Olie schraapveren expander

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.716
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb mijn motor net weer in elkaar zitten, er is een hoon door de cilinders geweest, en er zijn nieuwe zuigerveren in gekomen.
Door gekloot van JE heb ik nu een rare maat cilinderboring.

De motor rookt heel erg, en nu denk ik wel dat ik weet waar het door komt, maar ik moet toch weten over de werking van't een en 't ander..

De boring van mijn cilinders zijn 78.33mm, ik heb zuigerveren gekregen voor een boring van 78.50mm
de expander van de olieschrapers paste niet in de cilinders, dus daar heb ik een stukje van af geknipt, deze expander zag er anders uit dan wat ik normaal gesproken zie, als of het 90 graden gedraait is.
De expander valt nu dus zo door de cilinder heen.

De expander, hoort die de olieveren tegen de cilinder aan te drukken? Zo ja, dan heb ik dat waarschijnlijk verkloot.
Ik dacht dat de expander was om de olieschrapers onderling op hun plaats te houden..

Dank u
 
Heren,

Ik heb mijn motor net weer in elkaar zitten, er is een hoon door de cilinders geweest, en er zijn nieuwe zuigerveren in gekomen.
Door gekloot van JE heb ik nu een rare maat cilinderboring.

De motor rookt heel erg, en nu denk ik wel dat ik weet waar het door komt, maar ik moet toch weten over de werking van't een en 't ander..

De boring van mijn cilinders zijn 78.33mm, ik heb zuigerveren gekregen voor een boring van 78.50mm
de expander van de olieschrapers paste niet in de cilinders, dus daar heb ik een stukje van af geknipt, deze expander zag er anders uit dan wat ik normaal gesproken zie, als of het 90 graden gedraait is.
De expander valt nu dus zo door de cilinder heen.

De expander, hoort die de olieveren tegen de cilinder aan te drukken? Zo ja, dan heb ik dat waarschijnlijk verkloot.
Ik dacht dat de expander was om de olieschrapers onderling op hun plaats te houden..

Dank u
heb je tweedelige of 3 delige olieschraapveren
Bij de tweedelige is het geen probleem normaal gesprokenbij de driedelige wel op de openingen gelet, en deze 120 graden van elkaar gedraaid, en sommige veren hebben ook een boven en onderkant, waarbij de scherpe kant naar beneden moet wijzen
 
It's also crucial that the rings be installed right side up, especially rings with an inside bevel. Most top compression rings have a dot on the surface that indicates the side that should face upward when installed. A ring that is installed upside down will lead to excessive oil consumption.
 
maar dat hoeft niet de reden te zijn..
Heb ook ooit Venolia zuigers gehad in mijn Z1R, daar kon ik de emmer achter hangen, na 3000 km er uit gegooid en over gegaan naar wiseco's
 
wat je ook nog kunt proberen is inloop olie, daar zitten geen dopes in of minder, niet te zwaar belasten en na 500 km de normale olie er in, bij jouw is dat toch minerale olie? 10w40?
 
It's also crucial that the rings be installed right side up, especially rings with an inside bevel. Most top compression rings have a dot on the surface that indicates the side that should face upward when installed. A ring that is installed upside down will lead to excessive oil consumption.
De gewone ringen wist ik wel, die zitten er op de goede manier in.

Maar ik begin te denken dat de expanders misschien verkeerd gegaan zijn.
Het probleem is dan, hoe kun je de diameter kleiner maken zodat ze nog wel druk naar buiten toe uit oefenen..
Dit is weer een leer process voor mij, helaas...
 
maar dat hoeft niet de reden te zijn..
Heb ook ooit Venolia zuigers gehad in mijn Z1R, daar kon ik de emmer achter hangen, na 3000 km er uit gegooid en over gegaan naar wiseco's
JE heeft een eigen leverancier voor hun zuigerveren, Total seal, en die veren zitten er in..

Ik ben zo over de zeik dat ik er bijna aan zit te denken om een complete set zuigers en bussen aan te schaffen, wat een amateurs bij JE, hun machines zijn verassend nauwkeurig.
 
wat je ook nog kunt proberen is inloop olie, daar zitten geen dopes in of minder, niet te zwaar belasten en na 500 km de normale olie er in, bij jouw is dat toch minerale olie? 10w40?
Ik heb er Motul 5100 in, half synteet geloof ik..

Als ik niet gelijk nieuwe pakking hoefde te bestellen had de hele zooi alweer uit elkaar
 
Laatst bewerkt:
Heb je geen voorbeeld van de olieschraafveren die je nu hebt?

De spacer zorgt er (volgens mij) voor dat je olieschraapveren uit elkaar gehouden worden. Geen idee of die zelf ook olie ''schrapen''. Wel heb ik gelezen dat ze niet mogen overlappen en wel elkaar moeten raken. Zie hieronder:

1641372927333.png


Wat ik uit je verhaal haal is dat je U-vorm veren hebt?
1641373185564.png


Ik ben benieuwd, het lijkt me dat het inkorten van de olieschraapveerspacer niet zomaar kan. Hoeveel/hoelang heb je met de motor gereden nadat hij is gebouwd?
 
Heb je geen voorbeeld van de olieschraafveren die je nu hebt?

De spacer zorgt er (volgens mij) voor dat je olieschraapveren uit elkaar gehouden worden. Geen idee of die zelf ook olie ''schrapen''. Wel heb ik gelezen dat ze niet mogen overlappen en wel elkaar moeten raken. Zie hieronder:

Bekijk bijlage 1712240

Wat ik uit je verhaal haal is dat je U-vorm veren hebt?
Bekijk bijlage 1712245

Ik ben benieuwd, het lijkt me dat het inkorten van de olieschraapveerspacer niet zomaar kan. Hoeveel/hoelang heb je met de motor gereden nadat hij is gebouwd?
Mijn expanders overlappen niet, mijn expanders zien er ook niet zo uit als in de foto. de mijnen zijn 90 graden gekantelt.
 
er wordt vaak gedacht dat een expender van een 3 delige olie veer te groot is.
inkorten is uit den boze, ik neem tenminste aan dat het een 3 delige is, en geen U flex veer, das al oud,
en meestal frans.
het is bij een driedelige altijd moeilijk meten wat de boring uiteindelijk is,
maar volgens mij vangt het die 2 tiende makkelijk op.
 
Oude zuigers terug gemonteerd?
In het verleden wat ingelezen in de zuigerveren techniek. Zover begrepen, De 2e/onderste compressie veer heeft ook een olie afschraap functie.
De olie afvoer openingen in de onderste groef mogen niet boven de olie schraap veren komen en moeten open zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan