Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Vraagje voor de mensen die verstand hebben van de vering. Ik merk als ik op de Honda crf450 rij van mijn maatje, dat deze in vergelijking met mijn Beta veel rustiger en stabieler rijdt. Vooral merkbaar als je over kuilen rijdt, de Beta is erg hard afgeveerd naar mijn idee en ook een stuk ' zoekeriger ' Nu heeft mijn maat zijn vering af laten stellen voor offroad gebruik. En mijne is volgens Ultimate afgesteld op 105 kg ( ik ben 100 ) en voor enkel motorcross gebruik. Zal het zin hebben dat ik de 360 euro uit geef om de vering af te laten stellen? Want dat is de prijs wat Ultimate er voor vraagt.

Gister trouwens het eerste ritje gehad zonder problemen 🥳🥳


Ik heb wel een mooie crf voor je, als je dat fijner vindt rijden.
 
Als je motor al op jouw gewicht is afgesteld zou het ook zo kunnen zijn dat je veel bereikt met het juist instellen van de clickers. Dat is 1 minuut werk (bij mij heeft Ewout van RBC dat destijds gedaan).

Maar mooi dat de problemen zijn opgelost, wat was het nou?
Zit er dan geen verschil in veren als deze afgesteld is voor de cross? Ik kan mij voorstellen dat er dan ook nog wel verschil zit in vering.

De motor is niet bij RBC geweest, maar de kleppen zijn gesteld wat dan het slechte starten waarschijnlijk veroorzaakte en de stekker van de brandstofpomp zat los wat dan weer het afslaan veroorzaakte.
Hopen dat het nu allemaal goed gaat!

@Deanevo, ik blijf voorlopig wel even bij de Beta ;)
 
Zit er dan geen verschil in veren als deze afgesteld is voor de cross? Ik kan mij voorstellen dat er dan ook nog wel verschil zit in vering.

De motor is niet bij RBC geweest, maar de kleppen zijn gesteld wat dan het slechte starten waarschijnlijk veroorzaakte en de stekker van de brandstofpomp zat los wat dan weer het afslaan veroorzaakte.
Hopen dat het nu allemaal goed gaat!

@Deanevo, ik blijf voorlopig wel even bij de Beta ;)
Veren niet die blijven voor je gewicht.
Shimstack en hoeveelheid olie wel.
Mijn 250tpi is afgesteld zodat ik beide kan rijden.
Standaard knalde ik dwars door de vering met een tafel
 
In de volksmond heet het 'vering' maar 90% is demping. De veer zorgt alleen voor de balans tussen positieve en negatieve veerweg (statische invering).
Dus idd oliedikte (algehele stugheid), oliehoeveelheid (progressiviteit), shims (algehele afstelling) en de clickers. Clickers kun je zelf al proberen, olie van de voorvork is ook best eenvoudig. Shims is meer voor gevorderden, ook de olie van je achterpoot.

Toen ik net offroad ritten reed, merkte ik dat m'n motor lekkerder begon te rijden toen m'n voorvorkkeerring begon te lekken. Minder demping... 8)7:]
 
In de volksmond heet het 'vering' maar 90% is demping. De veer zorgt alleen voor de balans tussen positieve en negatieve veerweg (statische invering).
Dus idd oliedikte (algehele stugheid), oliehoeveelheid (progressiviteit), shims (algehele afstelling) en de clickers. Clickers kun je zelf al proberen, olie van de voorvork is ook best eenvoudig. Shims is meer voor gevorderden, ook de olie van je achterpoot.

Toen ik net offroad ritten reed, merkte ik dat m'n motor lekkerder begon te rijden toen m'n voorvorkkeerring begon te lekken. Minder demping... 8)7:]
Niet geheel mee eens.

Veren worden daadwerkelijk lichter gekozen vooral in de (hard) enduro. Een crosser rijdt hoger in de slag dan een enduro.

Verder doet oliedikte vrij weinig bij cartridge vorken. Eigenlijk alleen in de low-speed wat je met je klikkers doet. De shimstacks openen namelijk op druk dus dikkere olie is gewoon sneller hogere druk waardoor de shimstacks sneller en verder open gaan en gelijkblijvende demping blijven geven.

Ook doet een lekke voorvork niet zo gek veel in demping. Zolang er olie in de cartridge zit blijft de demping gelijk. Wat er wel gebeurd is dat je oliepeil zakt en daarmee wordt de luchtruimte groter en dus je ''luchtveer'' slapper. Daarom is het ook zo belangrijk om je olieniveau goed te hebben/kiezen. Je kunt het effect ook merken tussen een poot die al maanden niet ontlucht is of 1 die wel net ontlucht is. Veel minder veerwerking.
 
Stark groen reclame foto'tje :9
Op Emmen is er dus een vrouw die zich ''Snelle Jantje'' noemt op facebook. Die trouw meerdere dagen in de week foto's maakt van crossers en ze per rijnummer op haar facebook deelt. Echt een topmens!

1710877946901.png
 
Vandaag Nunspeet gedaan. Heerlijk baantje blijft het. Waren weer een aantal serieus snelle mannen vanmiddag, onvoorstelbaar hoe hard of die gaan.
Heb nu nog gloeiende armen, lekker :Y Weet je tenminste dat je wat gedaan hebt.
 
Jij moet toch onderhand wel Herlings snelheid hebben als je zo vaak traint :P
Haha dat zou mooi zijn inderdaad.

Nee ipv achteraan in de beginnersgroep rij ik nu leuk in het midden en heel voorzichtig richting vooraan mee.

Ben op m'n 27/28e pas echt begonnen met Crossen. Dan ben je gewoon te laat.

Edit: Beperkende factor zijn momenteel m'n handen en onderarmen waardoor ik vaak alsnog na 10 minuten van de baan kom. Probeer die met zo'n handtrainer knijpding een beetje op niveau te krijgen. Wanneer ik op de bank zit eigenlijk altijd wel zo'n ding in de klauwen, ik ben toch altijd aan het friemelen 😅
 
Haha dat zou mooi zijn inderdaad.

Nee ipv achteraan in de beginnersgroep rij ik nu leuk in het midden en heel voorzichtig richting vooraan mee.

Ben op m'n 27/28e pas echt begonnen met Crossen. Dan ben je gewoon te laat.

Edit: Beperkende factor zijn momenteel m'n handen en onderarmen waardoor ik vaak alsnog na 10 minuten van de baan kom. Probeer die met zo'n handtrainer knijpding een beetje op niveau te krijgen. Wanneer ik op de bank zit eigenlijk altijd wel zo'n ding in de klauwen, ik ben toch altijd aan het friemelen 😅
mmmm dat laatste werkt [Heeeeel vaak] averechts.
Die fout hebben namelijk tal van crossers al gemaakt, Maar in de praktijk werken die knijpcats juist tegen je ipv met je.

goede stretch oefeningen maak je meer profijt. En zorgen dat je zeker tijdens t rijden voldoende adem haalt. [klinkt dom/logisch] Maar dr zijn er heel veel die onbewust [zeker als het spannend word] niet meer normaal doorademen. Die gast die paar jaartjes terug week in week uit voor coldenhoff werkte legde hier ook heel erg de focus op. Die kerel zei al vaker. bij elke bocht diep uitademen, Dan haal je vanzelf weer opnieuw adem. [naam van die kerel weet ik zo niet meer. Beetje oudere kerel met langer grijs haar]
[edit Ryan Hughes heet die kerel, Zoek daar maar eens beelden van op, Die kerel weet wel waar hij het over heeft. staan tal van erg intressante video's van op YT]
 
Kijk daar kan ik wat mee.

Onbewust de adem inhouden betrap ik mij bij veel dingen op. Net als het te dicht bij en nog veel naar geulen kijken. Uiteraard wordt het al wat beter, maar het zit nu echt in het stadium kleine stapjes beter met af en toe een sprongetje vooruit.

Uiteindelijk is het natuurlijk meer techniek dan kracht, maar mijn redenatie was dat techniek op de baan moet komen en dat als ik toch op de bank zit dat stukje kracht geen kwaad zou kunnen. Al kan sterker worden natuurlijk nooit echt kwaad.

Edit:
De beste man even opgezocht.
Zegt inderdaad vooral in de 1e helft exact wat ik fout doe en noemt daar ook exact de klachten bij _O-
Ik weet het ook vaak wel, maar het komt er op een of andere manier niet uit. Ik sta met platte voeten, tenen blijven te veel naar buiten komen en hang daarbij te veel aan het stuur.

Eigenlijk wil ik er naar toe elke sessie op 1 ding specifiek te focussen. Afgelopen paar keer was dat soepel door de geulen de bult op. Denk dat vandaag tenen aan de pedalen vast wordt. Voetrem en schakelpedaal heb ik niet meer, dus de smoesjes om het niet goed te doen zijn op 😅

 
Laatst bewerkt:
Kijk daar kan ik wat mee.

Onbewust de adem inhouden betrap ik mij bij veel dingen op. Net als het te dicht bij en nog veel naar geulen kijken. Uiteraard wordt het al wat beter, maar het zit nu echt in het stadium kleine stapjes beter met af en toe een sprongetje vooruit.

Uiteindelijk is het natuurlijk meer techniek dan kracht, maar mijn redenatie was dat techniek op de baan moet komen en dat als ik toch op de bank zit dat stukje kracht geen kwaad zou kunnen. Al kan sterker worden natuurlijk nooit echt kwaad.

Edit:
De beste man even opgezocht.
Zegt inderdaad vooral in de 1e helft exact wat ik fout doe en noemt daar ook exact de klachten bij _O-
Ik weet het ook vaak wel, maar het komt er op een of andere manier niet uit. Ik sta met platte voeten, tenen blijven te veel naar buiten komen en hang daarbij te veel aan het stuur.

Eigenlijk wil ik er naar toe elke sessie op 1 ding specifiek te focussen. Afgelopen paar keer was dat soepel door de geulen de bult op. Denk dat vandaag tenen aan de pedalen vast wordt. Voetrem en schakelpedaal heb ik niet meer, dus de smoesjes om het niet goed te doen zijn op 😅

ja, Die fouten worden ook veel gemaakt.
Nu wil ik zeker mezelf niet als degene wegzetten met kennis. [Dr zijn dr altijd die meer hebben natuurlijk] plus iedereen heeft ook deels een eigen kijk erop.
Mijn broer heeft jaren MON gereden waarvan ik schat de laatste 8 a 10 jaren inter klasse waren.
Maar dan nog. je kunt altijd nog veel leren en nieuwe dingen proberen. Maar dat je niet je onderarmen/polsen moet trainen met krachtoefeningen. Daar waren wij destijds dus wel al achter gekomen. En die fout maken best veel mensen hoor. Daar ben je dus echt niet de enigste in.
Dat is in veelal ook wel te zijn aan de posturen van de pro rijders. Dat zijn geen bodybuilder figuren. Kracht maak je je spieren kort mee. Voor cross/enduro wil je juist alle spieren lang hebben. Dan verzuur je minder snel en houdt je het dus ook langer vol. Plus als je je spieren/banden en pezen goed op lengte houdt middels rek/strek oefeningen. Dan scheur je die ook veel minder snel af dan als die banden/pezen/spieren kort zijn. {Dat is uiteraard ook vrij logisch}

nu zie je ook wel eens mensen die rijden met die stegpegs. Dat kan ook een oplossing zijn. Maar ik ga iig niet met dat soort dingen rijden. Vaak is het ook dat je dr meer last van hebt als je langere tijd niet rijd. Maar dat is bij jouw denk niet t geval als ik lees hoeveel meters je maakt ;)
 
Vwb training van de onderarmen, kreeg ik indertijd deze wrist curls aangeraden:

1711026890884.png


Dit komt redelijk overeen met wat je op de motor ook doet.
Ik heb alleen niet zo'n apparaat gekocht, maar gewoon een stuk bezemsteel (ca. 1 stuurbreedte) en een stuk touw gepakt. En een gewicht wat ik nog had liggen - een fractie van wat hier op de foto staat. Een PET-fles zou ook al volstaan.

Beide kanten op oprollen en afrollen.

Als je veel thuiswerkt en videobelt, kun je het mooi tijdens werk trainen. Bij mij had het alleen als nadeel dat ik een kwartier(!) m'n computer niet meer goed kon bedienen!
 
Haha zo'n bouwwerk heb ik inderdaad ook, ook veel voorbij zien komen bij Cross trainers. Ik heb ook een roeimachine en wat gewichten in de schuur, en dan probeer ik inderdaad wel veel op endurance en explosiviteit te trainen ipv puur kracht.
Helaas heb ik niet echt de sportgenen mee, ik loop altijd te kloten met mn ademhaling,, rijden is ook de enige sport die me kan boeien


Deze man heeft ook wel intressante dingen staan:

Login • Instagram
 
Hier ook een roeimachine. Kan me er niet toe zetten... Een kwartier voelt langer dan een werkweek die niet lekker loopt :X
_O-

Half uurtje roeien lukt me nog wel, ook wel eens 10k's gedaan en das rond de 50 minuten geloof ik.
Als ik ga hardlopen daarentegen, dan gaan de hersens direct tegenwerken en de zin van het leven betwijfelen.
 
Sporten is kut. Bier drinken en wippen is des te mooier! Alleen die 3 minuten van wippen compenseert bij lange na het bier drinken niet. Hier dus helaas wel in de sportschool onder begeleiding van een persoonlijke beul. Anders parkeer ik de auto onderweg bij de eerste kroeg.

Zonder conditie is het gewoon niet leuk rijden. Helemaal niet als ik dit jaar mezelf wil testen bij de nationalen. Dan gaat de lol er snel af.
 
Vandaag lekker gereden weer. Vooral focus op voeten goed neerzetten elke keer. Alleen al daarmee flink minder klappen op onderrug en meer naar voren getrokken waardoor ik minder aan het stuur hing. Is wel serieus wat te halen dus.

Zaterdag DXCS nationalen. Ik sta nu op 33 v/d 36 in het klassement dus weinig te verliezen.
Wel een aparte, dit keer rijd ik solo en dat red de Stark 90% zeker niet. De Beta wordt morgen voorzien van hetzelfde startnummer zodat de Stark tussendoor even 20 a 30 minuten kan laden.
Wordt wel even voet-handrem misgrijp momentje tussendoor gok ik _O-
 
Hoe is het weer in Westerbork geweest deze week? Vorig jaar was de DXCS enorm kut rijden met regen en enorme sporen. Ligt het er een beetje goed bij daar?
 
Dan schrijf ik me denk ik in voor de open klasse. Kan ik die mooi ff meepakken op de terugweg. Nog geen idee of ik 2 uur ga rijden, maar kan ik iig wat meters maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan