Olie peilen bij ZZR 1100

Rude_Roderick

Die hard MF'er
8 apr 2004
257
9
Schagen
Hallo

Ik heb sinds een paar maandjes een zzr 1100, en uiteraard houd ik het oliepeil goed in de gaten. Het probleem echter is dit: Als ik de motor in de garage zet na een rit zou ik volgens het service manual binnen enkele minuten het oliepeil moeten kunnen zien. Dit is echter nog helemaal donker door de olie, en dit blijft nog een paar uur lang zo. Pas als ik hem meer dan een dag heb laten 'afkoelen' is het normale oliepeil weer bereikt.
Is er nu iets mis, of kan het zijn dat de olie langzaam teruglekt uit de oliepomp?
Oh ja voordat iemand het vraagt, er zit inderdaad de goede olie in en ik houd het dook goed bij.
 
Ik heb vanaf het moment dat ik'em destijds had, de volsyntheet gebruikt , (zie m'n vorige reactie) het olieverbruik was tot en met de laatste km, nul komma niks.....
M'n ZZR heeft op gezonde wijze de 100.000km gehaald en nog wat meer en die had er volgens mij nog best wel net zoveel, bij kunnen tuffen, ( tenminste....zoals ik er mee reed...)
Jammer dat het "beesie" d'r niet meer is.....
 
Ik heb vanaf het moment dat ik'em destijds had, de volsyntheet gebruikt , (zie m'n vorige reactie) het olieverbruik was tot en met de laatste km, nul komma niks.....
M'n ZZR heeft op gezonde wijze de 100.000km gehaald en nog wat meer en die had er volgens mij nog best wel net zoveel, bij kunnen tuffen, ( tenminste....zoals ik er mee reed...)
Jammer dat het "beesie" d'r niet meer is.....

Sterk blok in ieder geval, ik ga mijn oliverbruik maar een beetje in de gaten houden en tzt even terug naar de dealer, want die van mij verbruikt merkbaar olie.
 
Misschien heb ik er over heen gelezen
Maar dit is er aan de hand met het peilen van de ZZR1100 d en c model

Na een rit kijken of hij tussen min en max staat
Het liefst niet lager dan haverwege het peilglaasje

Als je koud peilt is inmiddels de olie in de ruimte gelopen van de balansas
Daar past bijna een halve liter olie in
Dit word weer weg gepompt als de motor loopt
Veel wilde verhalen gaan de ronte over het opklopen/schuimen van de olie door de balansas maar die draait dan droog dus dat is een broodtje aap verhaal
De balanas is ook niet te balanzeren als hij in de olie loopt en Kawa is niet gek
En gewoon vol synt er in

Rustig warm draaien en knallen maar
Rijd hem als een 750 cc motor dus iets meer toeren en de kans dat je drijfstang uitloopt is minimaal
Dit komt doordat de olie pas volle druk heeft bij 6000RPM

En de by pass plaatsen is een aanrader

Heb er 4 gehad en nooit last
Heb nu 205PK aan het achterwiel en 187 NM koppel en 80 duizend Klmtr op de teller _O-
 
ik heb vorige week een zzr 1100(1994) gekocht en heb daar een vraagje over.
Af en toe (bij warme motor) gaat het olielampje branden/flikkeren.
Heb daar over contact opgenomen met de vorige eigenaar en die gaf aan dat er een volsynt olie in zit en dit de oorzaak kan zijn? olie dunner dus denkt de sensor dat er te weinig olie in zit?.
Hij zegt ook al jaren hier mee te rijden sinds die met fullsynt rijd.
Ik heb er een beetje een rare smaak van in mijn mond dus vandaar dat ik het hier plaats.
Olie is nog niet zolang geleden ververst en is netjes op pijl(misschien te vol want ik zie het pijl niet ,alleen als ik de motor iets op zijn kant hou zie ik dat er voldoende in zit).
Lampje brand bij warme motor bij stationair en flikkert bij remmen af en toe.
Met gewoon rijden brand er niks.
Lees ook wel eens dat de sensor erg gevoelig is?

ik ga over 3 weken een weekend naar duitsland met deze motor en wil wel zonder zorgen kunnen rijden.
Zou het inderdaad de fullsyn olie kunnen zijn? of zou er misschien heel ietsjes bij moeten? maar zoals gezegd pijl is al helemaal tot boven het kijkglaasje.

Alvast bedankt voor de reactie`s
 
Laatst bewerkt:
Syntheet of niet zegt weinig over de dikte, if anything houdt een syntheet langer dezelfde viscositeit dan minerale olie.

Wat wel kan is dat de vorige eigenaar te dunne olie er in heeft gegooid. Dan kan verversen sowieso geen kwaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan