Occasion gekocht bij dealer na 1000km ketting versleten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is het een nieuwe ketting die ff nagesteld moet worden….. :?

Anders ff contact opnemen met de dealer, ga je hier niet oplossen met de gratis adviezen.

We kunnen een niet-gratis advies proberen? Je weet maar nooit misschien werkt het. Voor het luttele bedrag van 50 euro wil ik wel een poging voor je doen en post ik een advies.
 
Een dealer mag gewoon een motor verkopen met bijna versleten ketting. Ik zie het probleem niet?
 
Want als je bij de dealer bent voor een proefrit en je zegt voordat je wegrijdt 'nou ik maak ff een rondje' en de dealer zegt 'Is goed'...... En vervolgens leg je ff een donut bij hem voor op de oprit dan is dat wss ook gewoon goed 🤣🤣
 
Het probleem zou zijn, dat de motor een beurt zou hebben gehad en slijtagedelen zouden vervangen zijn…
Nee.
Uit de openingsposting: "Ik heb bijna 2 maanden geleden een tweedehands KTM gekocht bij een dealer en heb daarbij afleverkosten betaald. Daarvoor is die rijklaar gemaakt dwz hij heeft een beurt gekregen die nodig is en er is gekeken naar de slijtageonderdelen."
"Er is gekeken naar" is zeker NIET hetzelfde als "er is iets aan gedaan" of "er is iets vervangen".
 
Nee.
Uit de openingsposting: "Ik heb bijna 2 maanden geleden een tweedehands KTM gekocht bij een dealer en heb daarbij afleverkosten betaald. Daarvoor is die rijklaar gemaakt dwz hij heeft een beurt gekregen die nodig is en er is gekeken naar de slijtageonderdelen."
"Er is gekeken naar" is zeker NIET hetzelfde als "er is iets aan gedaan" of "er is iets vervangen".
Klopt. Als mensen in goed vertrouwen zulke afspraken maken kan je het beste met een advocaat naar de dealer. Gezellig motor kopen _O-

Rijklaar kan immers ook betekenen dat ie voor de eerste 100 meter half met tywraps aan elkaar hangt en vervolgens uitelkaar valt. Was immers voor de eerste 100m rijklaar.

Met zulke mensen kan je geen afspraken maken, dan komen je de juridische kosten er overheen 😂😂
 
Want als je bij de dealer bent voor een proefrit en je zegt voordat je wegrijdt 'nou ik maak ff een rondje' en de dealer zegt 'Is goed'...... En vervolgens leg je ff een donut bij hem voor op de oprit dan is dat wss ook gewoon goed 🤣🤣
Klopt. Als mensen in goed vertrouwen zulke afspraken maken kan je het beste met een advocaat naar de dealer. Gezellig motor kopen _O-

Rijklaar kan immers ook betekenen dat ie voor de eerste 100 meter half met tywraps aan elkaar hangt en vervolgens uitelkaar valt. Was immers voor de eerste 100m rijklaar.

Met zulke mensen kan je geen afspraken maken, dan komen je de juridische kosten er overheen 😂😂

Als je alleen maar reageert om te trollen of rellen zou ik je bij deze vriendelijk willen verzoeken om daar per direct mee te stoppen :)

Verdere reactie hier op, mocht dat nodig zijn, via pb, aub.
 
Als je alleen maar reageert om te trollen of rellen zou ik je bij deze vriendelijk willen verzoeken om daar per direct mee te stoppen :)
Nou nee want komt op hetzelfde neer ofc. Afhankelijk hoe je iets interpreteert. Doet die dealer blijkbaar ook?

Ergens naar kijken
Of ff een rondje maken

Pure perceptie dan ofc
 
Nee.
Uit de openingsposting: "Ik heb bijna 2 maanden geleden een tweedehands KTM gekocht bij een dealer en heb daarbij afleverkosten betaald. Daarvoor is die rijklaar gemaakt dwz hij heeft een beurt gekregen die nodig is en er is gekeken naar de slijtageonderdelen."
"Er is gekeken naar" is zeker NIET hetzelfde als "er is iets aan gedaan" of "er is iets vervangen".
Dan nog,als er dan iets versleten was had dat gemeld moeten worden,een ketting die in orde is gaat niet na 1000km
al van goed naar versleten.
 
Nou nee want komt op hetzelfde neer ofc. Afhankelijk hoe je iets interpreteert. Doet die dealer blijkbaar ook?

Ergens naar kijken
Of ff een rondje maken

Pure perceptie dan ofc

Volgens mij interpreteer jij iets verkeerd. Er naar kijken = belofte om slijtagedelen te vervangen. Als die ketting op dat moment nog goed was, dan is het goed, toch?. Hoe zou jij het vinden, als je je motorzaak vraagt te kijken naar de slijtagedelen bij een onderhoudsbeurt, om bij het afrekenen te horen dat er even 1000euro aan slijtage delen vervangen is.
 
Dan nog,als er dan iets versleten was had dat gemeld moeten worden,een ketting die in orde is gaat niet na 1000km
al van goed naar versleten.
Ook weer nee. Er is niet afgesproken dat dit gemeld MOET worden. Er zou alleen naar gekeken worden.
Formulering van de afspraken zijn best belangrijk. Wat de kopende partij verwacht is lang niet altijd hetzelfde als wat de verkopende partij van plan is te leveren..... En ondanks dat veel mensen wel begrijpen wat de koper graag zou willen is door dit soort formulering je recht halen ontzettend lastig. Als iemand kwaadwillig is, dan moet je afspraken duidelijk en op schrift hebben, of een hele goede getuige hebben.
 
Ook weer nee. Er is niet afgesproken dat dit gemeld MOET worden. Er zou alleen naar gekeken worden.
Formulering van de afspraken zijn best belangrijk. Wat de kopende partij verwacht is lang niet altijd hetzelfde als wat de verkopende partij van plan is te leveren..... En ondanks dat veel mensen wel begrijpen wat de koper graag zou willen is door dit soort formulering je recht halen ontzettend lastig. Als iemand kwaadwillig is, dan moet je afspraken duidelijk en op schrift hebben, of een hele goede getuige hebben.
Ja dat kan je er van maken,maar je weet zelf ook wel dat er wat anders bedoeld word,je kan ook zeggen ik
heb de motor nagekeken,ja toen hij er mee weg reed. 🥴
 
Maar dat het versleten was op dat moment is, tot nu toe, nog een aanname die hier gemaakt wordt...
Een ketting die na 1000km al slap hangt is geen fitte meer,bij mijn laatste kettingfiets heb ik de ketting pas na 6500km
ietsje strakker moeten zetten,en dat was een Duc,die krijgt dan toch echt op z,n donder door het hoge koppel.
 
Volgens mij interpreteer jij iets verkeerd. Er naar kijken = belofte om slijtagedelen te vervangen. Als die ketting op dat moment nog goed was, dan is het goed, toch?. Hoe zou jij het vinden, als je je motorzaak vraagt te kijken naar de slijtagedelen bij een onderhoudsbeurt, om bij het afrekenen te horen dat er even 1000euro aan slijtage delen vervangen is.
Nee als je mn berichten erop naleest zie je dat ik het niet verkeerd interpreteer. Ik zeg enkel, als je zulke trucjes met woordspelingen uithaalt dat er ook andere trucjes met woordspelingen uitgehaald kunnen worden.

Verder zei ik dat je idd altijd moet opletten of zo'n verkoper iets suggereert maar eigenlijk iets heel anders bedoelt.

Je zet een professional (voor zover je zoiets dan kan noemen) tegenover een consument... als een consument van een professional hoort 'oh, en bij de afleverbeurt (waar voor betaalt is) dan kijken we direct wel ff alle slijtagedelen na'.... Dan denkt een consument, als er iets is wat aan vervanging toe is dan wordt dat vervangen.

Dan mag (als het in dit geval zo is) een ketting niet na 1000km al af zijn, en dan is dit gewoon een non-conformiteit volgens de wettelijke 6 maandelijkse garantie, en moet die dealer hem gewoon kostenloos vervangen
 
Als iemand kwaadwillig is, dan moet je afspraken duidelijk en op schrift hebben, of een hele goede getuige hebben.
Nouja nee dus. Want je kan toch aantonen wanneer je de motor gekocht hebt en van wie.... Is dat een pro dan geldt er altijd een wettelijke 6 maanden garantie.

Met mogelijk in dit geval een non-conformiteit, want ketting versleten binnen 1000km is niet conform die wet, en al helemaal niet omdat je kan aantonen dat ze er dus niet goed naar gekeken hebben.... Dus kostenloos vervangen 👌🏻👌🏻


En wat ik zeg, je kan er een hele juridische strijd van maken aangezien die meningen van wet interpretatie verschillen
 
Op het moment van verkoop niet versleten maar na 1000 km wel. Kan toch?

Ik zie nog steeds het probleem niet.

Straks gaat iemand nog klagen dat zijn remblokken na 5000 km versleten zijn.
 
Op het moment van verkoop niet versleten maar na 1000 km wel. Kan toch?

Ik zie nog steeds het probleem niet.

Straks gaat iemand nog klagen dat zijn remblokken na 5000 km versleten zijn.
1000km of 5000km zit een aardig verschil in natuurlijk. Al wek je de suggestie dat het niet zo is.

Doe maar eens vergelijken in procenten.

Stel dat beide 15000km mee gaan.

Een ketting die nog 1000km mee gaat heb je nog maar iets minder dan 7% plezier van.

Je remblokken na 5000km heb je nog 33% plezier van.


Om ff in jouw vergelijking te blijven. Als jouw banden nog maar 7% van hun eigenlijke profiel hebben, houd je ~0,49mm profiel over.... Die hoeven van jou dus niet vervangen te worden :')

En om de slimmeriken voor te zijn dat dit op basis van 15.000km is verdriedubbelen we de aantal km naar 45.000km voor de banden. Kom je op 0.49*3 = 1.47mm dan hoef je ze vast ook niet te vervangen (als je al 45.000km met je banden doet _O-)
 
Heb hetzelfde gehad bij aankoop van mijn Multistrada,gekocht eind 2014.Had de motor goed bekeken en mee proefgereden.
Had toen ie nog in de showroom stond al gezien dat er een paar schakels van de ketting niet goed scharnierden.Foto van gemaakt.Bij aankoop gevraagd hoe het o.a met de kettingset was.De set was zgan werd er gezegd.Na ongeveer 800 km ermee gereden te hebben in de stalling gezet.In maart daarop weer gepakt en stuk gereden.Constateerde dat de ketting heel slap hing na de rit.
Volgende dag naar zaak terug gegaan rechtstreeks naar de werkplaats.Monteur gevraagd offie ff naar mijn kettingset wilde kijken.
Zijn conclusie was :Set is geheel op meneer.Foto laten zien en verkoopverhaal erbij verteld.Geen probleem kreeg een nw set gemonteerd on service,gar was net 1mnd verlopen.Later kwam ik erachter dat de distributieriemen niet vervangen waren,dit had ik bij verkoop wel afgedwongen omdat ze niet wisten hoelang deze er al op lagen.
Daarna nooit meer terug geweest daar!
 
Heb hetzelfde gehad bij aankoop van mijn Multistrada,gekocht eind 2014.Had de motor goed bekeken en mee proefgereden.
Had toen ie nog in de showroom stond al gezien dat er een paar schakels van de ketting niet goed scharnierden.Foto van gemaakt.Bij aankoop gevraagd hoe het o.a met de kettingset was.De set was zgan werd er gezegd.Na ongeveer 800 km ermee gereden te hebben in de stalling gezet.In maart daarop weer gepakt en stuk gereden.Constateerde dat de ketting heel slap hing na de rit.
Volgende dag naar zaak terug gegaan rechtstreeks naar de werkplaats.Monteur gevraagd offie ff naar mijn kettingset wilde kijken.
Zijn conclusie was :Set is geheel op meneer.Foto laten zien en verkoopverhaal erbij verte

ld.Geen probleem kreeg een nw set gemonteerd on service,gar was net 1mnd verlopen.Later kwam ik erachter dat de distributieriemen niet vervangen waren,dit had ik bij verkoop wel afgedwongen omdat ze niet wisten hoelang deze er al op lagen.
Daarna nooit meer terug geweest daar!

Zelfw zaak as TS zeker....
 
Ja dat kan je er van maken,maar je weet zelf ook wel dat er wat anders bedoeld word,je kan ook zeggen ik
heb de motor nagekeken,ja toen hij er mee weg reed. 🥴
Precies hetzelfde onderwerp. Als je duidelijk bent in je uitspraken en afspraken, dan hoeft er niet geraden te worden wat er bedoeld is. Je bewijst dus ongewild mijn punt.
Als iemand kwaadwillend is (de verkoper), dan is een opmerking zoals deze is gedaan een prima middel om niet alsnog voor de kosten op te hoeven draaien.
Natuurlijk denk ik te weten wat je bedoeld had, net zo goed als dat de verkoper ook wel wist wat de koper waarschijnlijk zou gaan denken door zijn uitspraken over "volledig nagekeken".
 
Een ketting die na 1000km al slap hangt is geen fitte meer,bij mijn laatste kettingfiets heb ik de ketting pas na 6500km
ietsje strakker moeten zetten,en dat was een Duc,die krijgt dan toch echt op z,n donder door het hoge koppel.
Een hagelnieuwe ketting hangt ook al vaak na 1000km veel te slap. Zeker bij hele lange kettingen.
De "rek" is in het begin het meest, dan een hele tijd vrijwel niets, en dan aan het einde gaat het weer sneller.
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan