Heropstap na 10 jaar

Barry_White

MF'er
4 nov 2008
107
8
Na 10 jaar toch besloten na veel wrikken en wegen om weer op de motor te stappen. Elke keer als het zomer wordt zie ik ze rijden en... en het hart wil wat het hart wil...

Mensen nog tips, do's en don'ts? Dacht zelf aan enkele lessen bij een rijschool om weer een beetje feeling te krijgen voor de motor. Denk niet dat ik het verleerd ben :], zal enkel wat onwennig zijn na al die jaren koekblikken de eerste kilometers...

Meer mensen hier ervaring mee? Alle input is welkom!
 
Ik rij zelf al sinds 1983, alleen niet zoveel meer als vroeger, toen reed ik het hele jaar door. Nu alleen nog in de zomerse periodes.
Maar een opfris cursus, met een paar lessen lijkt me voor je wel een goed iets. Je bent er toch een flink aantal jaren uit geweest, als ik het zo lees.
Je verleert het inderdaad niet, echter is het verkeer sindsdien wel wat veranderd natuurlijk.
Met een paar lessen nemen, wen je er dan weer aan, in een auto rijden is natuurlijk heel anders dan op de motor.
 
Persoonlijk zie ik het zo.
Pak eerst rustig een paar plattelands wegen, en bouw dat op naar drukkere wegen.
Motoren zijn de laatste 10jaar niet veel veranderd, en je hoeft natuurlijk niet meteen een 180pk kanon te halen.
Dus gewoon rustig aan opbouwen.
Lijkt mij ook, zolang je nog gewoon deel hebt genomen aan het verkeer (auto/fiets/scooter etc). Zal je na een paar km wel weer het gevoel terug krijgen, misschien beginnen op een afgelegen stuk om het schakelen weer onder de knie te krijgen.
 
Waarom was je eigenlijk gestopt?

Even een lesje volgen is niet verkeerd.
Zorg er wel voor dat je samen met een instructeur bent.
Dan krijg je meer persoonlijke tips dan als je met een medeleerling rijdt.

Laatste vraag, welk type motor ga je kopen?
 
Waarom was je eigenlijk gestopt?

Even een lesje volgen is niet verkeerd.
Zorg er wel voor dat je samen met een instructeur bent.
Dan krijg je meer persoonlijke tips dan als je met een medeleerling rijdt.

Laatste vraag, welk type motor ga je kopen?
Met mijn RS250 een flinke vastloper gehad met 170 km/h op de A6 tussen Emmeloord en Joure, gelukkig geen schade aan mijzelf en/of de motor (behalve het blok en de achterband) hield 'm wel overeind. Daarna met de Mille ook enkele close calls gehad waarna ik het eigenlijk wel even genoeg vond...

Kreeg een mooi bedrag aangeboden voor de Mille en vond het eigenlijk wel best. Verkocht mijn toenmalige en kocht een dikke koekblik. Daarna wist de conglomeratie van mijn moeder, zus en vriendin niet hoe snel zij mij moeten dirigeren richting het verkopen van mijn motorspullen, want ik gebruik het toch niet... :X

Overigens ben ik nog steeds samen met dezelfde vrouw en zij support mij wel hierin, al durft ze niet direct achterop.

Welke motor? Ik twijfel heel erg tussen supersport en sport tour. Ben inmiddels wel de 40 gepasseerd dit jaar. Mijn hart zegt weer een dikke V-twin, dus als een RSV voorbij komt... Verstand zegt Blackbird, VFR of een Futura zou nu beter bij mij passen...

Heb vandaag gesproken met een mede MF'er die een prachtige Daytona 955i (T595) heeft staan die ik eigenlijk niet kan laten staan... moet de motor nog wel in levende lijve zien. Heb meermaals een Trippel te leen gehad als de Priller bij Roké voor onderhoud stond. Vond dat altijd wel een bijzonder fijn blok. Dus als deze net zo mooi (en goed) zal zijn als op foto's is mijn keus gemaakt... 😉
 
Laatst bewerkt:
Tja, keus genoeg natuurlijk. Ik weet niet of een supersport de beste keuze is als je 10 jaar niet hebt gereden, aan de andere kant heb je genoeg ervaring om het wel te doen. Er zijn niet heel veel v-twins als supersport of sporttour geleverd, heb je een budget tot hoe ver je ongeveer wil (mag :) ) gaan?
Misschien is een Honda SP1 of een Suzuki SV1000s (geweldige ervaringen mee) ook nog het overwegen waard als ik je lijstje zo zie waar je zelf al aan hebt zitten denken.
 
Niet iedereen is hetzelfde,als jij je niet zeker voelt op een motor zou ik je adviseren om idd een les te nemen ergens en anders rustig weer beginnen,in het begin is het wennen maar na een aantal malen rijden gaat het steeds soepeler.
Ben er zelf 20 jaar uit geweest en toen weer terug naar een supersport,en dat is nu iets van 8 jaar geleden.
Zelf niet een opfriscursus oid gedaan en ik leef nog steeds :-)
 
Tja, keus genoeg natuurlijk. Ik weet niet of een supersport de beste keuze is als je 10 jaar niet hebt gereden, aan de andere kant heb je genoeg ervaring om het wel te doen. Er zijn niet heel veel v-twins als supersport of sporttour geleverd, heb je een budget tot hoe ver je ongeveer wil (mag :) ) gaan?
Misschien is een Honda SP1 of een Suzuki SV1000s (geweldige ervaringen mee) ook nog het overwegen waard als ik je lijstje zo zie waar je zelf al aan hebt zitten denken.
Als ik heel eerlijk ben twijfelde ik ook, maar ik heb altijd supersport gereden dus ben eigenlijk niet anders gewend. Ik zal gewoon erg rustig beginnen en opbouwen, niet direct het diepe in. En als ik het limiet wil opzoeken even naar Zolder of de Ring...

Budget nu? Rond de 3k, tegen de zomer 5 a 6... Maar wil niet direct een hele dure motor, daarnaast ben ik sowieso ook een flink bedrag kwijt voor een helm, pak, laarzen en natuurlijk handschoenen...

SP1 is een prachtige motor, alleen dan tik je al snel 8 of 9k aan... Suzuki SV1000, mwa, niet helemaal mijn smaak wat looks betreft...

Correctie: de K7 Suzuki SV1000S en dan vooral in het zwart, die mag er zeker zijn! 😋
 
Laatst bewerkt:
Eerst op een budget model kijken of je t nog wel leuk vind, beetje mee oefenen.
VFR is een allemansvriend , kan je rustig op klooien en hard op "verkeersmisdadiger" zijn.
Brommertje vind het allemaal goed, die brengt je wel thuis.

De agressie van een twin vond ik wel effe wennen, en had al toch behoorlijk wat ervaring op een V4 en een nukkige 1 pitter.
Dag 1 was dat toch effe wat meer motor als ik meteen de baas was.
Dag 2 dikke pret trouwens :)

Persoonlijk.. ja als je elke dag al met een auto rijd, zou ik een rustige parkeerplaats opzoeken om te wennen ( t is net fietsen )
en die centen in een helm en pak steken.
 
Een lesje nemen kan natuurlijk nooit kwaad. Sterker nog, dat zou wat mij betreft iedereen moeten doen elke, roep wat, acht jaar of zo. Maar dat is een andere discussie :)

Kijk het risico zit niet in het gewoon vooruit rijden, dat heb je binnen vijf minuten weer te pakken. Het risico zit 'm in het feit dat je na die vijf minuten denkt "hee, dat gaat makkelijk - ik kan het nog!" en dat je dan net even te hard op een bochtje afkomt, of moet remmen voor een auto van rechts, of noem maar op.

Dus ik zou zeggen, focus vooral in eerste instantie weer even goed op de AVB oefeningen. Zorg dat je de langzame slalom, het achtje et cetera weer met veel vertrouwen kunt nemen, maar vooral ook de stopoefeningen, want dat is toch vaak waar het misgaat natuurlijk. Daarna lekker rustige bochtige weggetjes oefenen en dan ben je zo weer up&running.

Succes en welkom terug! *O*
 
Ik huurde na een stop van 15 jaar eens een dagje een motor for the fun.
Dat eerste ritje weer was wel heel even onwennig.
Maar het was wel genoeg om weer acuut aangestoken te zijn door het motorvirus.
Een week later nieuwe motor gekocht en sindsdien alleen maar plezier van gehad en me afgevraagd: hoe heb ik het in godsnaam 15 jaar zonder kunnen doen?
Die heropstap is inmiddels alweer 17 jaar geleden.
 
Huur eerst een leuke fiets. Weet je meteen hoe het bevalt
Geen idee of dit ook kan bij mij in de buurt... Wat kost zoiets per dag? Of betaal je per gereden km? Borg?

Daarnaast een glijer met een huurmotor? Ben je dan niet direct je borg kwijt? :X
 
Blijkbaar ben ik de enige die denkt, motor kopen en gaan rijden.

Lesje(s) is totaal overbodig. Je rijdt nog steeds auto, dat verkeer ben je gewoon gewend, ook op de motor.

Dat je de eerste rit even moet wennen zal best, maar dat hoeft niet via een les.
Je bent heus niet vergeten te kijken of hoe het schakelen werkt.

Het enige waar ik bang voor ben, is dat je je knipperlicht vergeet uit te zetten 🤣
 
Blijkbaar ben ik de enige die denkt, motor kopen en gaan rijden.

Lesje(s) is totaal overbodig. Je rijdt nog steeds auto, dat verkeer ben je gewoon gewend, ook op de motor.

Dat je de eerste rit even moet wennen zal best, maar dat hoeft niet via een les.
Je bent heus niet vergeten te kijken of hoe het schakelen werkt.

Het enige waar ik bang voor ben, is dat je je knipperlicht vergeet uit te zetten 🤣
Dat laatste vooral... Wordt zeker wennen de eerste kilometers... 😂
 
Geen idee of dit ook kan bij mij in de buurt... Wat kost zoiets per dag? Of betaal je per gereden km? Borg?

Daarnaast een glijer met een huurmotor? Ben je dan niet direct je borg kwijt? :X
Zal toch wel loslopen? Je zal een eigen risico hebben maar kan dat vaak ook deels afkopen. Even zoeken in jouw buurt. Motor zaak verhuurt vaak ook.
 
Ik had mijn motorrijbewijs gehaald, een fazer 600 gekocht en een aantal jaren slechts rondjes om de kerk gedraaid....... motor verkocht en idd, elk voorjaar de kriebels gekregen....... dat heeft 14 jaar geduurd. Toen vond ik het genoeg, ben naar een motorzaak in de buurt geweest en nieuwe kleding en helm gekocht. Wilde eigenlijk BMW (boxer) gaan rijden, maar heb om het "weer eens uit te proberen", een 2e hands Yamaha MT07 gekocht. Met die gedachte dat wanneer het niet zou bevallen deze ook zo weer te verkopen was.

Toen ik de MT07 ging ophalen, reed ik weg..... van de 1 in de 2, naar de 3..... en dacht "dat gaat best snel"...... kijk ik op de teller, staat daar 42..... *O*

Het gevoel kreeg ik best snel weer terug, maar nog veel meer plezier in het motorrijden, had ik die eerste jaren niet zo in mijn herinnering staan. De MT 07 ging er binnen 6 weken en 2000km dan toch uit...... voor een BMW..... Heb in die eerste maanden wel een 1-daagse training gevolgd in de Eifel.

Inmiddels 4 jaar en 50.000km verder, met ook ritten naar Frankrijk, Oostenrijk, Italië, Slovenië..... motorrijden is geweldig! Doen zou ik zeggen.
 
In zo'n KNMV VRO Risico Herkennen hebben ze ook wat tips voor je, zit in sommige provincies subsidie op. Voor een paar tientjes ben je dan een dag aan het rijden en krijg je een hoop tips over positie op de weg, kijkgedrag etc.

Maar zou vooral gewoon een motor kopen naar je zin en veel gaan rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan