Occasion gekocht bij dealer na 1000km ketting versleten

Status
Niet open voor verdere reacties.
dan de vraag voor jouw..
Banden 4 mm profiel , na 1000 km stoplichtsprintjes kaal?
En nu?
Slijtageonderdelen moet je toch heel sterk staan dat je aan kunt tonen dat het niet de gebruiker is die er gebruik van heeft gemaakt....
Het gaat niet over banden, het gaat over de secundaire aandrijving.
 
En hoe vaak moet je dat bijstellen dan doen? Meende ergens gelezen te hebben dat je dat één keer doet als de ketting vrij nieuw is en één keer richting het einde vd levensduur maar tussentijds verder niet. Of ben ik dan verkeerd geïnformeerd??

Denk dat ik even langs ga bij ze. Ik laat het weten:t
Dat heb je juist.
Aan het begin en eind vooral...
Ik denk dat ik ook maar 3 a 4 keer bijstel (op 13 a 17 D kilometer en dan is de hele set wel versleten en dan vervang ik alles weer).

ps ik had ook de 1190 (2014) top motor.
en sowieso kan de ketting beter te los dan te strak staan (en hij moet ook best wel ruim hangen bij de 1190)
Als hij (te) strak staat gaat je lager er heel snel aan.. te slap maakt alleen maar herrie.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-01-27 om 10.27.18.png
    Schermafbeelding 2021-01-27 om 10.27.18.png
    649,6 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
En hoe vaak moet je dat bijstellen dan doen? Meende ergens gelezen te hebben dat je dat één keer doet als de ketting vrij nieuw is en één keer richting het einde vd levensduur maar tussentijds verder niet. Of ben ik dan verkeerd geïnformeerd??

Denk dat ik even langs ga bij ze. Ik laat het weten:t
Het is geen wetmatigheid, meestal moet je regelmatiger stellen als de ketting een beetje ouder wordt. Je moet het gewoon bijhouden.
 
Daarvoor is die rijklaar gemaakt dwz hij heeft een beurt gekregen die nodig is en er is gekeken naar de slijtageonderdelen.


Als consument heb je dan wel een onderzoeksplicht, maar als de afspraak is 'alle slijtagedelen die nodig zijn vervangen' en na 1000km is die ketting al af, dan was ie daarvoor ook al heel ver heen. En had ie dus al vervangen moeten worden.

:?:?
 
Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze!

Ik heb bijna 2 maanden geleden een tweedehands KTM gekocht bij een dealer en heb daarbij afleverkosten betaald. Daarvoor is die rijklaar gemaakt dwz hij heeft een beurt gekregen die nodig is en er is gekeken naar de slijtageonderdelen.

Nou heb ik iets meer dan 1000km gereden en lijkt het erop alsof de ketting opeens aan het einde van zijn latijn is. Ik heb de ketting telkens tijdig ingesmeerd.
Toen ik de motor gekocht heb stond de ketting nog gewoon netjes strak en nu hangt die er aardig slap bij en klappert hij.

Heb ik gewoon dikke pech en waren dit blijkbaar de laatste km’s van die ketting? Of kan dat niet zo snel gaan en hadden zij toen al kunnen zien dat hij aan vervanging toe was?

Ben benieuwd wat redelijk is en in hoeverre ik hiermee terug kan gaan naar de dealer.

Alvast bedankt!
Waarom
Ik ben in het verleden al eens eerder gebeten door een dealer. Hoop ellende. Tetanusprik moeten halen en alles. Ben nu dus een beetje angstig.

Oké zonder gekheid:
Logisch. Dat is ook de volgende stap. Alleen heb ik de ballen verstand van techniek dus voordat ik überhaupt een discussie aan, en misschien wel allerlei onredelijke dingen ga eisen, is het wel fijn om te weten hoe het zit met de slijtage van zo’n ketting. Dus mocht je daarin nog wat toe te voegen hebben hoor ik het graag

vraag u het eerst hier en niet waar de vraag we hoort ....

Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze!

Ik heb bijna 2 maanden geleden een tweedehands KTM gekocht bij een dealer en heb daarbij afleverkosten betaald. Daarvoor is die rijklaar gemaakt dwz hij heeft een beurt gekregen die nodig is en er is gekeken naar de slijtageonderdelen.

Nou heb ik iets meer dan 1000km gereden en lijkt het erop alsof de ketting opeens aan het einde van zijn latijn is. Ik heb de ketting telkens tijdig ingesmeerd.
Toen ik de motor gekocht heb stond de ketting nog gewoon netjes strak en nu hangt die er aardig slap bij en klappert hij.

Heb ik gewoon dikke pech en waren dit blijkbaar de laatste km’s van die ketting? Of kan dat niet zo snel gaan en hadden zij toen al kunnen zien dat hij aan vervanging toe was?

Ben benieuwd wat redelijk is en in hoeverre ik hiermee terug kan gaan naar de dealer.

Alvast bedankt!
Waarom deze vraag hier , en niet waar deze hoort .....
 
Consumentenrecht is alleen van toepassing wanneer een consument iets van een zakelijke verkoper loopt, niet tussen twee privepersonen.
 
een onduidelijk verhaal van iemand die totaal niet weet waaover ie het heeft (TS), en meteen is het een onbetrouwbare dealer waar je best weg blijft ... |(
_O-
Het is denk ik maar net wat je wil lezen en hoe je er zelf instaat...

Ik lees de vraag van de TS inderdaad als een vraag van iemand die zelf niet zo goed weet hoe of wat en vandaar ook zijn vraag hier stelt. Ik haal nergens, maar dan ook nergens uit zijn vraag dat hij het heeft over of het gevoel geeft dat de dealer waar hij de motor heeft gekocht als onbetrouwbaar ziet of neerzet. Hij wil gewoon wat meer beslagen ten ijs komen als hij bij de dealer navraag gaat doen.
 
Ik lees de vraag van de TS inderdaad als een vraag van iemand die zelf niet zo goed weet hoe of wat en vandaar ook zijn vraag hier stelt. Ik haal nergens, maar dan ook nergens uit zijn vraag dat hij het heeft over of het gevoel geeft dat de dealer waar hij de motor heeft gekocht als onbetrouwbaar ziet of neerzet. Hij wil gewoon wat meer beslagen ten ijs komen als hij bij de dealer navraag gaat doen.
TS niet, maar een heleboel andere forummers wel, op basis van ...? ;)
 
En hoe vaak moet je dat bijstellen dan doen? Meende ergens gelezen te hebben dat je dat één keer doet als de ketting vrij nieuw is en één keer richting het einde vd levensduur maar tussentijds verder niet. Of ben ik dan verkeerd geïnformeerd??

Denk dat ik even langs ga bij ze. Ik laat het weten:t

Je bent verkeerd geïnformeerd. Dit is nogal naïef, niet? :)
 
ok, dat van "een heleboel" klopte niet ;)
Het ligt natuurlijk wel iets genuanceerder dan dat je nu schetst. Immers schets ik een mogelijke situatie met een mogelijke uitkomst (die maar al te vaak voor komt), dat je je niet moet laten afschepen omdat je er geen verstand van hebt (dat ruiken ze), en dat je dus in dit geval best nog wel wat opties hebt.

En daarbij zei ik idd, als ze het mogelijke scenario in dat geval ontkennen (want kost tijd en geld) dat ze idd niet capabel zijn, waarbij ik mij dan afvroeg hoe ze de rest van de onderhoud van al hun motoren doen (of in dit geval kijken ze naar de onderhoud ;))

Dus dat is niet dat ik nú direct al zeg, slechte dealer nooit geen motor meer kopen. Maar in geval van ontkenning (geschetste situatie) mócht de ketting daadwerkelijk versleten zijn, wel.

Mss wekte ik die suggestie niet zo, maar nu weet je hoe ik het bedoel. Niet op voorhand al slecht dus :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan