Occasion motors: onderhoudshistorie achterhalen

Waar kilometerstanden een duidelijk beeld geeft betreft het aantal gelopen kilometers
Keep on dreaming
Momenteel kijk ik vaak naar lage kilometerstanden (20k - 30k) omdat ik het gevoel heb dat er minder onderhoud nodig is geweest op de motor. Zou ik een motor kopen met een hogere kilometerstand (40k - 50k), dan heeft de motor meer onderhoud nodig gehad.
Natuurlijk zijn er motoren die maar 3x per jaar van stal komen, maar het percentage motoren van heel uiteenlopende leeftijd met 20-30K op de teller is opvallend hoog.

En zoals eerder gezegd, de km stand kan een reden voor inruil zijn. Bij veel Yamaha's mogen bij 42K de kleppen gesteld worden. Arbeidsintensief dus duur. Dat is voor veel mensen een reden geweest de motor in te ruilen en weer eens wat anders te rijden.
 
mijn inschatting is dat dit je ca 1500 euro extra kost ten opzichte van een fiets bij een handelaar.
Op een motor die minimaal 20k kost is dat natuurlijk een klein bedrag. Maar op een goedkopere motor tikt zo'n premium toeslag wel hard aan.
 
Da’s waar. Je koopt wat extra zekerheid tav schadevrij en km stand. En je krijgt twee jaar garantie ipv één of geen of een wazig verhaal van een verkoper.
 
Mij lijkt alleen van belang dat de motor een fatsoenlijke onderhoudsbeurt krijgt bij aflevering.
Dan weet je zeker waar je staat.
Dus niet laten afschepen met een lullige afleverbeurt, dat stelt bij veel zaken helaas niks voor.
Dus gewoon harde afspraken maken over de aflevering.
En anders hard weglopen.

Als de motor in huidige staat prima klinkt en functioneert, en er wordt goed onderhoud uitgevoerd, lijkt me dat er weinig mis kan gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan