Één van de taken van motorolie is vuil op te nemen en mee te nemen naar het oliefilter.Probeer eens uit te leggen hoe BEZONKEN vuil in je oliefilter geraakt?
Alle olie die door je filter gaat is opgepompt door de oliepomp.
De aanzuigopening daarvan zit een stuk boven de bodem,je oliepomp kan dus onmogelijk iets opzuigen dat op de bodem ligt.
Zoals de naam zegt ligt bezonken vuil op de bodem.
Dus hoe geraakt dat bezonken vuil in je filter?
Ik heb een motorfiets die maar eens in de drie-vier maanden rijdt.Daar heb je op zich een punt. Dat komt bij mij zelden/nooit voor.
Voor mij zijn ze alle vier "dailey driver" en rijden ze in principe alle vier eens per week "voldoende om goed warm te worden". Hooguit bij noodweer, ziekte of groot onderhoud staat er wel eens eentje een of twee weken stil. (en ik geef eerlijk toe dat dat dit jaar door de coronacrisis vaker voorkomt dan voorheen).
Desondanks vraag ik me dan nog steeds af waarom die oliewissel niet nog 1 rit kan wachten als de motor al meerdere maanden stil staat. Zo hard gaat olie in enkele maanden (ik denk dat je hier de winterstalling bedoelt) nou ook weer niet achteruit.
Als jouw Shovel uit de Middeleeuwen komt, dan is mijn ouwe zijkleppert préhistorisch...die heeft niet eens een oliefilter..Ik weet ik heb een middeleeuwse motor ( Harley shovelhead)
Laat de olie eruit , olie filter er uit
Dan nieuwe olie er in en dan start ik hem ( zonder olie filter )
Als er dan geen zwarte olie mee uit komt ( oliefilter aansluiting) en de olie blank wordt doe ik de motor uit
Filter erop en op peil brengen
Met die procedure komt er een kwart litertje ouwe olie extra uit
Klinkt overdreven maar ach het is hobby en ik heb de tijd
De enige reden dat er aangeraden wordt om met warme motor af te tappen is omdat het dan er sneller uitloopt.
Kouwe klouwen is ook niet leuk sleutelen! enuuuh welke motoren zijn dat dan?? ohhhh wacht er zit loctite op en die wordt zacht al tie warm is....aaaaahhEr zijn een heleboel motoren waar je de aftapplug er niet uit krijgt bij koude motor, tenzij met heel erg grof geweld.
Bij warme motor, fluitje van een cent.
ExactDe enige reden dat er aangeraden wordt om met warme motor af te tappen is omdat het dan er sneller uitloopt.
Dit omdat men in de garage of dealer geen tijd heeft om te wachten tot alles eruit is.
Heb bij autodealers gezien dat de plug er weer ingedraaid wordt als er nog niet alles uit is. Hup hup snel.
Daarom doe ik het voortaan zelf wel. Is goedkoper en beter.
Dat is ook de reden dat ik, omdat ik tijd zat heb, de hele nacht, of nog langer, laat uitdruppen.
Het vuil dat op de bodem ligt gaat er als eerste uit.
Ja dat is het besteEven voor mijn begrip. Je komt met je motor thuis en je zet hem weg met warme olie die dan vervolgens naar onder in het carter zakt.
de volgende dag wil je je olie en filter verversen.
Wanneer je dan zoals sommigen zeggen eerst gaat rijden voor je je olie ververst, gooi je dan niet de drap die de hele nacht de tijd heeft gehad om naar het carter te zakken weer opnieuw door je motor?
Of is het dan het beste om meteen bij thuiskomst het de carterplug te verwijderen en de motor overnacht leeg te laten lopen ?
Én hete olie bevriest nietDat het verschil tussen hete en koude olie erg klein is als het door een gat van 1cm moet geloof ik wel maar daar ging het niet om. Hete olie lost makkelijker vet e.d. op en neemt het daardoor beter vuil mee. Hete olie heeft een dunnere film en er zal minder aan de wanden en de bodem blijven hechten.
Hete olie geeft wel dezelfde wonden als bevroren olie als je het aanraaktÉn hete olie bevriest niet
je geeft iemand gelijk die zegt dat er vuil op de bodem ligt , terwijl dat toch in de filter zou moeten zitten ...Exact
Ik duw hem nog een paar keer diep de voorvork in met de plug er onder uit.In de handleiding van mijn VX800'93 staat dat de olie heet moet worden afgetapt omdat alle olie er dan goed uit komt. Ze zullen er bij Suzuki verstand van hebben dus doe ik het ook zo. Ik mik er ook nog even een beetje verse olie in om alle troep er uit te krijgen en dan komt er toch nog wel wat vuile olie mee. Bekijk bijlage 1571948
Een collega bij een scheepsdiesel revisie bedrijf vertelde dat ze bij een ander bedrijf waar hij werkte aan vrachtwagens spoelden met diesel.Heb ik niet eens gelezen dat de overslagmotoren gereinigd worden met diesel???
Dat zijn ze, we leggen ons alleen wat meer beperkingen op.Als dat zo was zouden de smeerintervallen veel en veel langer kunnen zijn.
Tis gein ahtau.Dat zijn ze, we leggen ons alleen wat meer beperkingen op.
30000 km tussen 2 beurten is geen uitzondering