Olie aftappen Thunderace

Bobby6

Rookie
27 jun 2023
9
5
Dag allen,

newbie op het forum en ook met olie verversen.
Ik heb een Yamaha Thunderace en wilde de olie verversen vandaag maar ik zag een iets wat ik niet kon plaatsen....

Er zat een soort moer (of is het toch een bout) en daarin een schroef met kruiskop!?
Voordat ik de carter sloop, welke volgorde moet ik hanteren in het losdraaien om de olie te kunnen tappen?

Alvast bedankt!
 
Oplossing
Ik heb meerdere van deze blokken in mijn motoren zitten zonder het kruiskoppie, dus alleen ene hele grote dichte plug. Die gaat er in één keer uit, Best wel wat ervaring met deze blokken en ik heb nog niet het nut van dat kruiskoppie gevonden anders dan dat je niet ineens de bloedhete olie in een hele grote golf over je klauwen krijgt maar een klein gedoseerd pisstraaltje waar je gauw je handen van kan wegtrekken...
Over het algemeen hoef je geen olie te verversen bij deze blokken omdat de doorloop veel te hoog is, 1 liter op 1600. Dat betekent dat na 5000 kilometer de olie al ververst is... Gebruikt die van jou niks of niet veel???
ik heb even een foto uit de haynes (niet voor de Thunderace) gemaakt.
 

Bijlagen

  • 20230701_233007.jpg
    20230701_233007.jpg
    151,3 KB · Weergaven: 68
Ik heb meerdere van deze blokken in mijn motoren zitten zonder het kruiskoppie, dus alleen ene hele grote dichte plug. Die gaat er in één keer uit, Best wel wat ervaring met deze blokken en ik heb nog niet het nut van dat kruiskoppie gevonden anders dan dat je niet ineens de bloedhete olie in een hele grote golf over je klauwen krijgt maar een klein gedoseerd pisstraaltje waar je gauw je handen van kan wegtrekken...
Over het algemeen hoef je geen olie te verversen bij deze blokken omdat de doorloop veel te hoog is, 1 liter op 1600. Dat betekent dat na 5000 kilometer de olie al ververst is... Gebruikt die van jou niks of niet veel???
 
Oplossing
Nou, het is gelukt hoor!
Inderdaad dop 17 erop en hoppa......zo los.

Bedankt allemaal!
 

Bijlagen

  • 20230702_113028.jpg
    20230702_113028.jpg
    468,1 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan