OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een vraag over welke olie ik in mijn motor kan doen. Wat er nu in zit weet ik helaas niet. Welke olie kan ik er dan juist beter niet in doen... Het gaat om een kawasaki ZX-10R 2006.
Alvast bedankt.
 
Voor de z750 rijders met ervaring een vraag, op de beurs heb ik olie gekocht van het merk eurol, motorcycle 10w-40 synthetic, via hun systeem kwamen ze op deze olie uit, kan dit kloppen?

Nu staat er op de voorkant synthetic en op de achterkant semi synthetic????
Is dit nou goede olie of moet ik dit er dus niet in donderen?
Dit staat op de site

Eurol® Motorcycle is een synthetische motorolie zonder friction modifiers, ontwikkeld voor 4-takt motorfietsen.



Eurol® Motorcycle is geschikt voor zowel toer, race en cross toepassingen en biedt een uitermate goede bescherming tegen slijtage, afzettingen, sludge en oxidatie onder alle omstandigheden. Luchtinslag en schuimvorming worden ook onder de zwaarste omstandigheden vermeden.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
ik heb me een aantal olie topic's door geworsteld waarin oa de oliesjeik reageerd.

genoeg reden? volgens mij heb jij in zo'n beetje elk van de topic's ook gepost dus je weet vast wat ik bedoel :P
wat gebruikte jij in de trophy en wat was jouw oliebeurtenfrequentie.
zelf ben ik van plan om niet 10.000 maar 12.000 of zelfs 15.000 tussen de olie beurten te doen. dan uiteraard wel met filter, elke keer :) de olie kan dan misschien wel beter blijven door mijn gebruik, de metaal deeltjes ophooping in het filter zal ononderbroken door gaan :)
 
Eurol Motorcycle 10W40 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl
deze dus.
word ook voor mijn trophy en voor mn broer zijn deauville geadviseerd door die site
ben ook wel benieuwd wat de mening is over die olie

en voor ik een action/lidl antwoord krijg, dat vind ik niet hele goede olie

deze word ook geadviseerd voor de mijne maar zou hij net zo goed in de deauville passen?
http://oliehandel.nl/Eurol/Sportbike-5W40
Als je op de site van een andere fabrikant/leverancier kijkt, krijg je wss hun olie geadviseerd.
 
Als je op de site van een andere fabrikant/leverancier kijkt, krijg je wss hun olie geadviseerd.

je hebt hier 100% gelijk in

en daarmee ook 100% de vraag ontweken :P

ik moet het misschien anders doen, zonder linkjes
welke olie kan ik meenemen in mijn keuze voor zowel de deauville als de trophy 900? (zelfde olie dus ivm "groot" inkopen

anders gevraagd, welke merken hebben ook zo'n constructie waarbij je keuze hebt in grote van verpakking en hoeveelheid om de prijs per liter naar beneden te halen

was eerst van plan om 60L te kopen maar dat is net iets te veel van het goede met 15.000 tussen de beurten.
of is dit een zeer slecht idee en moet ik gewoon 10.000 aan houden, dan is 60L misschien wel weer interresant

edit, ohja
api grade SG minimum
fully synyhetic 5w40 or semi-synthetic 10w40 motorcycle oil
volgens haynes
 
Laatst bewerkt:
je hebt hier 100% gelijk in

en daarmee ook 100% de vraag ontweken :P

ik moet het misschien anders doen, zonder linkjes
welke olie kan ik meenemen in mijn keuze voor zowel de deauville als de trophy 900? (zelfde olie dus ivm "groot" inkopen

anders gevraagd, welke merken hebben ook zo'n constructie waarbij je keuze hebt in grote van verpakking en hoeveelheid om de prijs per liter naar beneden te halen

was eerst van plan om 60L te kopen maar dat is net iets te veel van het goede met 15.000 tussen de beurten.
of is dit een zeer slecht idee en moet ik gewoon 10.000 aan houden, dan is 60L misschien wel weer interresant

edit, ohja
api grade SG minimum
fully synyhetic 5w40 or semi-synthetic 10w40 motorcycle oil
volgens haynes

De putoline technomoto sport 4 (Exclusief ontwikkeld voor het gebruik in tour & sport motoren.)

http://www.putoline.com/nl/producte...viertakt-motorolien/technomoto-sport-4-10w40/

ook leverbaar in 20 liter verpakking.

en als je die 15K in 1 jaar rijdt zonder de vervelende lange winterstop ertussen kun je naar mijn mening wel een beetje smokkelen met de interval.

Zeker als de deauville de 650 versie is. Dan heb je met beide motoren een modernere olie dan toendertijd leverbaar was.
 
Laatst bewerkt:
De putoline technomoto sport 4 (Exclusief ontwikkeld voor het gebruik in tour & sport motoren.)

http://www.putoline.com/nl/producte...viertakt-motorolien/technomoto-sport-4-10w40/

ook leverbaar in 20 liter verpakking.

en als je die 15K in 1 jaar rijdt zonder de vervelende lange winterstop ertussen kun je naar mijn mening wel een beetje smokkelen met de interval.

Zeker als de deauville de 650 versie is. Dan heb je met beide motoren een modernere olie dan toendertijd leverbaar was.

dank je
en nee, de deauville zal aan de jaarlijkse komen helaas.
de trophy doet wel wat meer dan 15.000 in een jaar, qua tijd kom ik er echt niet aan zeg maar. dagelijks 150+ km en dat worden er straks alleen nog maar meer :9
ik heb nu ongeveer 4 maanden gereden op de motor, in die 4 maanden ook 3 weken totaal niet wat regelmatig voor komt, en ben ongeveer 10.000 km verder. dus jaarlijks minimaal 25.000 km. enkele rit is 60+ en rustige rijstijl. vandaar dat ik dacht dat 15 ipv 10 wel zou moeten kunnen
52 euro voor 4 liter, een stuk goedkoper al dan wat ik in de ktm moest doe :')
iemand nog andere ideeën?
 
Laatst bewerkt:
dank je
en nee, de deauville zal aan de jaarlijkse komen helaas.
de trophy doet wel wat meer dan 15.000 in een jaar, qua tijd kom ik er echt niet aan zeg maar. dagelijks 150+ km en dat worden er straks alleen nog maar meer :9
ik heb nu ongeveer 4 maanden gereden op de motor, in die 4 maanden ook 3 weken totaal niet wat regelmatig voor komt, en ben ongeveer 10.000 km verder. dus jaarlijks minimaal 25.000 km. enkele rit is 60+ en rustige rijstijl. vandaar dat ik dacht dat 15 ipv 10 wel zou moeten kunnen
52 euro voor 4 liter, een stuk goedkoper al dan wat ik in de ktm moest doe :')
iemand nog andere ideeën?

In de winter staat je olie meestal lang stil en dan kan je olie sneller minder worden, rij je daar in het voorjaar dan weer mee door, dan kan de kwaliteit van de olie een stuk minder geworden zijn.

Rij je door in de winter ( uitgezonderd een weekje of twee als het vriest of sneeuwt ( of beide) dan zal je olie beter blijven.

Staat je motor de hele winter stil, dan kun je het beste de olie vervangen vlak voor je de motor in winterstalling zet, dan is gedurende de winter de bescherming optimaal, dit is een veel betere oplossing dan je olie te wisselen in het voorjaar.
 
In de winter staat je olie meestal lang stil en dan kan je olie sneller minder worden, rij je daar in het voorjaar dan weer mee door, dan kan de kwaliteit van de olie een stuk minder geworden zijn.

Rij je door in de winter ( uitgezonderd een weekje of twee als het vriest of sneeuwt ( of beide) dan zal je olie beter blijven.

Staat je motor de hele winter stil, dan kun je het beste de olie vervangen vlak voor je de motor in winterstalling zet, dan is gedurende de winter de bescherming optimaal, dit is een veel betere oplossing dan je olie te wisselen in het voorjaar.



Kijk dit is tenminste weer info die echt zeer nuttig is :Y *O*
 
je hebt hier 100% gelijk in

en daarmee ook 100% de vraag ontweken :P

ik moet het misschien anders doen, zonder linkjes
welke olie kan ik meenemen in mijn keuze voor zowel de deauville als de trophy 900? (zelfde olie dus ivm "groot" inkopen

anders gevraagd, welke merken hebben ook zo'n constructie waarbij je keuze hebt in grote van verpakking en hoeveelheid om de prijs per liter naar beneden te halen

was eerst van plan om 60L te kopen maar dat is net iets te veel van het goede met 15.000 tussen de beurten.
of is dit een zeer slecht idee en moet ik gewoon 10.000 aan houden, dan is 60L misschien wel weer interresant

edit, ohja
api grade SG minimum
fully synyhetic 5w40 or semi-synthetic 10w40 motorcycle oil
volgens haynes

In beide moet 10W40 semi synthetisch.
Grotere verpakkingen zijn leverbaar, voor sommige merken.
 
In de winter staat je olie meestal lang stil en dan kan je olie sneller minder worden, rij je daar in het voorjaar dan weer mee door, dan kan de kwaliteit van de olie een stuk minder geworden zijn.

Rij je door in de winter ( uitgezonderd een weekje of twee als het vriest of sneeuwt ( of beide) dan zal je olie beter blijven.

Staat je motor de hele winter stil, dan kun je het beste de olie vervangen vlak voor je de motor in winterstalling zet, dan is gedurende de winter de bescherming optimaal, dit is een veel betere oplossing dan je olie te wisselen in het voorjaar.

:Y

het slechte is dan weer wel, ik heb ongeveer 6.000 met de huidige olie gereden en die staat nu 4 maanden stil... heb ik niet vervangen :')
haastig spoed is zelden goed...

ik zal altijd blijven rijden, hoe slecht het weer ook
wel zal ik door mijn werk regelmatig een week niet thuis zijn, een enkele keer zelfs 3 weken waardoor ik niet kan rijden. dat ist wel zo'n beetje :)
 
Keek vandaag na een tijdje op de paddock gehad naar me oliepeil, dat stond prima & ze verbruikt zo goed als geen olie:)! Echter vroeg ik me af hoe de kleur van de olie is bij het glas waar je het oliepeil kunt controleren?

Gaf een donkere kleur (iets richting zwart) weer, maar hoorde dat na een uurtje rijden met nieuwe olie dit vaak weer hetzelfde is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan