Laat hem eens in de schuur goed warm draaien ( met de uitlaat richting de buitendeur, anders lezen we de volgende keer dat je het niet hebt overleefd) doe ook even een stuk karton voor een deel van je radiateur.
Als de fan aanslaat, je helm op en een kilometer of 60 gaan rijden. Liefst niet te laag in toeren omdat meer toeren meer warmte in je motor brengt.
Dan thuis af laten koelen en de volgende dag weer eens kijken.
Kijk wel in je KVS tankje om te kijken of het nog mooi helder is en het peil niet gezakt is.
edit( i toegevoegd in de tekst)
Stationair warm laten draaien is nooit een goed idee. De draaiende delen hebben veel meer last van slijtage als ze onbelast draaien. Bovendien hoopt de warmte zich plaatselijk op, wat een probleem kan zijn met olie die al slecht smeert door de sludgevorming. Daarnaast denken mensen dan dat ze al meteen op het gas kunnen, de motor is immers warm.....
De waterdamp is een hoofdbestanddeel van de uitlaatgassen, samen met kooldioxide.Dit verschijnsel tref je ook veel aan bij auto's op de vuldop.
Hier zijn ook al pagina's over vol geschreven en komt altijd neer op het feit dat de motor niet goed warm wordt gereden.
Het carter heeft altijd ergens een open verbinding met de buitenlucht waardoor er ook waterdamp in kan komen.
De olie wordt niet lang genoeg heet om alle water te verdampen en zal zich bij het afkoelen afzetten op de koudste plek: de vuldop.
Dus: flink stuk rijden met dat ding en NIET stationair in de schuur (is echt het slechtste voor een motor).
Mocht je het niet vertrouwen vervang dan elke 4 maanden je olie.
Maar we hebben nu 100 oplossingen en het enige dat de TS nu waarschijnlijk doet is lekker voor de kachel kruipen.....
Onzin.
Er is één oplossing tegen het ontstaan van sludge en dat is de motor regelmatig netjes warm draaien, niet alleen korte stukjes rijden.
Daarnaast zijn er twee oplossingen gegeven voor de sludge die er nu in zit, een slechte: "gewoon" warm draaien en gassen en een goede: olie verversen.
Zit er dan geen thermostaatklep in het koelwatercircuit?Nu gaan rijden heeft erg weinig zin als je de radiateur niet afplakt, aangezien de buitentemperatuur van rond de 0 graden C nooit in een volledig warm circuit resulteert.
Zit er dan geen thermostaatklep in het koelwatercircuit?
Uiteraard, daarom zit er ook een klep in.hoort de radiateur niet bij het circuit?
Als dat het geval is dan is de oorzaak aanpakken imho beter dan een kartonnetje voor de radiateur (al is dat iets makkelijker en goedkoperen misschien is het net die die bij deze moor niet goed functioneert?
Als je iedere keer je olie gaat verversen als er een beetje witte waas voor je peilglas zit..... dan kun je dat in de herfst, winter en lente wel elke week gaan doen.
Jij hebt de neiging alles nogal zwaar aan te zetten...... Dat gebeurt alleen als je elke dag ritjes van 5 km oid. doet.
Bovendien zit er bij TS wel iets meer dan een wit waasje op z'n peilglas.
Uiteraard, daarom zit er ook een klep in.Als dat het geval is dan is de oorzaak aanpakken imho beter dan een kartonnetje voor de radiateur (al is dat iets makkelijker en goedkoper)
We zitten nog in de fase van analyse, als straks de motor echt warm is geweest en de volgende dag zit er weer een pot Calvé mayo (of echte vlaamse frietsaus in dit specifieke geval) in het motorblok...... dan moeten we ons eens achter de oren krabbelen
Meestal condenseert het vocht alleen tegen het glaasje en blijft de olie schoon.Met dit weer is dit haast niet te vermeiden. Heb met dit weer altijd witte sludge als ik door mn kijkglaasje kijk. Of ik die vorige dag een rit van 100 km heb gemaakt met +- 30 km BBK erbij of niet. Maakt niks uit. Zodra je blok weer afkoelt (en niet in een verwarmde garage of buiten zet) en je kijkt een dag later weer heb je die rommel weer op het glaasje zitten.
En nee, dit is geen mix van koelvloeistof. Heb bij al mn motoren (zie onderschift) dit “probleem” gehad.