Mag ik aannemen dat je inmiddels beschikt over een handleiding van je fiets? Mooi, daar staat alles in mbt de kleine en de grote beurt. Da's een kwestie van lezen.
Verder ongeveer elke rit controleren:
- kettingspanning
- oliepeil
- kettingsmeer
- benzinemeter
En op regelmatig basis:
- verlichting
- remvloeistof
- remblokken
- bandenspanning
- koelvloeistof
Succes...
Poohtje:
De hele waslijst die hierboven staat moet je kunnen
controleren en indien er geklust moet worden kun je dit door de dealer laten doen. Er zijn echter een aantal dingen die je
echt zelf moet kunnen:
- bandenspanning: gewoon controleren bij het tankstation en indien nodig aanpassen. Kinderspel...
- benzinepeil: aangezien je geen 2000 km rijdt op één tank, heb je dit dus al onder knie...
- oliepeil: je hebt of een kijkglaasje of een peilstokje, olie moet tussen min en max staan, eventueel bijvullen met motorolie (waarschijnlijk 10W40, zie onderhoudsboekje)...
- koelvloeistof: ongeveer gelijk aan oliepeil...
- kettingsmeren: wanneer de ketting "droog" staat of na een lange natte rit, spuitbusje kettingsmeer gebruiken...
- kettingspanning: halverwege voor- en achtertandwiel moet de ketting zo'n 3 à 4,5 cm op en neer kunnen bewegen. Indien meer speling: moer op achteras losdraaien (eventueel eerst borgpennetje verwijderen, moer hoeft slechts los, niet eraf). Achter op de brug zitten aan beide zijden twee moertjes, deze zijn tegen elkaar aan gedraaid. Het achterste moertje losdraaien van het voorste (probeer te voorkomen dat het voorste moertje al teveel draait, dat maakt het stellen niet eenvoudiger). Het voorste moertje aandraaien, vaak is een kwart tot halve slag voldoende. Aan beide zijden van de brug staan ter hoogte van de achteras een aantal maatstreepjes, hiermee kun je controleren of de achteras aan beide zijden even ver naar achteren staat, zo ja dan is je wiel goed uitgelijnd. Achterste moertje weer vastdraaien tegen de voorste, moer van achteras vastdraaien en eventueel borgpennetje terugplaatsen. Ter controle de kettingspanning nogmaals meten. PS: indien de achteras helemaal "achterin" staat, oftewel de ketting is niet meer strakker te zetten, dan moet er een nieuw kettingsetje op (kan bij dealer)...
Al deze klusjes zijn behoorlijk
, alleen de kettingspanning lijkt in het begin een beetje
maar na 1 à 2 keer is dit ook uitermate
Succes