Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Olielampje gaat branden

delions

Rookie
12 mei 2006
19
0
Wateringen
Ik heb een ducati 900 ss ie uit het jaar 2000 en daar gaat het olielampje van branden na verloop van tijd (kilometer of 5). Er zit genoeg olie in, vorige week tot de maximale stand bijgevuld om te kijken of dat hielp maar nee nog niet.
Wat kan het zijn. Het is verschrikkelijk irritant rijden zo.
Moet ik er dan nog meer olie ingooien?

Alvast bedankt.
 
Je moet eerst uitzoeken of je olielampje een te laag oliepeil of een te lage oliedruk aangeeft. Als het lampje oliepeil aangeeft en er zit genoeg olie in, is er wat mis met de meter. Als het lampje oliedruk aangeeft, zou ik maar eens goed verder kijken voor je de zaak in de soep rijdt.

Succes!
 
Volgens mij is het een oliedrukmeting... Ik zou iig als eerst de dealer met een externe meter de werkelijke oliedruk laten meten voor er ook maar een meter langer mee te rijden

Te weinig oliedruk is killing... Als blijkt dat de oliedruk goed is ken je verder zoeken naar de reden waarom dat lampje brandt!
 


Idd en iig niet verder rijden zeker niet met een stukgatie
 
  • Onderwerp starter
  • #8
Vorige week 1,5 liter erbij gegooid.
Motor heb ik pas 1 maand.
Dus ff terug naar de Dealer.
Maar ik denk dat het ook aan de sensor ligt.
Als ik daar kijk dan lijkt het of ie daar iets lekt.
Het is daar een beetje nat van de olie. Het is niet
veel, maar denk niet dat het goed is.
Gisteren even schoongemaakt of te kijken of dat het is,
maar na een testrit van 2 minuten brandde het lampie weer.
 
Anderhalve liter erbij?
Ik zou maar wat meer gaan checken

Ik zou toch eerst maar eens je werkelijke oliedruk gaan controleren... Erg onverstandig om door te rijden zonder er zeker van te zijn dat er niks mis is met je blok .

Zo'n lampje zit er niet voor niks en geeft aan dat er wat mis met je oliedruk. Als ie brand moet je niet je kop in het zand steken en er maar vanuit gaan dat de sensor stuk is .

Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen


Edit: Of ben ik nou overdreven?
 
Laatst bewerkt:




Neen... echt nie!
Meten is weten....

Je blok willens en wetens in de soep draaien,
is jezelluf een oor aan naaien!


Butteh... See it yourself!
 
Hey ik heb yamaha diversion.
En als ik hem gewoon rustig warm rijd brand het lampje ook 5/7 km en dan gaat hij uit.

Blok olie niveau is in het midden.
Maarja het is maar paar km zou dat ernstig kunnen zijn?
Als ik dat zo merk gaat tie uit wanneer die op fabriekstemp is.

 


Yamaha heeft niveau-schakelaar, olie bijvulllen en geen zorgen verder.
 
Niet verder rijden vooradt je zeker weet dat de oliedruk in orde is, daarentegen...heb je al kilometers lang gereden met een brandend olielampje dan moet je motorschade hebben want dat houdt een motor geen 100m vol.

een olie lampje dat alleen maar aangeeft wanneer je beneden de 0,5bar komt vind ik een slechte indicatie dat zegt niets over de kwaliteit van de oliepomp, daarom de oliedruk regelamtig checken met een manometer(of een oliedruk meter monteren).

Als een oliedruk lampje aarzelend na enige tijd gaat branden bij stationair dan moet hij bij een beetje gasgeven weer uitgaan, is dat niet zo dan is de sensor verdacht.
 
Dat het lampje na verloop van tijd uitgaat, zou je uit kunnen cuncluderen dat ie oliedruk verliest wanneer de olie warmer en dus dunner is. Bij een koude motor is de oliedruk altijd skyhigh, het lampje zal dan idd niet branden.


Mocht ie idd niet op druk komen en je hebt er al een tijdje mee gereden (wat ik overigens wel vermoed) dan zullen er zo her en der wel wat lagerschalen beschadigd zijn, om dan nog maar niet over de lagervlakken van de nokkenassen te spreken .
 


Zomaar even nieuwsgierig: Wat staat er in de gebruikershandleiding van zo een ducati dat je moet doen als je olielampje gaat branden?
 
Is algemeen bekend bij Diversions, oliepeil sensor is een beetje gevoelig.
Yamaha heeft niveau-schakelaar, olie bijvulllen en geen zorgen verder.
 
Yamaha heeft niveau-schakelaar, olie bijvulllen en geen zorgen verder.
Yamaha heeft een erg zenuwachtige niveau meter... als de olie te dik is om snel terug te lopen (lage temperaturen en blok niet warm) of het toerental zo hoog ligt dat ie ook aardig wat wegpompt voor het allemaal teruggelopen is, gaat ie al bij een half peil branden. Maarja, beter te vroeg als te laat. En ook zelf blijven controleren, voor hetzelfde geld is je lampje stuk el loopt ie alsnog in de poeier... "Ja maar het lampje ging niet an..."
 
Bij verlies van oliedruk naar mate de olie warmer wordt heb je idd kans dat er te veel speling zit in de glijlagers van je krukas e.d.
Ik zou hiermee in ieder geval niet mee door blijven rijden, kans op schade in je blok is veel te groot.

Ik zou er ff naar laten kijken....


Succes