olie niveau daalt?

Vrachos

MF'er
11 mei 2007
149
0
Hey ik keek net aan de rechterkant van mijn motor. Bij dat kijk glaasje.. Toen zag ik maar 1,5mm olie. Normaal is dat hele glaasje toch gevuld? Betekend dat dat mijn olie te laag staan? Hij heeft in januari nog een grote beurt gehad..... Verlies ik soms olie?
 
Olie moet je altijd koud peilen. En idd. motor vlak houden als je afleest, dus op het balanspunt. In het glaasje staat een minium en maximum niveau streepje. In koude toestand aflezen, dan moet het peil tussen beide streepjes staan.
Houd 3/4 tot de helft van het niveau aan als goed. Is het minder dan de helft, dan heel iets bijvullen.
 
Laatst bewerkt:
Olie moet je altijd koud peilen. En idd. motor vlak houden als je afleest, dus op het balanspunt. In het glaasje staat een minium en maximum niveau streepje. In koude toestand aflezen, dan moet het peil tussen beide streepjes staan.
Houd 3/4 tot de helft van het niveau aan als goed. Is het minder dan de helft, dan heel iets bijvullen.

shut up
 
Warm of koud maakt niet uit als je zo,n peil glaasje hebt.
Alleen bij warm moet je even wachten totdat alle olie weer onderin je carter is gezakt.
Moet je maar eens opletten als je je olie hebt ververst netjes tot aan het max. streepje en je daarna je motor start (en evt. wat gas geeft) dan is je oliepeil enorm gezakt of zelfs verdwenen!!
De olie is dan waar het moet zijn,in je gehele blok!Motor uit...na een paar minuten is het zichtbare peil achter het glaasje weer in orde,mits de olie warm is anders blijft er meer "hangen" in je blok en lijkt er weer niet genoeg olie in je blok te zitten!!
 
* Bekijk Mijn Motor-Forum
* Bekijk onderwerpen
* Bezoek homepage

Berichten:
2.014
Reg. datum:
26 feb. 2003
Locatie:
-

quote:
edkedk schreef op 19 mei 2008 @ 00:00:
Olie moet je altijd koud peilen. En idd. motor vlak houden als je afleest, dus op het balanspunt. In het glaasje staat een minium en maximum niveau streepje. In koude toestand aflezen, dan moet het peil tussen beide streepjes staan.
Houd 3/4 tot de helft van het niveau aan als goed. Is het minder dan de helft, dan heel iets bijvullen.



shut up

WTF?
 
Warm of koud maakt niet uit als je zo,n peil glaasje hebt.
Alleen bij warm moet je even wachten totdat alle olie weer onderin je carter is gezakt.
Moet je maar eens opletten als je je olie hebt ververst netjes tot aan het max. streepje en je daarna je motor start (en evt. wat gas geeft) dan is je oliepeil enorm gezakt of zelfs verdwenen!!
De olie is dan waar het moet zijn,in je gehele blok!Motor uit...na een paar minuten is het zichtbare peil achter het glaasje weer in orde,mits de olie warm is anders blijft er meer "hangen" in je blok en lijkt er weer niet genoeg olie in je blok te zitten!!



maakt wel uit. olie zet uit als het warmer komt.
 
Olie zet uit?? Hoeveel dan per graad celcius?? Ik ben benieuwd?Olie zou best kunnen uitzetten maar dat is zo,n kleine factor dat dat volgens mij nauwelijks een rol speelt.Altijd (met minerale olie of synthetische olie) als ik  olie ververste (koud)tot aan max. niveau en ik contrloleerde het niveau na een zeer lange rit dan kwam het oliepeil weer netjes terug bij het max. streepje!! (ok ik heb dan niet gemeten met een schuifmaat,misschien was het niveau wel 0,5 mm gestegen!?)En dat met verschillende olie soorten en verschillende motorfietsen.(Ook stijgt het niveau van de olie in m,n frituurpan nooit als die van 20C naar 180C oploopt maar dat is misschien weer een ander verhaal)
 
dat olie uitzet is correct... maar zóveel dat je het met het blote oog niet kan zien.

Wel is het nadeel van warm peilen dat de olie door de hele motor is geslagen waardoor het peil altijd lager is. Je zult moeten wachten tot alle olie weer naar beneden is gezakt en dat is niet met een minuut gebeurd. Met draaiende motor peilen heeft daarom ook totaal geen zin
 
Hey ik keek net aan de rechterkant van mijn motor. Bij dat kijk glaasje.. Toen zag ik maar 1,5mm olie. Normaal is dat hele glaasje toch gevuld? Betekend dat dat mijn olie te laag staan? Hij heeft in januari nog een grote beurt gehad..... Verlies ik soms olie?

Als er een plas olie onder je motor ligt verlies je olie! :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan