hebben met een hardere of zachtere compound, maar wat merk je daarvan in de praktijk?

Groen is volgens mij een zachtere variant en voor harder terrein, en bijt meer op de obstakeltjes. Rood is een hardere variant voor zachter en losser terrein, zoals blubber en zand. Zo werken die kleuren bij mitas, al is dat niet bij alle banden toepasbaar, en betekent rood bij sommige types weer cross enz. De rode XT-754 presteert iig overal vrij consistent in NL landschap.
 
Groen is volgens mij een zachtere variant en voor harder terrein, en bijt meer op de obstakeltjes. Rood is een hardere variant voor zachter en losser terrein, zoals blubber en zand. Zo werken die kleuren bij mitas, al is dat niet bij alle banden toepasbaar, en betekent rood bij sommige types weer cross enz. De rode XT-754 presteert iig overal vrij consistent in NL landschap.
Volgens mij is het juist andersom,
Zacht(groen of dubbel groen) voor of stenen/hard enduro of juist door de drek.
En harde compound (geel) juist voor super harde banen of hoge snelheid.
Als ik een zachte compound gebruik op een harde baan vliegen de noppen mij om de oren.
 
Volgens mij is het juist andersom,
Zacht(groen of dubbel groen) voor of stenen/hard enduro of juist door de drek.
En harde compound (geel) juist voor super harde banen of hoge snelheid.
Als ik een zachte compound gebruik op een harde baan vliegen de noppen mij om de oren.

Ligt eraan welk model mitas, en welke toepassing.
Verschillende types hebben ook verschillend spectrum.
Ik ken de kleurenkaart niet uit mn hoofd, maar sommigen hebben geel voor soft, en sommigen weer verschillende kleuren strepen tegelijk enz.
Een mooi voorbeeld, ik heb een ef07 geel achter, en een c19 geel voor, op een xr. Maar het verschil in zachtheid is duidelijk met de hand te voelen, de ef07 is zachter. Op de droge harde klei baan is de c19 iets minder dan de ef07, maar wordt steeds beter als de baan natte klei wordt, en de ef07 wordt dan minder.
Het probleem met zachtere compound is idd afvliegende noppen, dat is altijd het dilemma.
Maar een softe compound is ook beter voor (natte) stenen, en grijpt zo'n band beter wortels enz, deflecteert minder. Modder is wellicht door de noppenhoogte en profiel dan ook nog te doen, en lossen is ook een puntjje.
 
Laatst bewerkt:
Mitas kleurcodes:
Enduro Trail lijn:
- Geen strepen: Normale compound
- Enkele gele streep: "Oude" dakar (hardere karkas dan geen strepen, compound hetzelfde);
- Dubbele gele streep: "Nieuwe" dakar (hardere karkas EN hardere compound;
- Groen: Zachtere compound dan "normaal".

Terra Force lijn (Enduro):
- Super (enkele gele streep): Medium karkas en compound. Bedoeld voor hoge snelheid enduro in harde droge omstandigheden;
Super light (enkele groene streep): Licht en zacht karkas, gummy compound. Bedoeld voor medium speed technical enduro, geschikt voor natte (gladde) omstandigheden;
- Super soft (twee groene strepen): Licht karkas met ultra gummy compound. Bedoeld voor lage snelheid extreme enduro, geschikt voor natte (gladde) omstandigheden;
- Snow (witte streep): moet ik em uitleggen? 🤣

Terra Force lijn (MX):
- Sand terrain (twee rode strepen): Motocross competitie band, gemaakt met de hardste compound, bedoeld voor zacht en zandig terrein;
- Soft Medium terrain (één rode en één gele streep): Motocross competitie band, gemaakt met medium harde compound, bedoeld voor zacht tot medium terrein;
- Medium Hard terrain (één rode en één groene streep): Motocross competitie band, gemaakt met zachtere compound voor medium tot hard terrein.

Bron
 
Mitas kleurcodes:
Enduro Trail lijn:
- Geen strepen: Normale compound
- Enkele gele streep: "Oude" dakar (hardere karkas dan geen strepen, compound hetzelfde);
- Dubbele gele streep: "Nieuwe" dakar (hardere karkas EN hardere compound;
- Groen: Zachtere compound dan "normaal".

Terra Force lijn (Enduro):
- Super (enkele gele streep): Medium karkas en compound. Bedoeld voor hoge snelheid enduro in harde droge omstandigheden;
Super light (enkele groene streep): Licht en zacht karkas, gummy compound. Bedoeld voor medium speed technical enduro, geschikt voor natte (gladde) omstandigheden;
- Super soft (twee groene strepen): Licht karkas met ultra gummy compound. Bedoeld voor lage snelheid extreme enduro, geschikt voor natte (gladde) omstandigheden;
- Snow (witte streep): moet ik em uitleggen? 🤣

Terra Force lijn (MX):
- Sand terrain (twee rode strepen): Motocross competitie band, gemaakt met de hardste compound, bedoeld voor zacht en zandig terrein;
- Soft Medium terrain (één rode en één gele streep): Motocross competitie band, gemaakt met medium harde compound, bedoeld voor zacht tot medium terrein;
- Medium Hard terrain (één rode en één groene streep): Motocross competitie band, gemaakt met zachtere compound voor medium tot hard terrein.

Bron

Als je daar zou werken, moet je wel probleempjes hebben als je kleurenblind was.
 
@<deleted> zo hoort hij:

Eindelijk de tafels echt lekker soepel, ben ik het stuur blijkbaar aan het filmen geweest... 😅

Ik had altijd moeite om vooral deze tafel helemaal te springen tot ik nek aan nek met iemand er veel te hard op af stoof. Flink oversprongen, maar dat kan blijkbaar prima op deze vering. Vanaf dat moment spring je m ook elke keer :t
 
@<deleted> zo hoort hij:

Eindelijk de tafels echt lekker soepel, ben ik het stuur blijkbaar aan het filmen geweest... 😅

Ik had altijd moeite om vooral deze tafel helemaal te springen tot ik nek aan nek met iemand er veel te hard op af stoof. Flink oversprongen, maar dat kan blijkbaar prima op deze vering. Vanaf dat moment spring je m ook elke keer :t
Haha, lekker bezig ^.^ !

Ik vind het eerlijk gezegd wel minder spectaculair dan mijn Beta ervaring. Ik mis bij jou de ongecontroleerde landing en wheelie achteraf 😂.
 
@<deleted> zo hoort hij:

Eindelijk de tafels echt lekker soepel, ben ik het stuur blijkbaar aan het filmen geweest... 😅

Ik had altijd moeite om vooral deze tafel helemaal te springen tot ik nek aan nek met iemand er veel te hard op af stoof. Flink oversprongen, maar dat kan blijkbaar prima op deze vering. Vanaf dat moment spring je m ook elke keer :t
Netjes hoor.
In Emmen vroeger ook wel eens flink oversprongen, bigend eruit en kraakbeen uit mijn enkel eruit bij de landing. Dacht dat ik wist waar de toen grote tafelberg was, maar had een andere schans te pakken. Au..
Zo kom je dus ook aan artrose.
 
Netjes hoor.
In Emmen vroeger ook wel eens flink oversprongen, bigend eruit en kraakbeen uit mijn enkel eruit bij de landing. Dacht dat ik wist waar de toen grote tafelberg was, maar had een andere schans te pakken. Au..
Zo kom je dus ook aan artrose.
Bigend er uit gaat mij iig niet gebeuren:9
 
@<deleted> zo hoort hij:

Eindelijk de tafels echt lekker soepel, ben ik het stuur blijkbaar aan het filmen geweest... 😅

Ik had altijd moeite om vooral deze tafel helemaal te springen tot ik nek aan nek met iemand er veel te hard op af stoof. Flink oversprongen, maar dat kan blijkbaar prima op deze vering. Vanaf dat moment spring je m ook elke keer :t


Vet!! die heb ik nog nooit gesprongen, ga ik dit jaar doen!
 
Ik ben er iig nog nooit geweest. Dit jaar in de zomervakantie staat t op planning. Wil met mn zoontje crossvakantie doen. Ff kijken welke banen hele week/welke dagen beschikbaar zijn en dan rondje NL doen.
Tentje mee of slapen in de kar, fikkie stoken, beetje back to basic.
Moet hij wel eerst knap leren schakelen, morgen vuurdoop. Zal me benieuwen. :Y
 
Ik ben er iig nog nooit geweest. Dit jaar in de zomervakantie staat t op planning. Wil met mn zoontje crossvakantie doen. Ff kijken welke banen hele week/welke dagen beschikbaar zijn en dan rondje NL doen.
Tentje mee of slapen in de kar, fikkie stoken, beetje back to basic.
Moet hij wel eerst knap leren schakelen, morgen vuurdoop. Zal me benieuwen. :Y
Emmen is in principe 7 dagen per week open mits het weer het toe laat. Ook echt wel lange dagen en hebben een kinderbaan.
Op hun terrein kun je overnachten tegen betaling met stroom, WC, douche enz. Wat dat aangaat voor jouw trip ideaal.
Ook een fatsoenlijk grote kantine waar je prima snackbar achtig kunt eten.
 

Zelfde tafel, Madame had de 240fps camera in dr handen dus wel grappig om in slowmotion te zien. Kwaliteit is wel wat minder.
 
Grappig, met die windmolens op de achtergrond. Kan geen toeval zijn 🤡
 
Haha zou je bijna zeggen he.

Ook dat panelen veld niet vergeten natuurlijk :9

Voor de verandering kan ik met 99% zeker zeggen dat ik echt op groene stroom heb gereden. Al interesseert me dat eigenlijk geen bal.
 
Haha wat dat betreft wel.

Is ook wel een bijzonder stukje wereld.
Crossbaan 7 dagen per week, speedway, schietbaan, kartbaan waar ook SM gereden wordt en een helicopter baan.
Allemaal windmolens en een fors zonnepark. Alle kabaal op 1 plek. En eigenlijk best wel een goede oplossing vind ik.

Ik spreek de baanbeheerder wel regelmatig. Bij feestelijke opening van t zonnepark heeft de netbeheerder ook gewoon de crossbaan en alles dat geluid maakt in de directe nabijheid afgehuurd zodat het groene verhaal niet werd doorbroken door een crosser in de toerenbegrenzer.
 
Haha wat dat betreft wel.

Is ook wel een bijzonder stukje wereld.
Crossbaan 7 dagen per week, speedway, schietbaan, kartbaan waar ook SM gereden wordt en een helicopter baan.
Allemaal windmolens en een fors zonnepark. Alle kabaal op 1 plek. En eigenlijk best wel een goede oplossing vind ik.

Ik spreek de baanbeheerder wel regelmatig. Bij feestelijke opening van t zonnepark heeft de netbeheerder ook gewoon de crossbaan en alles dat geluid maakt in de directe nabijheid afgehuurd zodat het groene verhaal niet werd doorbroken door een crosser in de toerenbegrenzer.
Je had toen die opening was de Varg moeten hebben. Hadden ze je kunnen inhuren onder het mom "door middel van dit zonnepark kunnen dit soort motoren gebruikt worden op de crossbaan.". Paar investeerders erbij en/of een paar initiatieven qua elektrische crossers erbij en het wordt allemaal een stuk betaalbaarder. Snel uitwisselbare accu's erbij (eventueel universeel) en je kunt de hele dag doen met 1 motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan