OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst is het motorolie met JASO MA waar TS het over heeft en geen toevoegmiddeltje met dezelfde merknaam. (goed lezen is ook belangrijk)

Ik heb de laatste tijd diverse "olietopics" doorgelezen en ben verbaasd over de enorme emotie en bijgeloof die dat met zich meebrengt.
Ben maar zo vrij om de volgende conclusies te trekken:
-De commercie maakt mensen bang.
-Het merk is niet belangrijk, wel juiste type en specificaties.
-Er zitten hele grote winstmarges op motorolie.
-Degene die echt weten hoe het zit, hebben zwijgplicht van de fabrikanten. Dus komen we nooit de echte feiten te weten.
-Dat is dus een voedingsbodem voor emotie en bijgeloof en angst die gevoed wordt door de commerciële blablabla.

Mijn bescheiden advies: Laat je niet gek maken door de oliecommercie.

Neem dit als opkikkertje :+
qx1zo2nutlh.jpg
 
klopt dat was ook mijn ervaring destijds plus je bak schakelt wat ruwer met Castrol.Hangt ook af welke merk motor en type.

Klopt en wil je meer dan neem je 7100.
Nou, niet alleen maar Motul en Castrol noemen, dat mag niet van de reclame code comissie. :+
Ik heb naar grote tevredenheid Procycle halfsyntheet 5W40 in de ZX12R pekelbike en Putoline 10W50 volsyntheet in de TL1000R circuitbike.
Voorheen in mijn eerdere ZX12R tijd rond 2008 vulde ik altijd al af met Procycle volsyntheet 10W50. No probs.

En jammer van dat Procycle busje, ik heb net sinds twee dagen een bestelling lopen bij Louis.de
Als ik het eerder had geweten... ben wel in voor een testje / geld wegsmijten in dit soort dingen. :')
 
Laatst bewerkt:
Nou, niet alleen maar Motul en Castrol noemen, dat mag niet van de reclame code comissie. :+
Ik heb naar grote tevredenheid Procycle halfsyntheet 5W40 in de ZX12R pekelbike en Putoline 10W50 volsyntheet in de TL1000R circuitbike.
Voorheen in mijn eerdere ZX12R tijd rond 2008 vulde ik altijd al af met Procycle volsyntheet 10W50. No probs.

En jammer van dat Procycle busje, ik heb net sinds twee dagen een bestelling lopen bij Louis.de
Als ik het eerder had geweten... ben wel in voor een testje / geld wegsmijten in dit soort dingen. :')
Als je dat spul door de olie gooit ga je je vast nog verbeelden dat de motor soepeler loopt. :+
 
Als je dat spul door de olie gooit ga je je vast nog verbeelden dat de motor soepeler loopt. :+
Ik heb gisteren mijn contactsleutel uit laten lezen en een nieuwe laten maken.
Nou... wat een vermogen dat alleen al opleverde toen ik bij de garage vertrok, en zowel van onderuit als boven in het toerenbereik.
Weer als nieuw! :+ _O-

Beleving is ook wat waard. ;)
 
Laatst bewerkt:
Diegene die denken dat een full synthetic Multigrade, fuel-efficient oil with HC-synthetic components erin.Ook een full synthetic olie is zoals o.a Procycle en ook Castrol op de fles hebben staan.

Die komen bedrogen uit het is slechts een goedkopere half sync olie versie een zogenaamde HydroCrack dopes erin.Net zoals dat flesje van Procycle met dopes erin kan doen.

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5116526

Neem je b.v een MOTUL 7100 wel een 100% synthetisch smeermiddel op basis van Ester-technologie.Dit is wel een echte full synthetic olie en zo zijn er wel meer merken te koop.
 
Laatst bewerkt:
Nou, niet alleen maar Motul en Castrol noemen, dat mag niet van de reclame code comissie. :+
Heb aandelen ervan _O-
Ik heb naar grote tevredenheid Procycle halfsyntheet 5W40 in de ZX12R pekelbike en Putoline 10W50 volsyntheet in de TL1000R circuitbike.
Voorheen in mijn eerdere ZX12R tijd rond 2008 vulde ik altijd al af met Procycle volsyntheet 10W50. No probs.
Wat bezuinig je dan per oliewissel..........20 euro ? Dat is het mij niet waard :N

En jammer van dat Procycle busje, ik heb net sinds twee dagen een bestelling lopen bij Louis.de
Als ik het eerder had geweten... ben wel in voor een testje / geld wegsmijten in dit soort dingen. :')


Bij de wat oudere motoren met veel km's kan je gerust dat goedje erbij mikken.Zou ik zelf om die reden ook doen.Heb het ooit eens bij een oude diesel gegooid :9
 
ik had het idd over de procycle motorolie en niet het additief, zo wijs was ik nog wel om dat niet als motorolie te beschouwen. ff recap, de olie die ik er in heb van procycle zou in principe dus geen slippende platen moeten veroorzaken? het lijkt mij echter nog steeds erg onwaarschijnlijk dat na 26000km de platen versleten zijn. als je op safe zou spelen welk merk is dan erg goed aan te raden? voordat ik de platen zou gaan vervangen probeer ik toch liever eerst mijn geluk met de een ander merk olie.
 
Wat bezuinig je dan per oliewissel..........20 euro ? Dat is het mij niet waard :N
20 euro geef ik wel onnodig uit aan Chinese gadgets. :9~

Ik deed tien tot vijftien wissels per jaar. Dus zo nu en dan met 35 liter olie naar de gemeente. ;)
Bij de wat oudere motoren met veel km's kan je gerust dat goedje erbij mikken.Zou ik zelf om die reden ook doen.Heb het ooit eens bij een oude diesel gegooid :9
In mijn allereerste motor, die ik nieuw kocht, heb ik Slick50 erin gemieterd.
Mooie witte rook de eerste tien, vijftien kilometer. Het werkt. *O* :+
 
Laatst bewerkt:
Ik ging voor Castrol Power RS 4T 10W40


ik had het idd over de procycle motorolie en niet het additief, zo wijs was ik nog wel om dat niet als motorolie te beschouwen. ff recap, de olie die ik er in heb van procycle zou in principe dus geen slippende platen moeten veroorzaken? het lijkt mij echter nog steeds erg onwaarschijnlijk dat na 26000km de platen versleten zijn. als je op safe zou spelen welk merk is dan erg goed aan te raden? voordat ik de platen zou gaan vervangen probeer ik toch liever eerst mijn geluk met de een ander merk olie.
 
ff recap, de olie die ik er in heb van procycle zou in principe dus geen slippende platen moeten veroorzaken?
Ook niet uit principe. :P

Ik heb er zelfs API SN motorolie voor koekblikken in gehad en die slipte niet.
Maar ga maar terug naar andere olie, spoelt je blok lekker door. :9~
Koppeling vervangen kan altijd nog.

Doe daarna ook weer snel vervangen.
Een nieuwe koppeling kan in het begin ook wat sneller de olie vervuilen.

Vooral vééél verversen die olie!!
An oil change a month keeps the garage away. :+
 
Laatst bewerkt:
Allereerst is het motorolie met JASO MA waar TS het over heeft en geen toevoegmiddeltje met dezelfde merknaam. (goed lezen is ook belangrijk)

Ik heb de laatste tijd diverse "olietopics" doorgelezen en ben verbaasd over de enorme emotie en bijgeloof die dat met zich meebrengt.
Ben maar zo vrij om de volgende conclusies te trekken:
-De commercie maakt mensen bang.
-Het merk is niet belangrijk, wel juiste type en specificaties.
-Er zitten hele grote winstmarges op motorolie.
-Degene die echt weten hoe het zit, hebben zwijgplicht van de fabrikanten. Dus komen we nooit de echte feiten te weten.
-Dat is dus een voedingsbodem voor emotie en bijgeloof en angst die gevoed wordt door de commerciële blablabla.

Mijn bescheiden advies: Laat je niet gek maken door de oliecommercie.
Welk merk raad jij aan dan?
 
Welk merk raad jij aan dan?

In ieder geval een merk dat niet voetbal sponsort of andere dure dingen sponsort waar ik totaal geen interesse in heb.
Dus dan valt af: Castrol. Motul, Shell, Eurol, Putoline, Mobil, enz, enz, enz.
Dan blijft over Procycle, Hein Gericke, Polo bijvoorbeeld voor motorfietsolie.
Eigenlijk zijn het allemaal boeven die grote winsten maken.
Ik probeer zo goedkoop mogelijk met de juiste specificaties.
 
iedereen mag kopen wat die zelf wil en er voor over hebben wat men goeddunkt.
veel van bovenstaande merken hebben wel veel motorsport gesponsord.

van de mensen die hein gericke olie gekocht hebben is er nu niet zo gek veel meer over ;)
castrol kopers kunnen nog isle of man en tt filmpjes terug kijken :)
 
Een zwager van me werkt bij een autobedrijf.
Hij wist me te vertellen dat 10w40 semisyntheet in bulk wordt ingekocht voor net geen 2 euro per liter. De klant moet ongeveer 13 euro per liter afrekenen. Losse 1 liter flessen kosten 14,50. ( inkoop ong. 4 euro)
Ik mag aannemen dat het bij de motorfiets dealers niet veel anders is.
Als diezelfde (merk)olie bij de Action wordt aangeboden voor 3.99 euro per literfles, gaat iedereen aan de kwaliteit twijfelen.
Wat zitten mensen toch raar in elkaar.
En de marketing jongens weten daar maar al te goed gebruik of misbruik van te maken.
 
Een zwager van me werkt bij een autobedrijf.
Hij wist me te vertellen dat 10w40 semisyntheet in bulk wordt ingekocht voor net geen 2 euro per liter. De klant moet ongeveer 13 euro per liter afrekenen. Losse 1 liter flessen kosten 14,50. ( inkoop ong. 4 euro)
Ik mag aannemen dat het bij de motorfiets dealers niet veel anders is.
Als diezelfde (merk)olie bij de Action wordt aangeboden voor 3.99 euro per literfles, gaat iedereen aan de kwaliteit twijfelen.
Wat zitten mensen toch raar in elkaar.
En de marketing jongens weten daar maar al te goed gebruik of misbruik van te maken.
Ook ik heb dat verhaal gehoord van iemand die bij Opel werkt.
 
Een zwager van me werkt bij een autobedrijf.
Hij wist me te vertellen dat 10w40 semisyntheet in bulk wordt ingekocht voor net geen 2 euro per liter. De klant moet ongeveer 13 euro per liter afrekenen. Losse 1 liter flessen kosten 14,50. ( inkoop ong. 4 euro)
Ik mag aannemen dat het bij de motorfiets dealers niet veel anders is.
Als diezelfde (merk)olie bij de Action wordt aangeboden voor 3.99 euro per literfles, gaat iedereen aan de kwaliteit twijfelen.
Wat zitten mensen toch raar in elkaar.
En de marketing jongens weten daar maar al te goed gebruik of misbruik van te maken.
Je geeft zelf al aan wat het verschillen tussen bulk inkoop en winkelverkoopprijs is.

Motorfiets olie is ook inkoop duurder dan automobiel olie.
 
Als dope en lijmsnuif toevoeging :+ .............hoe meer je koopt (afname) (1 ltr tot 10.000 ltr bulk) deste lager de ltr prijs zal zijn O-)
Ja, nutteloze toevoeging, deze post.

Ging om het verschil in inkoop en winkelverkoopprijs. En die moeten dan niet door elkaar worden gehaald.

Daarnaast zijn er nog wel wat dingetjes die mee tellen.

10 flacons van 1 liter is goedkoper te vervoeren dan een vatje van 60 liter. Daar gaat je zogenaamde bulkinkoopprijs.
Moet meteen een goedgekeurd opvangrooster onder van 400 euro's. En een pompje aan.

Maar per liter zal het best wel uitmaken of je 40 miljoen liter afneemt, of een flesje van 1 liter ja.

[/opendeur]
 
nee tegen willem zeggen dat een post van hem nutteloos is, dat is een open deur intrappen :)

owja :

s-17-bushalte_resized.jpg

Mag willem zelluf uitleggen wat ik hier mee bedoel, of niet alstie het vergeten is ;)

:W
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan