Hoi allen,
Stel me hier even voor:
Ik ben nieuw op dit forum en heb recent een Yamaha XT660X 2004 gekocht. Ben een leek op het gebied van motortechniek maar heb gepland om zo veel mogelijk onderhoud zelf aan te leren. Dus zodoende bij het verversen van de olie kwam ik erachter dat ik de onderste olie aftapbout van de carter niet meer goed vastgedraaid kreeg. (ging voorheen ook zeer moeilijk los) Nadat de bout vast leek te zitten ben ik een testrondje gaan rijden (circa 20 minuten). Toen ik terug kwam bleek de motor een beetje olie te lekken bij de aftapbout. Ik heb deze toen weer losgedraaid. Daarbij kwam ik erachter dat de schroefdraad vrijwel geheel versleten was, (waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de bout er scheef ingedraaid) Nu kwam er met de olie die na de proefrit eruit liep ook stukjes schroefdraad en metaal gruis van de schroefdraad mee. Ik wil hem voor dit grapje naar de motorgarage brengen.
Nu vraag ik mijzelf de volgende dingen af?
Wat zal de motorzaak hieraan doen? (nieuw schroefdraad tappen?)(moet het hele blok uit elkaar voor het verwijderen van de gruis en stukken schroefdraad?)(zijn de stukjes op andere plaatsen in de motor gekomen?
Wat zal dit voor kostenplaatje zijn?
Zijn er nog andere mogelijkheden om dit op te lossen?
Ik ben benieuwd wat jullie voor adviezen hebben, hoor het graag!
Stel me hier even voor:
Ik ben nieuw op dit forum en heb recent een Yamaha XT660X 2004 gekocht. Ben een leek op het gebied van motortechniek maar heb gepland om zo veel mogelijk onderhoud zelf aan te leren. Dus zodoende bij het verversen van de olie kwam ik erachter dat ik de onderste olie aftapbout van de carter niet meer goed vastgedraaid kreeg. (ging voorheen ook zeer moeilijk los) Nadat de bout vast leek te zitten ben ik een testrondje gaan rijden (circa 20 minuten). Toen ik terug kwam bleek de motor een beetje olie te lekken bij de aftapbout. Ik heb deze toen weer losgedraaid. Daarbij kwam ik erachter dat de schroefdraad vrijwel geheel versleten was, (waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de bout er scheef ingedraaid) Nu kwam er met de olie die na de proefrit eruit liep ook stukjes schroefdraad en metaal gruis van de schroefdraad mee. Ik wil hem voor dit grapje naar de motorgarage brengen.
Nu vraag ik mijzelf de volgende dingen af?
Wat zal de motorzaak hieraan doen? (nieuw schroefdraad tappen?)(moet het hele blok uit elkaar voor het verwijderen van de gruis en stukken schroefdraad?)(zijn de stukjes op andere plaatsen in de motor gekomen?
Wat zal dit voor kostenplaatje zijn?
Zijn er nog andere mogelijkheden om dit op te lossen?
Ik ben benieuwd wat jullie voor adviezen hebben, hoor het graag!