Eerste les sinds 15 jaar....

Moonman

MF'er
21 aug 2023
59
77
Afgelopen Zaterdag eerste les weer sinds 15 jaar. (Rijbewijs toen wel gehaald, daarna 2 keer motor gehuurd, daarna nooit meer gereden)......

binnen 10 meter lag ik plat. Ik remde omdat er een auto stond, maar remde te hard op de voorrem.
Gladde tegels icm groene aanslag, en ik die dan dus te hard remde (ik reed serieus nog geen 10 km/u)....ZUCHT.
BAM, daar lag ik....Er knapte iets in mn rug (spiertje denk ik). Moest even naar lucht happen. Maar daarna Opgestapt en verder gereden.

Eerst uurtje was ik super onzeker merkte ik aan mezelf. Bochtjes, Remmen, Snelheid, Alles....meh.
Tweede uur ging stukken beter. Het gevoel kwam terug en ik werd weer wat zekerder op de motor. Toch nog leuk afgesloten dus.
Dillema: Ga ik nu komende zaterdag mee op toertocht (georganiseerd vanuit werk, met collega's). Of is het verstandig om nog een les te nemen en die toertocht nog even niet te doen? Ik ben veel minder onzeker, maar.....nog wel een klein beetje. Dat gezegd hebbende: Als ik eenmaal rij dat gaat t wel oke.

Ik denk enerzijds: Gewoon gaan en mezelf er even overheen zetten. Anderzijds dus die lichte onzekerheid. Toertocht duur hele dag dus op zich wel een goede leerschool weer!
Jullie adviezen/opmerkingen pls. :)
 
Ik zou inderdaad voor de zekerheid nog een extra les nemen, dat kan nooit kwaad! Hoe zekerder je op de motor stapt met zo'n toertocht, hoe beter het is.
Mja zou ik ook doen maar ik krijg doordeweeks (deze week) geen vrij. Collega's op vakantie en zware onderbezetting en super druk.
Dus moet of 's-avonds, of niet. (Toertocht is zaterdag). Dus OF na de toertocht, of dankzij de toertocht niet meer nodig. Ik denk er even over na.
Of zaterdag doen, IPV die toertocht....mogelijkheden genoeg maar dat laatste zou wel jammer zijn.
 
Afgelopen Zaterdag eerste les weer sinds 15 jaar. (Rijbewijs toen wel gehaald, daarna 2 keer motor gehuurd, daarna nooit meer gereden)......

binnen 10 meter lag ik plat. Ik remde omdat er een auto stond, maar remde te hard op de voorrem.
Gladde tegels icm groene aanslag, en ik die dan dus te hard remde (ik reed serieus nog geen 10 km/u)....ZUCHT.
BAM, daar lag ik....Er knapte iets in mn rug (spiertje denk ik). Moest even naar lucht happen. Maar daarna Opgestapt en verder gereden.

Eerst uurtje was ik super onzeker merkte ik aan mezelf. Bochtjes, Remmen, Snelheid, Alles....meh.
Tweede uur ging stukken beter. Het gevoel kwam terug en ik werd weer wat zekerder op de motor. Toch nog leuk afgesloten dus.
Dillema: Ga ik nu komende zaterdag mee op toertocht (georganiseerd vanuit werk, met collega's). Of is het verstandig om nog een les te nemen en die toertocht nog even niet te doen? Ik ben veel minder onzeker, maar.....nog wel een klein beetje. Dat gezegd hebbende: Als ik eenmaal rij dat gaat t wel oke.

Ik denk enerzijds: Gewoon gaan en mezelf er even overheen zetten. Anderzijds dus die lichte onzekerheid. Toertocht duur hele dag dus op zich wel een goede leerschool weer!
Jullie adviezen/opmerkingen pls. :)
Iedereen is wel even onzeker na een val als gevolg van verkeerd remmen.
Dat slijt vanzelf wel weer.
 
Afgelopen Zaterdag eerste les weer sinds 15 jaar. (Rijbewijs toen wel gehaald, daarna 2 keer motor gehuurd, daarna nooit meer gereden)......

binnen 10 meter lag ik plat. Ik remde omdat er een auto stond, maar remde te hard op de voorrem.
Gladde tegels icm groene aanslag, en ik die dan dus te hard remde (ik reed serieus nog geen 10 km/u)....ZUCHT.
BAM, daar lag ik....Er knapte iets in mn rug (spiertje denk ik). Moest even naar lucht happen. Maar daarna Opgestapt en verder gereden.

Eerst uurtje was ik super onzeker merkte ik aan mezelf. Bochtjes, Remmen, Snelheid, Alles....meh.
Tweede uur ging stukken beter. Het gevoel kwam terug en ik werd weer wat zekerder op de motor. Toch nog leuk afgesloten dus.
Dillema: Ga ik nu komende zaterdag mee op toertocht (georganiseerd vanuit werk, met collega's). Of is het verstandig om nog een les te nemen en die toertocht nog even niet te doen? Ik ben veel minder onzeker, maar.....nog wel een klein beetje. Dat gezegd hebbende: Als ik eenmaal rij dat gaat t wel oke.

Ik denk enerzijds: Gewoon gaan en mezelf er even overheen zetten. Anderzijds dus die lichte onzekerheid. Toertocht duur hele dag dus op zich wel een goede leerschool weer!
Jullie adviezen/opmerkingen pls. :)
Als je meegaat, zorg dan dat je de laatste bent en dat je ruim afstand houdt van je voorganger.
 
Afgelopen Zaterdag eerste les weer sinds 15 jaar. (Rijbewijs toen wel gehaald, daarna 2 keer motor gehuurd, daarna nooit meer gereden)......

binnen 10 meter lag ik plat. Ik remde omdat er een auto stond, maar remde te hard op de voorrem.
Gladde tegels icm groene aanslag, en ik die dan dus te hard remde (ik reed serieus nog geen 10 km/u)....ZUCHT.
BAM, daar lag ik....Er knapte iets in mn rug (spiertje denk ik). Moest even naar lucht happen. Maar daarna Opgestapt en verder gereden.

Eerst uurtje was ik super onzeker merkte ik aan mezelf. Bochtjes, Remmen, Snelheid, Alles....meh.
Tweede uur ging stukken beter. Het gevoel kwam terug en ik werd weer wat zekerder op de motor. Toch nog leuk afgesloten dus.
Dillema: Ga ik nu komende zaterdag mee op toertocht (georganiseerd vanuit werk, met collega's). Of is het verstandig om nog een les te nemen en die toertocht nog even niet te doen? Ik ben veel minder onzeker, maar.....nog wel een klein beetje. Dat gezegd hebbende: Als ik eenmaal rij dat gaat t wel oke.

Ik denk enerzijds: Gewoon gaan en mezelf er even overheen zetten. Anderzijds dus die lichte onzekerheid. Toertocht duur hele dag dus op zich wel een goede leerschool weer!
Jullie adviezen/opmerkingen pls. :)
Heb je de ruimte om zelf een ritje te doen voor die tijd? Om even los van de instructies in je oor, los van een ander die dingen voor je bepaalt even een stuk te rijden, keuzes te maken en dingen als even vlot wegrijden, even op een lege weg een stopje maken (als of er iemand voor je is gaan stilstaan) met redelijk serieuze remkracht enz ?
Zodat je ook vertrouwen opbouwt in je eigen regie?
 
Juist niet. De achterste rijder moet juist een meer ervaren rijder zijn. Deze moet het hardst werken om bij te blijven.
Helemaal mee eens. Beste plaats is direct achter de voorrijder.
Persoonlijk zou ik niet gelijk met een groep gaan rijden. Te vaak meegemaakt dat men toch over de eigen grenzen ging. En dan is zo'n tochtje helemaal niet leuk.
Eerst zelfstandig, of met 1 iemand die voorop rijdt en zich aanpast aan jouw tempo, kilometers maken.
 
Stel jezelf eens deze vraag:

“Ga ik de groep ophouden, omdat ik nog onervaren en dus onzeker ben, of zal ik een aanwinst zijn voor de groep?”
Wij weten niet hoe er in de groep van je collega’s gereden wordt.
Maar…
Als je daarop “Nee” antwoordt, dan begrijp je de opmerkingen die hiervoor zijn geschreven.

Als je het vol vertrouwen tegemoet ziet;
Veilige en plezierige tour gewenst.
 
Heb je de ruimte om zelf een ritje te doen voor die tijd? Om even los van de instructies in je oor, los van een ander die dingen voor je bepaalt even een stuk te rijden, keuzes te maken en dingen als even vlot wegrijden, even op een lege weg een stopje maken (als of er iemand voor je is gaan stilstaan) met redelijk serieuze remkracht enz ?
Zodat je ook vertrouwen opbouwt in je eigen regie?
Jazeker. Die opties zijn er. Zeker even iets om mee te nemen idd. tnx.!
 
Helemaal mee eens. Beste plaats is direct achter de voorrijder.
Persoonlijk zou ik niet gelijk met een groep gaan rijden. Te vaak meegemaakt dat men toch over de eigen grenzen ging. En dan is zo'n tochtje helemaal niet leuk.
Eerst zelfstandig, of met 1 iemand die voorop rijdt en zich aanpast aan jouw tempo, kilometers maken.
Dit is ook zoals het bij ons gaat!! De minst ervaren rijder gaat voorop ;).......
 
Ik snap het niet helemaal.
Je hebt 1x een les gehad omdat je 15 jaar niet gereden hebt.
15 jaar gelden heb je een paar keer een motor gehuurd, dus ook niet veel rij ervaring.
Nu wil je zaterdag een toertocht gaan rijden met het werk.
Mijn vraag, heb je nu wel zelf een motor, of wordt dit een gehuurde motor.
Ik zou zaterdag lekker achterop met iemand mee rijden met het werk.
Om nu in zo'n groep nu zelf eigenlijk voor de eerste keer weer mee te rijden zou ik niet doen.
Zeker niet met een motor die je niet ken.
Veel plezier 8-)
 
Vraag het de instructeur die met je mee reed. Wij hebben geen idee hoe je rijdt.

Persoonlijk als je in een groep met mij mee zou rijden, zou ik zeggen: blijf lekker thuis.
 
Ook zeker waar. Maar ja, ik denk niet dat je iemand die 15 jaar niet gereden heeft kwalijk kunt nemen een foutje te maken? En zoals gezegd: tweede uur ging prima! Je opmerking vind ik dus wel aardig kort door de bocht....
Je valt wel erg makkelijk anders. De instructeur gaat ook niet vrijuit.
 
Mja zou ik ook doen maar ik krijg doordeweeks (deze week) geen vrij. Collega's op vakantie en zware onderbezetting en super druk.
Dus moet of 's-avonds, of niet. (Toertocht is zaterdag). Dus OF na de toertocht, of dankzij de toertocht niet meer nodig. Ik denk er even over na.
Of zaterdag doen, IPV die toertocht....mogelijkheden genoeg maar dat laatste zou wel jammer zijn.
Meeste rijscholen / instructeurs geven 's avonds ook lessen. Ik zou het laten beoordelen door een instructeur iig of het verstandig is om mee te rijden of niet
 
Ik snap het niet helemaal.
Je hebt 1x een les gehad omdat je 15 jaar niet gereden hebt.
15 jaar gelden heb je een paar keer een motor gehuurd, dus ook niet veel rij ervaring.
Nu wil je zaterdag een toertocht gaan rijden met het werk.
Mijn vraag, heb je nu wel zelf een motor, of wordt dit een gehuurde motor.
Ik zou zaterdag lekker achterop met iemand mee rijden met het werk.
Om nu in zo'n groep nu zelf eigenlijk voor de eerste keer weer mee te rijden zou ik niet doen.
Zeker niet met een motor die je niet ken.
Veel plezier 8-)
Precies wat je zegt. Het zou idd een gehuurde motor worden. Een African Twin DCT.
Achtherop vind ik zelf niks. Dan liever die zaterdag maar niet mee en zelf op de motor bij de rijschool ;).......Afspraak is inmiddels gemaakt.
Beter nog een uurtje lessen. Even weer feeling krijgen. Als het dan beter gaat, dan ga ik weer zelf op pad. Voor nu: Toertocht is afgezegd. @e les is ingepland. Tnx voor alle feedback!! :) Word gewaardeerd.
 
Vraag het de instructeur die met je mee reed. Wij hebben geen idee hoe je rijdt.

Persoonlijk als je in een groep met mij mee zou rijden, zou ik zeggen: blijf lekker thuis.
Mja hij zij zelf ook: Op zich kan het wel, maar beter nog een lesje erbij. Je bent er BIJNA voor wat betreft rijden en zelfvertrouwen. En ja, als je eenmaal rijd dan zal het wel gaan maar beter nog een Les erbij. Nou, zo gezegd......nieuwe les is gepland voor de 16e. Zojuist de toertocht afgemeld. En nu de Huurmotor afzeggen....snif snif snif
 
Precies wat je zegt. Het zou idd een gehuurde motor worden. Een African Twin DCT.
Achtherop vind ik zelf niks. Dan liever die zaterdag maar niet mee en zelf op de motor bij de rijschool ;).......Afspraak is inmiddels gemaakt.
Beter nog een uurtje lessen. Even weer feeling krijgen. Als het dan beter gaat, dan ga ik weer zelf op pad. Voor nu: Toertocht is afgezegd. @e les is ingepland. Tnx voor alle feedback!! :) Word gewaardeerd.
Goeie beslissing. Een Africa Twin is ook niet bepaald een beginnersfiets...
 
Jammer dat je zover weg woont, anders had ik je wel een opfris les willen geven, Dat je teminste wel een beetje kon meerijden.
 
Jammer dat je zover weg woont, anders had ik je wel een opfris les willen geven, Dat je teminste wel een beetje kon meerijden.
Hee Ulbe,

Je mag intussen rijles geven, daar was je volgens mij nog mee bezig. Ik herkende jou naam.
In het verleden heb ik bij jou thuis wat spullen op gehaald voor een cb500.

Groetjes Rob
 
Terug
Bovenaan Onderaan