Eerste les sinds 15 jaar....

Overigens, ik lees dat je een DCT overweegt... zelf wilde ik die juist zeker niet omdat ik bang was dat ik dan gelijk het schakelen juist zou gaan verleren... niks is nog een automatisme als je net je rijbewijs hebt en als je eenmaal een DCT gewend bent wordt het dan vast lastig om weer naar een schakelaar te gaan, vermoed ik
Dit heb ik ook overwogen. Ik merkte echter dat het schakelen op zich niet het probleem is, maar wel de techniek icm schakelen/remmen.....
Dus ik heb hier ook over nagedacht. Ben er nog niet helemaal uit ;). Maar het schakelen op zich had k zo weer onder de knie. Wat ik lastig vind: Wanneer welke versenelling, wanneer koppeling inhouden, wanneer niet. Etc etc. Dat soort dingetjes. DAAR loop ik op vast momenteel. Bochtje met voetrem, of niet. (Soms handig bij korte bochtjes).......of wanneer juist niet.
 
Is het schakelen, en het weten/voelen wanneer je in welke versnelling moet rijden juist niet een van de charmes van het motorrijden :? .
Zeker!!! 100%. MAAR: het niet meer hoeven opletten op dat soort zaken KAN zeker ook bijdragen aan de charme van motorrijden. Het genieten van de omgeving, dat is voor mij ook charme van het motorrijden.......Vroeger wilde geeneen europeaan automaat rijden. In amerika reden ze altijd al automaat. NU, met electrische auto's gaan we sowieso allemaal automaat rijden. Ik heb een Cupra Born, rijdt heerlijk!! Zou willen dat ik veeeeeeeeeeel eerder voor automaat gekozen had. NU heb je die keuze ook voor de motor. Minder gedoe, meer comfort, lekker genieten. Zo kun je het ook zien.
 
Na een paar ritjes denk je niet meer na over schakelen/koppelen etc gaat vanzelf. Het maakt het rijden zeker op bochtige weggetjes of in de bergen wel leuker omdat je toch lekker sportief kunt rijden en af kunt remmen op de motor… zou een automaat op de motor niet 1,2,3 overwegen denk ik. Tenzij het echt een woon-werk motor is en niet meer dan dat.
 
Zeker!!! 100%. MAAR: het niet meer hoeven opletten op dat soort zaken KAN zeker ook bijdragen aan de charme van motorrijden. Het genieten van de omgeving, dat is voor mij ook charme van het motorrijden.......Vroeger wilde geeneen europeaan automaat rijden. In amerika reden ze altijd al automaat. NU, met electrische auto's gaan we sowieso allemaal automaat rijden. Ik heb een Cupra Born, rijdt heerlijk!! Zou willen dat ik veeeeeeeeeeel eerder voor automaat gekozen had. NU heb je die keuze ook voor de motor. Minder gedoe, meer comfort, lekker genieten. Zo kun je het ook zien.
Tja, dan staan wij er allebei een beetje anders in; ik zie schakelen niet als gedoe, maar als leuk :/.
 
Tja, dan staan wij er allebei een beetje anders in; ik zie schakelen niet als gedoe, maar als leuk :/.
Gedoe is niet het huiste woord. Had ik misschien moeten schrijven als "Gedoe" bij gebrek aan een betere term.....
Maar je moet het niet letterlijk nemen. Gedoe is het zeker niet. Maar ik zie opyoutube dingen voorbij komen. Fervente motorrijders die echt met een big smile van de DCT afstappen en het gewoon gaaf vinden. Maar hey, ieder zn ding denk ik dan. Ik wil het gewoon gaan ervaren en zie daarna wel wat IK er van vind. Tot die tijd is het ook voor mij koffiedik kijken. @OgriUK , heeft niets te maken met beter weten. Heeft te maken met Alle aspecten willen bekijken.
 
UPDATE: Morgen weer een uurtje rijden. Hopelijk gaat e.e.a. beter dan 2 weken geleden. Kijken hoe het gaat. Als het goed gaat, ikke blij!
Ben benieuwd. Heb me verdiept over hoe sommige dingen ook alweer gingen. Hopelijk kan k dat morgen testen en in praktijk brengen. We gaan het zien.
 
ZUCHT.....kom ik vanmorgen bij de rijschool, is mijn afspraak niet in het systeem gezet. Nieuwe afspraak gemaakt voor volgende week. NU wel bevestigd gekregen. Nieuwe ronde nieuwe kansen.
 
Vind het al goed dat je überhaupt weer gaat rijden en ervaring opdoet. Dat een DCT je dan meer vertrouwen kan geven is alleen maar goed. Dus dat zeker doen.

Kijk ook even naar de NC750S DCT (de naked versie dus) dan heb je al weer een wat minder "lompe" motor.
 
Vind het al goed dat je überhaupt weer gaat rijden en ervaring opdoet. Dat een DCT je dan meer vertrouwen kan geven is alleen maar goed. Dus dat zeker doen.

Kijk ook even naar de NC750S DCT (de naked versie dus) dan heb je al weer een wat minder "lompe" motor.
Geen slecht advies. Tnx. Ik zal je een geheimpje verklappen: ik zat ook te kijken naar een GROM (super grappige fiets van Honda). Weet niet of dat iets is voor een beginner.......
 
Een Grom is meer een leuke motor voor erbij... af en toe even een stukje boerenweggetjes in en om het dorp; of als je echt een korte afstand moet. Niet echt een serieuze motorfiets. Ik zou er iig. niet mee het drukke verkeer in durven met zo'n ding.
 
Als je op die motor veel ww gaat rijden of binnen de bebouwde kom, is een automaat top. Schakelen is leuk als je ook echt een beetje kan doorrijden.
 
Dit heb ik ook overwogen. Ik merkte echter dat het schakelen op zich niet het probleem is, maar wel de techniek icm schakelen/remmen.....
Dus ik heb hier ook over nagedacht. Ben er nog niet helemaal uit ;). Maar het schakelen op zich had k zo weer onder de knie. Wat ik lastig vind: Wanneer welke versenelling, wanneer koppeling inhouden, wanneer niet. Etc etc. Dat soort dingetjes. DAAR loop ik op vast momenteel. Bochtje met voetrem, of niet. (Soms handig bij korte bochtjes).......of wanneer juist niet.
Als je op het niveau zit dat je moet nadenken over welke versnelling per bocht je schakelt, wel/geen achterrem, dan ben je er nog niet klaar voor. Neem nog een paar lessen, want de motor moet je instinctief kunnen bedienen, dan kun je je met het verkeer bezighouden.
 
Jij vindt het onzin. Ik niet.
Maar je brengt het alsof het een feit is. En dat is het niet.

Dat jij moeite hebt met schakelen betekent niet dat iedereen dat heeft.

Schakelen is juist ideaal in zulke situaties. Je zit altijd exact in de versnelling waar je in wilt zitten en waarin de motor zich exact zo gedraagt als je verwacht.
 
Maar je brengt het alsof het een feit is. En dat is het niet.

Dat jij moeite hebt met schakelen betekent niet dat iedereen dat heeft.

Schakelen is juist ideaal in zulke situaties. Je zit altijd exact in de versnelling waar je in wilt zitten en waarin de motor zich exact zo gedraagt als je verwacht.
Ik heb jaren op een schakelmotor gereden. En Ts begon notabene zelf over een dct. Kortom, ik zou hem adviseren het vooral zelf uit te testen. Heeft ie meer aan.
 
Zolang niet gereden…. :?

Paar lessen waar je alleen en instructeur op stap bent is veel beter, en met een groep moet je nog meer op anderen letten.

succes.

Ps. Met groepen rijden maak ik altijd ‘wat’ mee, of ik lette even niet op of een andere niet waarbij ik ff wat forser moet remmen. Niet dat gevaarlijk werd maar mijn ervaring. En met die hele grote groepen: never en nooit.
 
Laatst bewerkt:
Lekker nog wat lessen nemen en daarna vooral veel alleen rijden om weer vetrouwd te raken met een/jouw motor.
In groepen rijden vind ik sowieso bal want je hebt altijd van die idioten die zich niet kunnen gedragen, ik rij het liefst alleen of met z’n tweeën.
 
Lekker nog wat lessen nemen en daarna vooral veel alleen rijden om weer vetrouwd te raken met een/jouw motor.
In groepen rijden vind ik sowieso bal want je hebt altijd van die idioten die zich niet kunnen gedragen, ik rij het liefst alleen of met z’n tweeën

Lekker nog wat lessen nemen en daarna vooral veel alleen rijden om weer vetrouwd te raken met een/jouw motor.
In groepen rijden vind ik sowieso bal want je hebt altijd van die idioten die zich niet kunnen gedragen, ik rij het liefst alleen of met z’n tweeën.
Ja daar heb je zeker een punt! In dit geval waren het wat collega's van werlk. Niet super grote groep. Maar ik wilde de groep, hoe klein die ook was, niet met mijn onervarenheid opschepen. En idd, die lessen gaan er sowieso komen! Goed voor mezelf, en de medeweggebruikers :). Tnx voor je reactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan