Olielampje branden gpz 750

Kanariepiet

MF veteraan
5 mrt 2012
1.784
67
Als ik een lange rit maak (meer dan een half uur), gaat het oliellampje van mijn Kawasaki GPZ 750 uit 1984 branden. Het vreemde is dat hij ook weer uit gaat.
Er is genoeg olie in de motor en de motor klinkt ook niet raar. Waarschijnlijk ligt het aan de sensor of de electronica.
Is er iemand bekend met dit probleem en is er oplossing?
 
dat kan de bedrading zijn die sluiting maakt.
of de sensor.
Hier denk ik ook aan
of te dunne olie.
Olie is 10 w 40 motorolie (semisyntheet)
of vergaande slijtage.
is een optie, motor is niet nieuw meer
of het gebruik van een niet origineel oliefilter.
oliefilter is origineel en 8 maanden oud

Ik zal tzt kijken of ik wat met de oliedruksensor en kabels kan spelen. Alvast bedankt voor de reactie
 
sensor vervangen en/of bedrading nalopen dus: als het dat niet is, dan weet je dat je er 15/50 in kan doen (blijft een fractie dikker) , en kunt gaan sparen voor een ander blok, of een teardown.
 
Het gebeurt tijdens het rijden. ik heb zelf de indruk dat het begint als ik van hoogtoerig naar lagertoerig ga, maar daar ben ik niet zeker van. Meestal stopt het lampje vanzelf weer met knipperen.
 
Laatst bewerkt:
Er zit iets speling in welke oliën je in je fiets kunt gooien, afhankelijk van de temperaturen. Kijk bijvoorbeeld maar eens op deze website voor een viscositeit kaart van een Honda civic. (voorbeeld)

Iets dikkere olie kan (tijdelijk) compenseren voor twintig+ jaar slijtage, maar het is natuurlijk symptoombestrijding. vandaar ook mijn advies om geld opzij te gaan leggen zodat je een goede reparatie, of andere motorfiets kunt betalen.

Het gebeurt tijdens het rijden. ik heb zelf de indruk dat het begint als ik van hoogtoerig naar lagertoerig ga, maar daar ben ik niet zeker van. Meestal stopt het lampje vanzelf weer met knipperen.

Dan is het misschien wel een overdrukklep, die traag werkt door sludge. Je kunt overwegen je blok te flushen (waarbij je het kleine risico loopt een sluimerend probleem wakker te maken), of een periode lang je oliewissel intervallen verlagen naar 1000 kilometer i.p.v. de voorgeschreven 6000 of 10 000 kilometer.
 
forté heeft inderdaad een [oil,engine,motor] flush (zwart driehoekige fles geloof ik). Enkel goed de voorschriften lezen: moet je het toevoegen aan koude olie? warme olie? stationair laten draaien? of toerental iets opschroeven? hoe lang laten draaien? etc etc.

Een veelgemaakte fout is dat men een half uurtje gaat rijden met zo'n product, terwijl het je olie daar gewoon veel te dun voor maakt.

En je mikt het inderdaad in de oude olie, voordat je het aftapt. Vergeet dan ook niet om het oliefilter ook gelijk mee te nemen, om overduidelijke redenen ;) .
 
Laatst bewerkt:
Als de olie te dun zou zijn of sprake van extreme lager speling zou zijn, zou hij het eerder doen bij stationair toerental.
Ik heb het eens gehad na het plaatsen van een verkeerde pakking (waardoor olie terug lekte naar het carter).
Gewoon rijdend ging het goed, maar een druk meter gaf aan dat de druk op toeren al te laag was, en stationair met warme olie echt te laag.
 
Het is een oud dametje, dus ik denk dat olie flushen geen kwaad kan.
Als de boel dan toch open ligt, zal ik meteen de terugslagklep nakijken, de oliedruksensor en kabels.

Je hoopt alijd op een quick fix, daarom post ik het probleem hier. Bedankt voor het meedenken allemaal.
 
De kabels zijn vooralsnog hoofdverdachte omdat het gebeurt bij een warme motor. mogelijk maken de brakke kabels dan net sluiting (Daarnaast is dit natuurlijk the easyest fix)
 
Terug
Bovenaan Onderaan