Mensen verversen toch te vaak! vooral motor! ik hou gewoon 10.000 aan! dus 1 x in de 3 jaar! ding loopt als een zonnetje! olieverbruik zero! staat nu 60.000km opAch na een nacht ligt dat vuil vast onder in je pan als er zoveel vuil in zit dat het kan bezinken
Bezonken vuil zit in je oliefilter schat!
Ik zorg altijd dat mijn pit team klaar staat met de bokkies. Dan knal ik hem voor ik de werkplaats nog een paar keer in de begrenzer zodat de olie super heet is! Dan doen ze terwijl ik nog bijna rij de paddockstands er onder en schiet de derde persoon onder het Carter om de plug eronderuit te draaien. Hij heeft wel lashandschoenen aan want tis keiheet jonguh! Alle troep zie je mee stomen!. Daarna verse action olie dr in en gaan!Even voor mijn begrip. Je komt met je motor thuis en je zet hem weg met warme olie die dan vervolgens naar onder in het carter zakt.
de volgende dag wil je je olie en filter verversen.
Wanneer je dan zoals sommigen zeggen eerst gaat rijden voor je je olie ververst, gooi je dan niet de drap die de hele nacht de tijd heeft gehad om naar het carter te zakken weer opnieuw door je motor?
Of is het dan het beste om meteen bij thuiskomst het de carterplug te verwijderen en de motor overnacht leeg te laten lopen ?
En dit allemaal binnen dertig secondeIk zorg altijd dat mijn pit team klaar staat met de bokkies. Dan knal ik hem voor ik de werkplaats nog een paar keer in de begrenzer zodat de olie super heet is! Dan doen ze terwijl ik nog bijna rij de paddockstands er onder en schiet de derde persoon onder het Carter om de plug eronderuit te draaien. Hij heeft wel lashandschoenen aan want tis keiheet jonguh! Alle troep zie je mee stomen!. Daarna verse action olie dr in en gaan!
En die derde persoon? Is dat de derde persoon enkelvoud?En dit allemaal binnen dertig seconde
Het is wel leuk als de klep van een eventuele oliekoeler open is en deze ook leeg stroomt. Boven de 60°C meestal.Spul zit al helemaal onderin! warm rijden is voor dummies
doe eens een blok open voor je komt meepraten. als alle vuil in je filter zou zitten zou er geen laagje grijze smurie overal op kleven.Bezonken vuil zit in je oliefilter schat!
AUTOblok...wat ik al zei; motorrijders vervangen vaker...doe eens een blok open voor je komt meepraten. als alle vuil in je filter zou zitten zou er geen laagje grijze smurie overal op kleven.
1m13 :
Dit kan je toch niet vergelijken joh, een 1970 toyota corona MKII motorblokdoe eens een blok open voor je komt meepraten. als alle vuil in je filter zou zitten zou er geen laagje grijze smurie overal op kleven.
1m13 :
Wederom, je zet dat ding na de laatste rit in de schuur,garage, onder een doek. Whatever. Dan is ie warm. Dan stroomt die olie koeler toch ook leeg ?Het is wel leuk als de klep van een eventuele oliekoeler open is en deze ook leeg stroomt. Boven de 60°C meestal.
Er is eens tegen mij gezegd dat ik er op moest letten dat de temperatuur boven de 60°C komt, anders heb je niet alle olie eruit omdat de thermostaat nog dicht zit. Dan kan er ook geen lucht door het systeem lopen.Wederom, je zet dat ding na de laatste rit in de schuur,garage, onder een doek. Whatever. Dan is ie warm. Dan stroomt die olie koeler toch ook leeg ?
Waarom dan opnieuw warmrijden waarbij de koeler weer wordt gevuld om deze dan bij thuiskomst weer leeg te laten stromen. All seems a bit redundant to me
Nee, IK haalde de klok en klepel door elkaar.Fabeltjesfuik
Het verschil in meting zit 'm in de oliekoeler. Is de thermostaat nog niet open geweest, dan is het verschil aanzienlijk. En anders probeer het zelf...
Ik durf niet voor alle motoren te spreken, maar als ik mijn BMW start, een minuut laat draaien (genoeg om de oliekoeler te vullen) en hem dan uitzet en in de hoek parkeer meer ik twee weken later nog steeds een sterk verlaagd oliepeil in het carter. In ieder geval bij een BMW R1150R blijft er een behoorlijke hoeveelheid olie in de koeler achter als hij draait en niet de gelegenheid krijgt om op temperatuur te komen.Van de thermostaat van een oliekoeler weet ik het niet maar zit daar ook niet een klein gatteke in?
Valide punt. Overigens vraag ik me ook af waarom je/men niet gewoon bij thuiskomst na een gewone rit een bak onder de motor zet en de aftapplug er uit draait....Wederom, je zet dat ding na de laatste rit in de schuur,garage, onder een doek. Whatever. Dan is ie warm. Dan stroomt die olie koeler toch ook leeg ?
Waarom dan opnieuw warmrijden waarbij de koeler weer wordt gevuld om deze dan bij thuiskomst weer leeg te laten stromen. All seems a bit redundant to me
Bezonken vuil zit in je oliefilter schat!
Probeer eens uit te leggen hoe BEZONKEN vuil in je oliefilter geraakt?
Omdat het plan ook na enkele maanden stilstand kan ontstaan.Valide punt. Overigens vraag ik me ook af waarom je/men niet gewoon bij thuiskomst na een gewone rit een bak onder de motor zet en de aftapplug er uit draait....
Daar heb je op zich een punt. Dat komt bij mij zelden/nooit voor.Omdat het plan ook na enkele maanden stilstand kan ontstaan.
Nauwkeurig, maar een beetje Ingewikkeld hoor. Mijn KMZ is nog "middeleeuwsiger" : die heeft helemaal geen oliefilter en een klein cartertje met weinig olie. Die moet dus nogal eens gewisseld worden: iedere 2000 kilometer en omdat ik er nogal veel mee rijd dus eensper twee maanden. Ik heb daar een procedure met een hoog gehalte aan toegepaste luiheid voor ontwikkeld:Ik weet ik heb een middeleeuwse motor ( Harley shovelhead)
Laat de olie eruit , olie filter er uit
Dan nieuwe olie er in en dan start ik hem ( zonder olie filter )
Als er dan geen zwarte olie mee uit komt ( oliefilter aansluiting) en de olie blank wordt doe ik de motor uit
Filter erop en op peil brengen
Met die procedure komt er een kwart litertje ouwe olie extra uit
Klinkt overdreven maar ach het is hobby en ik heb de tijd
In Holland hebben ze blijkbaar andere motoren LucProbeer eens uit te leggen hoe BEZONKEN vuil in je oliefilter geraakt?
Alle olie die door je filter gaat is opgepompt door de oliepomp.
De aanzuigopening daarvan zit een stuk boven de bodem,je oliepomp kan dus onmogelijk iets opzuigen dat op de bodem ligt.
Zoals de naam zegt ligt bezonken vuil op de bodem.
Dus hoe geraakt dat bezonken vuil in je filter?