Fuck Olie!!
Nog niet aan gedacht!!
Hoe, wat, waar, welke, hoe vaak?
............
Dient voor smering en soms koeling (?).
.....................
Nieuwe zuigerveren?Ik heb gemerkt dat mijn SV bij koude motor nogal wat blauwe rook naar buiten laat komen. Ook het verbruik is stevig, al is het nog niet onder de 1:1000 denk ik. Moeilijk schatten, ik heb het nooit bijgehouden. Zal ik eens gaan doen.
Mijn SV heeft ruim 60K gelopen. Wat kun je daar aan doen? Of moet je direct aan een hele opknapbeurt denken? TNX, alvast.
Nieuwe zuigerveren?
Als er blauwe rook uit z\'n uitlaat komt, is er toch wel wat goed mis.ligt er aan hoe die olie verdwijnt of waardoor
eerst maar is een goed diagnose (laten)maken.
misschien gebruikt ie wel niet de juiste olie.
wie zal het zeggen??
Als er blauwe rook uit z\'n uitlaat komt, is er toch wel wat goed mis.
Over versleten cilinders wilde ik niet beginnen, dat is zo sneu....gezond is het zeker niet
koppakking kan lek zijn, compressie-/olieschraap veren niet goed, ovale cilinders, versleten klephoedjes,carter onluchting diet niet goed werkt,...
Wel ondertekenen met Groet Paul, he.Ik kan nu slecht reageren, ik kom net terug uit eindhoven alwaar ik de nodige pinten genuttigd
heb, dus, ik probeer een ander maal iets zinnigs te zeggen. (ik ben ook maar een gewoon mens...)
Ik kan nu slecht reageren, ik kom net terug uit eindhoven alwaar ik de nodige pinten genuttigd
heb, dus, ik probeer een ander maal iets zinnigs te zeggen. (ik ben ook maar een gewoon mens...)
Ik kan nu slecht reageren, ik kom net terug uit eindhoven alwaar ik de nodige pinten genuttigd
heb, dus, ik probeer een ander maal iets zinnigs te zeggen. (ik ben ook maar een gewoon mens...)
Simpel ... Gewoon wisselen en de SV voortaan als pekelfiets gebruiken en lekkerop de ZZR ...
Toch al nooit begrepen waarom dat andersom was ...
Op Maandag 11 februari 2002 14:41 schreef Ralfie het volgende: Blauwe walm bij koude motor is eerder een verkeerde benzine/luchtverhouding, wat bij koude motor "normaal" is (choke).
Dan zou elke motor dus blauwe rook moeten uitspuwen, van elke motorrijder... bij 2 takt is blauwe rook normaal... Als ik m'n motor start zie ik geen blauwe rook. Trouwens, na 60k mag je best wel eens wat aan je blok reviseren, weet niet of dat al eens is gedaan Daemon ?
Op Zondag 10 februari 2002 00:16 schreef lexe het volgende:op school geleerd:
taken/fucties van olie en op volgorde van belangrijkheid; 'Koegras'
Koe= koelen
g= geluid dempen
r= reinigen (o.a. metaaldelen en roetdelen)
a= afdichten (m.n. zuigerveren/cilinderwand)
s= smeren
Een olieverbruik van ongeveer 1 op 4000 is niet extreem veel, maar wel meer dan dat het eigenlijk hoort.
Dat er een vuistregel bestaat die zegt dat hij maximaal 1 liter op 1000 km mag gebruiken en er bij een hoger gebruik ingegrepen dient te worden klopt wel, maar dit is slechts een leiddraad die toch niet in alle gevallen opgaat.
Bij het beantwoorden van je vraag ga ik ervan uit dat je een gemiddelde rijder bent, en niet overmatig veel korte of lange stukken rijdt.
Kijk eerst eens even of je carterventilatie goed open is, zodat er zich geen onnodige druk in je carter kan opbouwen.
Als dat goed is, dan wil ik je vragen om eens een goede halfsynthetische olie te gebruiken, (bv, motul 5100 10/w40) is de olie die erin zit goed, dan kan ik je alleen nog maar adviseren om het blok open te (laten?) halen om de zuigers/ zuigerveren, klepseals, en klepgeleiders aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Doch als hier echt veel slijtage te zien is, vind ik dat wel erg vlug gezien de tellerstand, ik ben dan dus ook benieuwd welke olie de vorige eigenaar gebruikt heeft.
Suuk-6, Groten Paul.
Castrol GPS 10W-40 is niks mis mee, idd carterventilatie maar eens checken!
Btw, nooit met teveel olie in je blok gereden?
SCHIJNT olieverbruik in de hand te kunnen werken?
(Péé, correct me iff imm wrong)