Een oliefiltertje zijn de kosten ook niet (bij de meeste fietsen).Beste dames en heren
ik heb een sv650s (2000) gekocht, metop dit moment 3500 km op de teller....
Bij aankoop wist de autozaak me te vertellen dat de olie vervangen moest worden, maar wat ik me nu afvraag is of de filter ook vervangen moet worden?
de motor heeft in ieder geval de laatste paar jaren bijna stil gestaan...
Ik merk ook heel erg dat als ik even met het gas speel (kan het niet laten tot ik mn rbw heb) dat hij flink stotterd en vaak gewoon wegvalt, komt dit gewoon omdat hij zo lang stil heeft gestaan en even door moet worden geblazen?
Zijn er nog andere dingen waar ik volgens jullie even naar moet (laten) kijken?
Maja terug naar mijn vraag: moet het filter ook vervangen worden denken jullie? als niet kan ik gewoon zelf even de olie vervangen, maar als het filter ook moet laat ik het even doen, anders kom ik weer die sleutel aan het bestellen enzo
alvast bedankt
Suzuki heeft een speciaal dopje om het oliefilter eraf te draaien, die past dan weer op een gewone ringsleutel, kost idd kleine € 15,- bij een Suzukidealer. Ik kocht hem bij MotorPort in R'dam, zo op voorraad.edit: weet iemand waar ik zo'n sleutel kan vinden? vind het ff zo snel niet op internet
bedankt voor de tips
ik trek hem dan ook niet vol open hooralleen ff zorgen dat hij ook blijft lopen, want toen ik hem net had startte hij heel moeilijk, en dat is nu in ieder geval al verholpen...
Ik aarzel alleen wel een beetje over het zelf te doenkan het wel, heb bv ook op de scooter enzo altijd van alles gedaan, maja ben veel te bang dat ik iets vern**k
Ik ga in ieder geval eens wat verse benzine erin gooien, en evt even naar de bougies kijken al meteen... en dan maar hopen dat na een ritje de carbs weer schoon zijn geblazen
de banden zijn trouwens nog goed, geen scheurtjes ofzo erin... zijn dus wel nog de originele banden van nu bijna 8 jaar oud
edit: weet iemand waar ik zo'n sleutel kan vinden? vind het ff zo snel niet op internet
bedankt voor de tips
ik trek hem dan ook niet vol open hooralleen ff zorgen dat hij ook blijft lopen, want toen ik hem net had startte hij heel moeilijk, en dat is nu in ieder geval al verholpen...
Ik aarzel alleen wel een beetje over het zelf te doenkan het wel, heb bv ook op de scooter enzo altijd van alles gedaan, maja ben veel te bang dat ik iets vern**k
Ik ga in ieder geval eens wat verse benzine erin gooien, en evt even naar de bougies kijken al meteen... en dan maar hopen dat na een ritje de carbs weer schoon zijn geblazen
de banden zijn trouwens nog goed, geen scheurtjes ofzo erin... zijn dus wel nog de originele banden van nu bijna 8 jaar oud
edit: weet iemand waar ik zo'n sleutel kan vinden? vind het ff zo snel niet op internet
Maar dan? Je hebt toch dat sleuteltje nodig om die nieuwe erop te zetten, echt waar, niet klooien met schoevendraaiers, gewoon gelijk goed beginnen ff kopen zo'n ding.Het eerste wat ik altijd doen bij een aankoop is filter en olie vervangen.
Heb je een priem. Sla priem dwars door filter en los draaien maar. Wel even een lek bak er onder natuurlijk.
Filter gooi je toch weg.
Maar dan? Je hebt toch dat sleuteltje nodig om die nieuwe erop te zetten, echt waar, niet klooien met schoevendraaiers, gewoon gelijk goed beginnen ff kopen zo'n ding.
Maar dan? Je hebt toch dat sleuteltje nodig om die nieuwe erop te zetten, echt waar, niet klooien met schoevendraaiers, gewoon gelijk goed beginnen ff kopen zo'n ding.
Filter wisselen en echt dringend ophouden met af en toe de motor te starten en even aan het gas te jengenen. Echt erg slecht voor je motor.
Mocht je daar toch mee doorgaan, laat dat oliefilter dan ook maar zitten.
Maar dan? Je hebt toch dat sleuteltje nodig om die nieuwe erop te zetten, echt waar, niet klooien met schoevendraaiers, gewoon gelijk goed beginnen ff kopen zo'n ding.
ik laat hem 1 keer per week ff een minuutje lopen, tot max 3000 toeren ofzoBaksteen was me al voor..........
Stoppen met die motor elke keer te starten!
Of goed warmrijden (lees, minimaal een kilometertje of 20-30 rijden, maar liever nog wat meer) of dat ding lekker uit laten totdat je je rijbewijs hebt.
Suzuki heeft een speciaal dopje om het oliefilter eraf te draaien, die past dan weer op een gewone ringsleutel, kost idd kleine € 15,- bij een Suzukidealer. Ik kocht hem bij MotorPort in R'dam, zo op voorraad.
edit: oliefiltersleutel onderdeelnummer voor de VX800 : 09915-40610, denk dat het zelfde is voor jouw Suzuki.
ik heb het even opgezocht, het is artikel nummer 09915 - 40610 inderdaad
zal ik me die binnenkort maar even halen...
bedankt voor de hulp iedereen!
@Daf400 is het dan niet 'slecht' om een stuk te gaan rijden met oude olie?
Laat die olie lekker zitten, totdat je je rijbewijs hebt. Dan pas vervangen (samen met de filter), want anders zit er dadelijk zoveel vocht in de nieuwe olie, dat je hem weer kunt vervangenik laat hem 1 keer per week ff een minuutje lopen, tot max 3000 toeren ofzo
lijkt me niet echt schadelijk, maja jullie zullen eht beter weten
ik denk dat ik me even ergens zo'n sleuteltje ga zoeken, maar meteen goed doen dan
mn broertje en een vriend hebben ook sv650 dus die mogen meteen meebetalen
Jongens, ik heb het niet van mijzelf, maar uit de bij de motor geleverde "handleiding" of owners manuel. Bij de Suzuki moet het oliefilter, als het handvast zit nog eens twee maal (2 x) rondgedraaid worden, met die sleutel dus. Dat is behoorlijk vast. Niet met de hand dus!!olie filters altijd handvast draaien. Anders draai je hem te vast..
Jongens, ik heb het niet van mijzelf, maar uit de bij de motor geleverde "handleiding" of owners manuel. Bij de Suzuki moet het oliefilter, als het handvast zit nog eens twee maal (2 x) rondgedraaid worden, met die sleutel dus. Dat is behoorlijk vast. Niet met de hand dus!!
Laat je niks wijsmaken door die Honda, Kawasaki, Harley, Ducatie en autobezitters. Daar zit kennelijk alles handvast