Peter, in olie voor auto's zitten toevoegingen (dopes) die een gladde laag op het metaal leggen. Dat is op zich prima, maar je koppelingsplaten (die dus stroef moeten zijn) lopen bij de meeste motoren ook in een badje van diezelfde olie..... Daarom alléén olie specifiek voor motoren gebruiken, omdat daar die toevoegingen niet in zitten.
Volsyntheet is in veel motoren prima te gebruiken. Alleen.... doordat het zo goed smeert, zal een "vers" blok nooit goed in kunnen lopen/slijten. Dat veroorzaakt vaak een aantal problemen, zoals lagere compressie, hoog olieverbruik etc. en gek genoeg een hogere slijtage... Je cylinderwanden bevatten, na het inrijden, microscopische groeven die olie op de wand vasthouden. Dat zorgt voor een goede smering en betere koeling. Door volsyntheet al meteen te gebruiken, worden de cylinderwanden veel te glad. Daardoor kunnen zuigers en cylinders niet goed op elkaar inslijten. Op langere termijn treedt compressieverlies en een hoog olieverbruik op.
Dat is de reden dat veel fabrikanten alleen halfsyntheet aanraden. Is je blok eenmaal goed ingelopen (10000 tot 15000 km), dan kun je vaak wel volsyntheet gebruiken, al zijn de ervaringen wisselend. Bij sommigen treedt toch een hoger olieverbruik op.
In tegenstelling tot wat sommige fabrikanten je willen laten geloven, is de duurste olie niet altijd het meest geschikt of zelfs de beste....