eehhhh....vol synthetisch in in pricipe het beste omdat daar de minste "verontreinigingen" inzitten.
De olie verouderd ook minder snel.
Er schijnen echter motoren te zijn die meer baat hebben bij een (half-) minerale olie soort. Mijn ervaring is dat je bij minerale olieën meer en sneller last hebt van koolafzetting.
Dan is daar zeker motorolie voor auto's gebruikt. Hierin zitten bepaalde additieven die slecht combineren met natte koppelingen.Er is mij verteld dat sommige motoren (GSX600R?) last kunnen krijgen van een slippende koppeling als er synthetische olie in gegooid word. Gewoon even navragen bij een garage of hiero.
Of gewoon synthetisch ingooien en rijden met het ding, gaat bijna altijd goed en kan niets kapot aan.
Ik heb altijd geleerd: half-syntheet 10-W40. Dat is het beste. Maar kijk anders ff wat er in je onderhoudsboekje staat of in het boek waarin voor elke motorfiets staat wat er precies in moet. (Ik ben de naam ff kwijt.)
Op zondag 26 mei 2002 23:06 schreef k12lt_rider het volgende:Dan is daar zeker motorolie voor auto's gebruikt. Hierin zitten bepaalde additieven die slecht combineren met natte koppelingen.
Let er altijd op olie voor MOTORFIETSEN te kopen en dus niet een goedkoop cannetje (auto)olie bij de HEMA scoren.
Op maandag 27 mei 2002 13:13 schreef jkoehorst het volgende:Nee, er was wel motorfietsolie gebruikt. Schijnt een kwaal te zijn van die typen. Iemand ervaring mee?
Kan best kloppen! Als je in een Intruder (half-)synthetische olie gooit gaat de koppeling slippen. Trudes lusten alleen minerale olie!
En kan het kwaad als je minerale motor aan gaat vullen met synthetische olie?
Minerale motor???????????, nooooooit van gehoord!
Dit is toch wel de allergrootste onzin die ik vandaag gelezen heb!
Tevens vind ik het een beetje vreemd dat er telkens zoveel (Dezelfde) vragen over olie gesteld worden; er is toch al zo vaak antwoord op gegeven dat ik er al niet veel meer op reageer.
Helaas moet ik ook hier constateren dat menige mede-forumer op dit gebied zich laat leiden door interessant lijkende slappe domme ouwhoerderij die op geen enkele manier technisch onderbouwd kan worden.
Deze keer geen groeten van Paul.
Op maandag 10 juni 2002 19:13 schreef botje het volgende:
blabla
Nee Paul, geen onzin!!! De meeste, zoniet alle, Intruder 1400 rijders kunnen jou een verhaal vertellen over slippende koppelingen die niet meer slippen als er minerale olie gebruikt wordt. Bel eens met Brouwer (Trude specialist) en die zal jou haarfijn vertellen dat de enige manier om van je slippende koppeling af te zijn minerale olie is. Ik heb deze wijsheid ook niet van mezelf!
Hallo Paul
Even een vraagje; wanneer mag een olie synthetisch genoemd worden, en is alle olie die zo genoemd wordt dat ook echt ?
M.V.G.