Offroad motor verlagen

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Besten!

Ik rij nu krap 2 jaar offroad op een DR350. De motor is in principe te hoog voor me (ben een kleind druifje met mijn 162cm) maar ik heb daaraan leren wennen, ondanks dat het me zo nu en dan ongemak oplevert.


Nu ben ik een tijdje al aan het oefenen met springen en de voorkant van de motor stort als een baksteen ter aarde en de achterkant komt er achteraan. De ruige landingen op mijn voorwiel ben ik zo langzamerhand zat en ondanks de vele tips van ervaren crossers, krijg ik het niet voor elkaar om een beetje knappies te springen.

Een ervaren crosser heeft mijn oude DR350 overgenomen voor offroadritjes en constateert ook dat de voorkant veel te zwaar aanvoelt, en dat de motor lastig op zijn achterwerk te krijgen is. Hij kan het mee springen, maar ik heb niet de ervaring die hij wel heeft.


Wanneer ik de oplossing voor deze twee problemen kan combineren, dus de motor verlagen en de motor iets meer op zijn achterwiel zetten, zou dat ideaal zijn.

Ik weet niet of dit mogelijk is, of het zoden aan de dijk zet.

Is het mogelijk om de motor te verlagen door een kortere stuggere veer te gebruiken? Wat ga ik daarvan vernemen in de vering? Moet er dan ook een andere demper komen of kan ik dezelfde pomp gebruiken?
Of kunnen we het beter in het linksysteem zoeken?

_FAP7657-073.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een paar cm moet te doen zijn door de voorpoten hoger in je kroonplaat te steken.
M.a.w. de moeren waarmee de voorpoten in je kroonplaat vast zitten losschroeven en je motor laten zakken. En daarna de moeren weer vast draaien. Je voorpoten steken dan hoger boven je kroonplaat uit. Maar dat kan maar een paar cm want anders komen ze tegen je stuur aan.

Misschien ook je stuur wat verder naar achter zetten zodat je lichaamsgewicht verder naar achteren komt tijdens het springen.
 
Dat wil ik juist niet - dan kiept hij alleen nog maar makkelijker voorover...

Of bedoel je juist andersom - de voorkant verhogen? Dat gaat niet meer helaas.
 
Niet je motor aanpassen op je techniek, maar je techniek aanpassen op je motor. Ik blijf er bij.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar momenteel bederft het mijn plezier in het rijden op de baan. Op een crossmotor heb ik geen probleem met springen.
Ik heb vorig seizoen zeker een stuk of 10x op de baan gereden en een paar keer vervelend er voorover af gekletterd.
 
Ik zou eerst eens de vering (laten) afstellen. Kijk of de sag (vrije doorhang) achter goed staat en of de juiste veer voor jouw gewicht is gemonteerd. Ook al is je motor te hoog voor je dan zou die nog niet zo ver op het voorwiel moeten landen.
 
Ook al is je motor te hoog voor je dan zou die nog niet zo ver op het voorwiel moeten landen.

Nee dat heeft toch niets met elkaar te maken..? Elke offroad/crosser is te hoog voor me. Maar ik dacht eraan door de achterkant te verlagen, beide problemen te kunnen verminderen.
In de vering heb ik niets te klagen. Als hij maar wat lager kwam aan de achterkant
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar momenteel bederft het mijn plezier in het rijden op de baan. Op een crossmotor heb ik geen probleem met springen.
Ik heb vorig seizoen zeker een stuk of 10x op de baan gereden en een paar keer vervelend er voorover af gekletterd.
Ja, maar.
 
Nee dat heeft toch niets met elkaar te maken..? Elke offroad/crosser is te hoog voor me. Maar ik dacht eraan door de achterkant te verlagen, beide problemen te kunnen verminderen.
In de vering heb ik niets te klagen. Als hij maar wat lager kwam aan de achterkant

Het zou kunnen dat er een veer in zit die veel te hard is of dat de veervoorspanning veel te hoog is.
Als je de veer wisselt of de veervoorspanning verlaagd (die kartelmoeren boven je veer) dan zakt de motor al een stukje verder door wanneer je er op gaat zitten dan nu het geval is.
Waarschijnlijk zal dan ook het voorover kiepen minder worden aangezien de motor achter wat verder zal inveren en minder snel uit zal veren op springbulten en dus het zwaartepunt wat verder naar achter komt te liggen.

Dit afstellen doe je zo: klik

Ik zeg niet dat dit de oplossing is maar het is eenvoudig te checken!
 
Bedankt, ik ga er eens naar kijken!
Naar mijn gevoel is de veer aan de slappe kant, maar de veervoorspanning is op zn hoogst momenteel ingesteld.

Ik ga er eens mee experimenteren deze week. En de boel wegen , om te kijken wat een verlaging dmv kortere links nou eigenlijk uithaalt met de gewichtsverdeling.
 
Door je motor te verlagen, verander je de gewichtsverdeling niet. Vering goed afstellen lijkt me de juiste oplossing om het probleem zoveel mogelijk te verhelpen.
 
Door je motor te verlagen aan de voorzijde verander je de gewichtsverdeling wel. De wielbasis wordt korter en er komt meer gewicht op het voorwiel.
De motor aan de achterzijde verlagen is niet de oplossing voor jouw "probleem" denk ik....

Een revisie van de schokkertjes kan nooit kwaad en zou bij intensief gebruik jaarlijks wel mogen hoor.... Je kunt dan, zoals eerder gemeld, de juiste veren laten monteren. Ik denk echter ook dat je techniek de grootste factor is. Ik denk dat een dagje springen met iemand die dat goed kan, ook kan uitleggen wat hij doet en kan zien wat jij (verkeerd) doet ervoor kan zorgen dat jij kunt springen met die DR.
Bij die kleine bultjes zoals in Westerbork ga je er waarschijnlijk te langzaam overheen, dan valt de motor (met de voorkant eerst, uiteraard) ook uit de lucht....
 
Laatst bewerkt:
Ik spring met de boldor 750 (240kg) nog prima (niet te hoog),maar misschien heeft die een betere gewichtsverdeling O-)
Eerst de techniek maar even aanpassen/aanleren.
Gas erop houden tot je los bent van de schans, anders duikt elke motor.
 
kortere of langere dogbones verlagen een motor ook indien de motror van een link systeem is voorzien
 
Ik zou even langs Jan Droog gaan als ik jou was. Die heeft er tenminste verstand van. Bel hem in ieder geval eens op.
 
Met een trapfiets zonder vering kun je ook springen. Techniek.
 
Vergeet overigens niet dat de spring bultjes bij een off tje road 9 van de 10 keer door niet kenners zijn gemaakt.
Die springbulten zijn totaal niet 'spring vriendelijk' en voor een beginnende rijder zeker niet makkelijk.

Als je graag wilt doorrijden met de DRZ moet je de vering laten afstellen (of zelf doen). Dit doet echt wonderen en je kan de motor als totaal niew ervaren.
Met afstellen bedoel ik niet enkel een beetje aan de schroefjes draaien. Maar de veervoorspanning op gewicht zetten (juiste veren) en dan pas de de-compressie gaan stellen.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet overigens niet dat de spring bultjes bij een off tje road 9 van de 10 keer door niet kenners zijn gemaakt.
Die springbulten zijn totaal niet 'spring vriendelijk' en voor een beginnende rijder zeker niet makkelijk.

Als je graag wilt doorrijden met de DRZ moet je de vering laten afstellen (of zelf doen). Dit doet echt wonderen en je kan de motor als totaal niew ervaren.
Met afstellen bedoel ik niet enkel een beetje aan de schroefjes draaien. Maar de veervoorspanning op gewicht zetten (juiste veren) en dan pas de de-compressie gaan stellen.

Ik rij op een DR350, geen DRZ :) Die springbulten bij OTR ritten zijn inderdaad erg listig hier en daar. Maar ik heb het probleem ook op de 'goede' springbulten van de crossbaan.
 
Ik heb ook een DR500S uit '84 en heb daar ook een keer een off-road rit mee gereden. Het was inderdaad geen pretje om daarmee te springen, de vering sloeg op elk minuscuul bultje al door! :+
Nu wil ik een DR350 niet vergelijken met een DR500 van een decenia ouder maar ik ondervond toen dus hetzelfde probleem met het duiken, maar met het aanpassen van je houding en een beetje gas met het opgaan van de bult vermijd je dus wel dat je voorkant te ver duikt. En als je wat verder gaat springen dan zul je merken dat het opendraaien van het gas in de lucht hier ook tegen helpt.

Maar het is natuurlijk beter met een goed uitgangspunt (de juiste vering) te beginnen.

Er zijn trouwens wel verlangingskits te krijgen, iig in tha US of A: http://www.koubalink.com/drinstall.html
 
Als de voorkant wordt verlaagd, zal dat niet alleen effect hebben op het springen.
De frame-geometrie van de DR350 is al zodanig dat ie vrij wendbaar is.
De rechtuitstabiliteit zal minimaal worden denk ik, dus wellicht krijg je dan weer problemen tijdens andere offroad situaties.

Achterkant verlagen weet ik niet.
Beter misschien om de voorkant eerst 's na te kijken.
Daar wordt een hoop geknutseld door DR bezitters.
Is de voorkant niet een beetje te zacht i.v.m. de rest?
M.a.w. zakt ie niet een beetje teveel door?
Kloppen de veren die erin zitten wel met jouw gewicht?
Uberhaupt wel 's de olie vervangen?
En heb je ooit de sag gecontroleerd? Klopt het allemaal wel?
Je achtervering heb je nog niet zo lang geleden vervangen...of is dit de andere DR?
Mocht dit gaan om de orginele achterschokbreker, beter een revisie setje van Racetech i.p.v. een nieuwe Hagon aftermarket schokbreker.
En waarom niet Maximum-Suzuki ??
Die weten alles van DR's...
Maar ehm...aangezien je zoveel op de crossbaan bent te vinden, ik zou daarvoor een KDX200 kopen.
En de DR lekker voor de off the road ritten.

alex3.jpg


jump_image_neu.jpg


DSC05586.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar momenteel bederft het mijn plezier in het rijden op de baan. Op een crossmotor heb ik geen probleem met springen.
Ik heb vorig seizoen zeker een stuk of 10x op de baan gereden en een paar keer vervelend er voorover af gekletterd.


Oude tijden herleven,je kunt een 4 takt niet vergelijken met een 2 tact,een 2 tact is veel lichter,makkelijker te hanteren en heeft een heel andere vermogens afgifte.

Met de dr zul je moeten leren rijden,en vooral springen,

bij een 2 takt in de goede versnelling en spelen met het gas levert al heel gauw een wheely op.

Met de dr zal dat meer moeite kosten omdat tie zwaarder is en je zult moeten uitvinden waar de balans ligt,maar onmogelijk is het zeker niet,


Voorzichtig proberen en heel veel oefenen,en niet te vergeten,blijven lachen.

Het zal gaan met vallen en opstaan.

Destijds ook heel veel plezier aan beleeft. :) :)
 
~
Oude tijden herleven,je kunt een 4 takt niet vergelijken met een 2 tact,\

Doe ik ook niet hoor :) Ik rij voornamelijk 4T, dat zijn de crossers en enduro's tegenwoordig ook allemaal. Een 2T voor de cross/enduro is helaas niet mogelijk. Ik woon 90 km van de crossbaan waar ik rij en heb geen vervoer op 4 wielen. Bovendien staat alles langs de weg en een 2T rot sneller weg in de regen dan een DRretje.
Maar een crosser uit 2010 is ook niet te vergelijken met een allroad als de DR uit 1990, dat snap ik ook wel.

@ big-paul Het doorslaan van de vering heb ik op deze motor (en ook op mijn vorige DR350) gelukkig nog niet meegemaakt. Dat gebeurt niet zo gauw, en ik ben zelf ook niet de zwaarste. De DR650 is net iets meer weg-georienteerd dan de DR350.
 
Paisley: kletter er wat geld tegenaan en ga hier eens kijken. Springen gegarandeerd! Perfect motortje voor jou En voor een hele scherpe prijs!! DR eruit, paar honderd erbij en rijden maar!

(Geen aandelen)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan