Onderhoud, hogere wiskunde?

Dan heb je 3 opties.

a. laten staan en na een jaar ofzo uiteindelijk verkopen als project
b. wegbrengen, laat de expert maar de puinhoop opruimen
c. rustig uit proberen te vogelen met eventueel de hulp van een forum :Y
d. als je het hok beu bent : de fik er in 🤗
 
Zeker, heeft mij al diverse keren geholpen, lekke banden, kapotte accu's en één keer een slecht klemmetje gebruikt voor een slangetje in m'n tank.
ik ben niet zo'n toerrijder of kilometervreter.... misschien ligt het daar aan.
 
Hogere wiskunde is het sowieso niet. De opleiding tot motorfiets monteur is een MBO 2/3 (afhankelijk van 1e monteur of niet).
Het is allemaal geen raket wetenschap, maar het is wel serieus een vak natuurlijk!

Techneuten worden vaak gezien als een soort magiërs, vooral als het aankomt op dingen waar normaal een kapje overheen zit.

Zaak is om je GOED in te lezen en wel te begrijpen waarom je iets doet. Als je nog klakkeloos de keerring er een bepaalde kant om indrukt omdat het op het plaatje staat, je de momentsleutel klakkeloos op 80Nm zet terwijl je naar een M6 boutje kijkt omdat je denkt dat het zo in het boek staat kun je beter nog even door onderzoeken.

De verdeling is sowieso niet eerlijk, technische zaken worden door niet techneuten doorgaans uitbesteed, maar je belastingopgave etc uitbesteden? Dat hoort toch gewoon bij basis kennis?
Hogere wiskunde?nah zelfs een aap kan het :Y ,
grease-monkey1.jpg
 
verbaas me hier soms ook wel over de verbazing van mensen als je ze vertelt dat je zelf sleutelt.
andere kant is weer de dankbaarheid van mensen in je omgeving als je hen uit de brand helpt (niet startende auto a.g.v. massakabel etc. / motor die kennelijk te lang stilgestaan heeft om de accu opgeladen te houden).
sommigen proberen er voordeel uit te trekken (he, kun je even dit of dat voor me doen? hij doet t niet) maar die negeer ik gewoon.
 
Vroeger dacht ik dat ik altijd 2 linkerhanden had. Toen begonnen met sleutelen aan mijn fiets, daarna de motor en nu doe ik ook veel dingen zelf in het huis. Met goed gereedschap, niet haastig maar secuur werken en logisch verstand kom je heel ver. Soms moet je het gewoon proberen.
 
Ik weet nog wel dat we 16 waren. Maatje en ik aan de brommers, ouders daar chronisch mee oneens.

Als we dan een luchtfilter moesten wisselen hadden we het er een week van tevoren al over. Als we dan ook nog de uitlaat er af hadden gehad en doorgespoeld voelden we onszelf al helemaal echte monteurs. Die tijd kunnen we nu hartelijk om lachen wanneer we weer eens een blok uitbouwen, voorvork reviseren oid.

Die tijd heeft me wel laten kiezen voor een technische opleiding waardoor ik nu tijd, geld en "kunde" heb om de schuur vol motoren te hebben.
Mijn vader nam me mee als hij zijn oldtimers ging restaureren. Daarna crossen vanaf 6 jaar..en nu in 15 minuten per kant kleppen stellen op mijn gemak.
 
ik zie het onderhoud als een deel van de hobby , zolang je geen blokrevisie hoeft te doen is er niets aan de hand
En al doe je wel een volledige blokrevisie 🤷‍♂️ moet je iets meer tijd en zin voor maken. Dan wordt het een groter deel van de hobby:t
Mijn verhouding sleutelen/rijden is echt enorm scheef in de richting van het sleutelen. Maarja dat ben ik zelf schuld_O-
 
En al doe je wel een volledige blokrevisie 🤷‍♂️ moet je iets meer tijd en zin voor maken. Dan wordt het een groter deel van de hobby:t
Mijn verhouding sleutelen/rijden is echt enorm scheef in de richting van het sleutelen. Maarja dat ben ik zelf schuld_O-
Je zou niet anders willen :P
 
Heeft die ouwe heer met mij ook gedaan.....eerst kijken en daarna onder toeziende ogen de handjes laten wapperen
Heb ook de zelfde opleiding gehad ,
Ouwe heer keek toe hoe we vroeger repareerden en brommers opvoerden of probeerden dat te doen .
en na een proef ritje het gewenste resultaat wat tegen viel :(
Dan kwam hij met een grijs op zijn gezicht zullen we samen dat ding eens even wat kietelen , maar niks tegen je moeder zeggen :N .
en niet bij mij komen om geld voor je bekeuringen .
Heel veel geleerd van hem .
Doe nu eigenlijk alles zelf aan onderhoud .
 
Goedemorgen,
Zoals velen hier doe ik het meeste onderhoud aan mijn motor zelf. Doe ik al jaren maar sinds ongeveer een jaar als ik zeg bv ik ga volgend weekeinde wiel verwijderen om een nieuwe band te laten monteren krijg ik de opmerking doe je dat zelf. Afgelopen week heb ik een middag vrij genomen om een nieuwe kettingset te monteren, was een collega ook al enigszins onthutst dat ik dat zelf doe. Zelf vind ik het leuk werk en ook helemaal niet moeilijk. Kom ik iets tegen wat ik zelf niet kan of aandurf dan breng ik mijn motor naar een motorzaak. Ben benieuwd of meer motorrijders dit zelfde ervaren.
Heb het altijd erg bevredigend ervaren om banden zelf eraf te halen en nieuwe te monteren. Zelf geconstrueerde banden afperser, custom made flens dragers voor op balanceer bok. En extra goedkoop banden online bestellen.
Gewoon tijd voor nemen en genieten van resultaat
 
Werkplaatshandboek zijn ook online te vinden als pdf .
En gratis .

Voordeel is dat ik dan op de fotos een eind kan inzoomen om bepaalde details te zien.
Vergeet dan niet dat iemand dat boek gemaakt heeft. Als er geen mensen zijn die er voor betalen gaat hij daarmee stoppen. Clymer en Haynes zijn geen filantropische instelling.
Dus als iedereen een boek koopt voor een motor die hij/zij langer wil houden, dan blijven er genoeg downloads over voor armoedzaaiers en motoren die je van het voorjaar weer te koop zet.
 
Toen ik begon met motorrijden bracht ik de motor voor alles weg. Na mijn verhuizing naar Capelle aan den IJssel kwam ik bij de Motorkelder terecht voor onderhoud. Dat was tevens een doehetzelf werkplaats en heb ik bij Rien leren sleutelen. Ik ben nu redelijk in staat om alles zelf te doen, alleen voor de wat moeilijkere klussen of waar speciaal gereedschap voor nodig is ga ik naar BikeShop Nultien (nieuwe naam Motorkelder ivm nieuwe eigenaar).
 
En al doe je wel een volledige blokrevisie 🤷‍♂️ moet je iets meer tijd en zin voor maken. Dan wordt het een groter deel van de hobby:t
Mijn verhouding sleutelen/rijden is echt enorm scheef in de richting van het sleutelen. Maarja dat ben ik zelf schuld_O-
ja , dat is mijn verhouding ook wel , rijden is bijna een bijzaak :-)
 
Dit jaar kies ik er voor om alles uit te besteden.
1) Omdat ik de motor het eerste jaar heb en hem na wil laten lopen op eventuele op- en aanmerkingen.
2) Omdat ik enkel symmetrisch gereedschap heb en mijn kist moet vernieuwen met Engelse maten.
3) Omdat ik op dit moment veel energie moet steken in mijn werk en de vrije tijd in de weekenden nodig heb om het alcoholpercentage in mijn bloed op niveau te houden.

Ben altijd wel een sleutelaar geweest, maar veelal auto's ,, ook de verbouwingen thuis doe ik zelf, maar dat is een heel andere discipline.
Ben dol op het sleutelen, het maken van dingen en vooral het doen met de handen.
 
Ik onderhoud mijn S1000R uit 2017 zelf. Na drie maanden bezit was hij uit de garantie periode en stond ik er wat dat betreft alleen voor. Natuurlijk kon ik langs de dealer, maar toen ik mijn BMW auto jaren geleden naar de dealer bracht voor een kabelbreuk was ik ook een beetje verbaast over het hoge uurloon van de heren in de werkplaats. Niet dat ik het hen niet gun, maar het gaf mij de motivatie om zelf aan de slag te gaan: dat kan ik ook!! :P:PNadat ik meer dan bekwaam was in de auto's, coderingen & programmeringen en het mechanische sleutelen zelf ben ik ook meer diagnose dingen gaan doen.
Het was voor mij een no-brainer om de software te updaten alsmede het onderhoud in eigen handen te nemen. Ik doe dus alles zelf omdat ik er de middelen en kennisbronnen voor heb. Ik heb er ook wel eens geen zin in, dus een bezoekje aan de dealer sluit ik vooralsnog niet uit. Maar dan dus wel erg specifiek met wat ik wens te laten uitvoeren.
Voordeel is wel dat ik daardoor altijd originele onderdelen gebruik (behalve motorolie), dat is voor mij het minste wat ik kan doen om de volgende eigenaar ook een hoop plezier te beloven van mijn motorfiets.. Als hij een keer wisselt van eigenaar dan ;).
 
Volgens mij is het heel simpel:
Degenen die nu roepen, tis simpel, een uitdaging of leuk, die hebben affiniteit met techniek of sleutelen.
Als je iets leuk vindt, is er kans dat je er goed in wordt. Als je sleutelen niet leuk vindt, ga je er ook nooit goed in worden.
Het is dan ook meer dan 'probeer het eens, zo moeilijk is het niet.' Voor degenen die niks met sleutelen hebben en dat eigenlijk ook helemaal niet willen krijgen is het wel een probleem.

Dat is hetzelfde met elke interesse. Heb je er de klik niet mee, dan ga je er nooit zin in krijgen of er goed in worden.

Misschien dat een aantal goede sleutelaars die de hand niet omdraaien voor het uit elkaar halen van hun complete blok, zich wel herkent in het typen van 'ik vindt, het gebeurd of (nog tenenkrommender) ik vondt', want 'dat maakt allemaal toch niet uit', of 'ik snap al die spellingsregels nog steeds niet na 40 jaar.' Terwijl het letterlijk 3 simpele regels zijn, die werkwoordspelling. Maar deze groep heeft geen affiniteit met of interesse in de taalkant.
Of als ik zie hoe slecht sommige mensen de hoofdgedachte/mening/conclusie uit een nieuwsartikel halen (te zien onderaan de reacties van nieuwsberichten) en dus eigenlijk helemaal niet kunnen begrijpend lezen, dan wordt het al enger, want die lezers concluderen van alles en zien niet in dat ze slecht (fout) gelezen hebben.

En zo hebben we verschillende mensen op deze gehaktbal met ieder zijn specialisme.

En als we van elkaar gewoon proberen in te zien dat het zo werkt en dat accepteren, komt dat allemaal goed.



Alleen tsja...hebben we een topic over zelf onderhoud doen, dan heb je weinig aan je taalaffiniteit of leiderschapsvermogen :+
 
Laatst bewerkt:
  • Eens
Waarderingen: PLR
Terug
Bovenaan Onderaan