Oliedruk lampje XJ 900 brandt soms

eigenaar

Die hard MF'er
15 apr 2008
910
1
Enschede
Toen ik vanochtend mijn XJ 900 startte en wegreed begon het olielampje te branden. Toen ik stopte en hem in zijn vrij zette ging hij weer uit. Toen ik hem daarna weer in zijn eerste versnelling zette ging hij weer branden. Ik heb toen maar even mijn vaders auto gepakt voor het stukje dat ik moest rijden.

Nu ik terug ben heb ik nog eens naar gekeken, hij bleef eerst even uit, maar na 100 meter ging hij branden. Toen ik stopte en hem weer een zijn vrij zette ging hij weer uit. Toen heb ik een heel stuk gereden zonder dat hij weer aanging. Het oliepeil heb ik vanochtend voor ik hem startte en vanmiddag voor ik hem startte gecontroleerd, beide keren was het prima. Als ik het goed begrijp veranderd de druk niet als je hem in een andere versnelling zet. Hoe kan ik nalopen wat het probleem is?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het een olieniveau lampje en niet een oliedruk lampje.

Bij mijn (ex-) Yamaha Fazer zat er dan net iets te weinig olie in. Deze moest echt tot de max. markering worden gevuld. Ik kon dat olielampje aan /uit krijgen door flink acceleren (lampje aan) en daarna gas losloten (lampje uit).

Probeer het eens!
 
Volgens mij is het een olieniveau lampje en niet een oliedruk lampje.

Bij mijn (ex-) Yamaha Fazer zat er dan net iets te weinig olie in. Deze moest echt tot de max. markering worden gevuld. Ik kon dat olielampje aan /uit krijgen door flink acceleren (lampje aan) en daarna gas losloten (lampje uit).

Probeer het eens!

Ja, das ook een goeie.

Ik ging er even vanuit dat TS dat al had gedaan, maar kijken alleen is soms niet voldoende: beetje er bij, en dan eens kijken of het effect heeft.
 
Hmm waarom denk ik dan dat het een drukmeter is? Ik dacht vroeger dat het om niveau ging, maar iemand heeft me anders verteld.

Het peilglaasje zit niet helemaal vol, maar het niveau zit wel bij het bovenste streepje. Voordat ik hem laatst bijvulde zat het niveau rond het minimum streepje, maar toen brandde het lampje niet. Het lampje reageert niet op optrekken, remmen en schuin houden, maar alleen op schakelen tussen neutraal en 1. Het neutraal lampje doet wel precies wat hij moet doen.
 
yamaha heeft meestal een niveausensor, andere merken hebben meestal een druksensor.

je kunt ook de draad even loshalen van de sensor, als de klacht dan nog voorkomt maakt de draad ergens sluiting.
 
Laatst bewerkt:
Het zou kunnen dat er hele kleine metaaldeeltjes in de olie bij de sensor zitten waardoor die in werking treedt door geleiding in de olie. Dan gaat het lampje branden. Het oliepeil is goed, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Wanneer is voor het laatst het oliefilter + olie vernieuwd ?
En welke olie gebruik jij voor je XJ 900 ?

Ik gebruik Castrol GPS
 
Toen ik vanochtend mijn XJ 900 startte en wegreed begon het olielampje te branden. Toen ik stopte en hem in zijn vrij zette ging hij weer uit. Toen ik hem daarna weer in zijn eerste versnelling zette ging hij weer branden. Ik heb toen maar even mijn vaders auto gepakt voor het stukje dat ik moest rijden.

Nu ik terug ben heb ik nog eens naar gekeken, hij bleef eerst even uit, maar na 100 meter ging hij branden. Toen ik stopte en hem weer een zijn vrij zette ging hij weer uit. Toen heb ik een heel stuk gereden zonder dat hij weer aanging. Het oliepeil heb ik vanochtend voor ik hem startte en vanmiddag voor ik hem startte gecontroleerd, beide keren was het prima. Als ik het goed begrijp veranderd de druk niet als je hem in een andere versnelling zet. Hoe kan ik nalopen wat het probleem is?
komt wel vaker voor bij deze temperaturen niet zo druk om maken
en het is een olienivo lampje afen toe wel effe na kijken
maar hou wel je cardan in de gaten deze wil als het kouder wordt WEL zijn olie er uit gooien op je achterband B|
 
Ik heb er zelf de 10w40 half synthetische olie ingedaan die ze me bij motoport Hengelo gaven, volgens mij van Elf. Ik heb niet speciaal op het merk gelet in ieder geval.

Is het dan zo dat ik niet echt op het olielampje hoef te letten, zolang ik het peilglaasje goed in de gaten hou, of kan het ook iets anders betekenen dan olie op?

Ik ben trouwens gisteren nog een stuk gaan rijden zonder problemen. Ik heb er vandaag niet meer naar kunnen kijken, ben de hele dag met andere dingen bezig geweest omdat het paard van mijn zusje doodgegaan is.
 
Als het peilglas voldoende aangeeft, hoef je je inderdaad niet zo druk te maken over het olie-peillampje. Het is wel belangrijk dat je het niveau goed meet volgens het instructieboekje.
Dat het oliepeillampje bij koude temperatuur gaat branden, komt vanwege de trage terugstroming naar het carter..
Pigion
 
Terug
Bovenaan Onderaan