olie zuipen gs500e

gsmichael

MF veteraan
6 jul 2008
1.594
14
nieuwegein
he mensen.Ik heb sinds kort een suzuki gs500e.
deze heb ik opgeknapt etc.
Er zit een openluchtflter op de carbs.
Nu heb ik ongeveer 600 km ermee gereden. Maar bij olie controle (koud en rechtopstaand) kwam ik er steeds achter dat het oliepeil te laag was.
Ik heb nu in totaal bijna 1 hele liter olie bij moeten vullen over 600 km verspreit.
is dit normaal?Lijkt mij niet toch?
Ik heb voordat ik ermee ging rijden de tandwielaskeerring vervangen, omdat deze lek was.

Ik dacht dat het olie verliesprobleem nu wel opgelost zou zijn.maar niet dus.

Waar moet ik kijken en wat moet ik chekken?
gr michael
 
kijk..dat is goed gedaan;) ik zou willen vragen of iedereen een beetje zijn ogen open wil houden voor me..
ik heb btw al heel wat site's bekeken, maar ik kan geen 1 blokje vinden helaas:(
maja
 
Haha toevallig.. ik heb nou precies hetzelfde probleem

Ik had em net een maand geleden gekocht, om nu al met een ratel in mn blok stil te staan.... toen ik de olie checkde viel het me idd op dat zo'n ding echt een enorme olieboot is; dr kwam hooguit nog een zielig half litertje olie uit zetten, terwijl ik em bij aankoop toch echt helemaal had bijgevuld.

Gelukkig is het niet de eerste keer dat ik zo'n olieprobleem heb, ik hoop echter niet dat deze krukaslagers ook al weer aan gort zijn, ik had het ding namelijk gekocht ter vervanging van een SV met een kapotte big end, ook gekomen door een olietekort...

Maargoed, ik ga morgen even verder kijken, maar ik vrees wederom weer het ergste.
 
Tip van Flip:

Als je je cilinder wil demonteren kan je het blok gewoon laten zitten, je hoeft alleen het tapeinde rechtsvoor met een waterpomptang los te draaien, dan kan je de cilinderkop zo onder het frame door eraf schuiven, spaart een hoop tijd en moeite met vastgeroeste bouten enzo :P

En ja, het is weer een kapot bigend...
 
mensen.probleem. ik ben net bij mijn lokale motorzaak gweest(waarik wel vaker kom)
en nu heeft de monteur mijn motor ff bekeken en kwam met de volgende optie's
- cilinders eraf.honen.nieuwe zuigers.kleppen etc..1200 euro(nooit van mijn leven dat ik dat ga betalen)

1200 klinkt aardig, ik schat dat dat ongeveer 600 euro aan onderdelen is: kleppen, zuigers, honen, pakkingen en de rest arbeidsloon.

Zoek een donorblok, 150 euro met 29k klinkt goed en met een paar uur sleutelen en een beetje boerenverstand heb je het zo voor elkaar.

Je kan woesthoff in Brummen even bellen of hij nog een blok heeft liggen. Je kan ook een 2e hands GS kopen voor 500 euri op marktplaats.
 
he mensen.Ik heb sinds kort een suzuki gs500e.
deze heb ik opgeknapt etc.
Er zit een openluchtflter op de carbs.
Nu heb ik ongeveer 600 km ermee gereden. Maar bij olie controle (koud en rechtopstaand) kwam ik er steeds achter dat het oliepeil te laag was.
Ik heb nu in totaal bijna 1 hele liter olie bij moeten vullen over 600 km verspreit.
is dit normaal?Lijkt mij niet toch?
Ik heb voordat ik ermee ging rijden de tandwielaskeerring vervangen, omdat deze lek was.

Ik dacht dat het olie verliesprobleem nu wel opgelost zou zijn.maar niet dus.

Waar moet ik kijken en wat moet ik chekken?
gr michael

nee, mijn GS verbruikt geen olie...
 
klopt, je koppeling gaat er niet van kapot hoor.

Bij krachtige motoren heb je met auto olie kans dat de koppeling gaat slippen bij b.v. wegtrekken met vol vermogen.
Volgens mij heeft een GS500E niet zoveel power om dat voormekaar te krijgen.

Toch vraag ik me dat nog wel eens af; een maat van mij rijdt al jaren met auto olie in zijn Goldwing met zijspan.
Zijn koppeling slipt nooit, ook niet in de bergen oid.
Echt wel.... De koppeling van een GS kan ook veel minder vermogen aan.
Wat ik me afvraag is hoe hoog je oliepijl staat wanneer je bij hebt gevult.
Het zou bij een dergelijk verbruik zo erg moeten zijn dat je hele straten in de walm zet en daar hoor ik je niet over.
Het is overigens al voldoende om alleen de zuigerveren en klepseals te vervangen, zeker wanneer je er niet heel erg lang mee wilt blijven rijden.
 
Laatst bewerkt:
nee,maar als ik hem wil verkopen wil ik niet na 2 maanden ofzo een koper aan de deur hebbe nstaan met ene kapotte gs.:p
maar ik het waars. een nieuw plan.ik heb gisteraaf weet ik veel hoeveel demontage bedrijven gemailt voor een nieuw blok..niemand heeft er 1.
Ik ga van de winter blok eronder vandaan halen.
Kijken naar de zuiger's/veren..als het nog te doen is dan ga ik mischien een klein beetje geld spenderen aan het blok..of als het zonde van de tijd is..gaat het blok weg en zoek ik een andere of een andere donor motor.

Ik heb trouwens een collega zijn vriend heeft een neef etc. die heeft nog mischien een donor gs..alleen reedt hij 120 en stopte het blok ineens met lopen
Zou dit iets anders kunnen zijn dan het blok? kwa ontsteking ofzo?
of neit aan beginnen?
 
nee,maar als ik hem wil verkopen wil ik niet na 2 maanden ofzo een koper aan de deur hebbe nstaan met ene kapotte gs.:p
maar ik het waars. een nieuw plan.ik heb gisteraaf weet ik veel hoeveel demontage bedrijven gemailt voor een nieuw blok..niemand heeft er 1.
Ik ga van de winter blok eronder vandaan halen.
Kijken naar de zuiger's/veren..als het nog te doen is dan ga ik mischien een klein beetje geld spenderen aan het blok..of als het zonde van de tijd is..gaat het blok weg en zoek ik een andere of een andere donor motor.

Ik heb trouwens een collega zijn vriend heeft een neef etc. die heeft nog mischien een donor gs..alleen reedt hij 120 en stopte het blok ineens met lopen
Zou dit iets anders kunnen zijn dan het blok? kwa ontsteking ofzo?
of neit aan beginnen?
Hij zal echt langer meegaan dan twee maanden wanneer je de zuigerveren en klepseals vervangt.
Heb het een aantal keer gedaan bij verschillende oude motoren waarbij het eigenlijk de moeite niet waard was om werkelijk te reviseren en voor zover ik weet hebben ze er allen nog lang lol van gehad.
Maar ik heb nog geen antwoord op de vragen die ik in mijn eerdere post stelden....
- Hoe hoog is je oliepeil wanneer je bij hebt gevuld?
- Zet je werkelijk straten in dikke rookwalmen?
- Welke olie gebruik je?
 
Kijken naar de zuiger's/veren..als het nog te doen is dan ga ik mischien een klein beetje geld spenderen aan het blok..of als het zonde van de tijd is..gaat het blok weg en zoek ik een andere of een andere donor motor.
Weet je, een GS blok kan nog wel wat hebben, hoor. Mijn GS van '81 heeft dit verschijnsel ook gehad en het vervangen van de zuigerveren en olie-schraapveren op de zuigers heeft 't helemaal opgelost: hij verbruikt hoegenaamd niks meer.

Als je de cilinders eraf haalt, gewoon even naar de cilinder-wand kijken: als 't goed is, kun je de sporen van 't originele honen nog steeds vaag zien. Als de wand dan verder gaaf is, heb je geen problemen.

Wat betreft de opmerking om te honen, van die dealer: als de spullen kunt krijgen, zou je de cilinder-boring en zuiger diameter kunnen opmeten en daaruit kan blijken of de goede man gelijk heeft.
Maar op de mijne zaten deze maten na 100.000 km nog binnen de inbouw-toleranties... Ik bedoel maar... ;)

Oh, ja - als je dit gaat doen, moet je echt even zo'n werkplaats-handboek erbij halen. Clymer heeft altijd wel goeie duidelijke: Service and Repair Manuals for Motorcycle, ATV, Marine Snowmobile and More from Clymer
 
Laatst bewerkt:
oke. ik ga dan nog wel even doorrijden tot de echte winter.en dan ga ik het blok eronderuit halen etc. kijken hoe alles eruit ziet.en eventueel nieuwe klepseals en veren bestellen.en uiteraard niet pakkingen;)
bedankt voor de tips.
topiq kan gesloten worden!
 
oke. ik ga dan nog wel even doorrijden tot de echte winter.en dan ga ik het blok eronderuit halen etc. kijken hoe alles eruit ziet.en eventueel nieuwe klepseals en veren bestellen.en uiteraard niet pakkingen;)
bedankt voor de tips.
topiq kan gesloten worden!
Beetje vreemd dat je om allerlei adviezen vraagt en structureel geen antwoord geeft op tegen vragen..... -O-
 
oke.nog 1x dan:P
ik vul hem bij zodat het peil tussen de min en max zit.maar meer tegen de max.
Dit doe ik als hij koud is en als de motor rechtop staat, en met de dop eruit draaiend zeg maar.
Ik zet niet elke straat in een dikke rookwalm. het is meer als ik echt volgas rijdt enzo zeg maar.
als je dan achter me rijdt, dan stinkt het wel een beetje naar olie.
Ik doe er 10w40 in semi senthetic.
gr michael
 
Terug
Bovenaan Onderaan