welk onderhoud precies?
gewoon olie wisselen en kleppen stellen?
meer moet je niet vaak doen aan een LC4.
olie wisselen is makkelijk
draai de 2 bouten los, niet de imbusbout!
laat olie uitlopen
haal olie filter eraf uit blok
olie filter van het frame eraf
onder de voorste buis van het frame waar de oliefilterzit, is nu een imbusboutje bereikbaar, die schroef je ook los
laat weer de olie eruit lopen
monteer nieuwe filters , en schroef de bouten er terug in.
gooi 1.3liter in het blok
en 0.6 ltier in het frame.
(of controleer waarden in boek) ik deed het altijd zo.
je moet het frame ontluchten, dit doe je door nadat je het frame gevult hebt, start je de motor, en laat je die draaien tot er olie uit het gat komt bovenaan het frame komt. (er komt niet direct iets uit, je moet MAX 20-25 sec wachten, het kan ook eerder gebeuren.)
klinkt als een smerig werkje (is het ook een beetje) maar het hoort zo
.
check olie niveau na warm draaien.
als het te weinig is, vul je bij. teveel zal met bovenstaande waarden niet het geval zijn.
gebruik ter allertijde momentsleutels voor de boutjes en moeren vast te zetten, dit is wel belangrijk, of binnenkort krijgen we weer een 'hoe plaats ik een helicoil' topic.
veel mensen lachen met momentsleutels, dat het alleen maar onnodig werk is, maar ik moet altijd lachen met helicoil topics. ik het nog nooit een schroefdraad kapot gedraait.
kleppen stellen:
koude motor
tank eraf
zuiger in BDP
haal klepdekseltjes eraf (2 kleine dekseltjes)
MAAK dat je zeker bent dat de zuiger in het BDP staat, je kan dit nog controlere doordat de tuimelaars voelbare speling moeten hebben naar boven en beneden.
pak je voellemmers (dikteplaatjes)
bij een 620-625-640-660 moet de waarden voor de inlaat en uitlaat 0,15mm zijn (of 15 micron)
krijg je 0.15 met lichte weerstand ertussen (LICHTE weerstand!!) dan zit je goed.
krijg je 0.20 ertussen , zit je slecht.
in het geval dat je ze moet bijstellen, draai de contramoer los. en schroef de vijs met een platte schroevendraaier naar de gewenste waarde. (voelermaat ertussen houden tot je ze met lichte weerstand kan bewegen.) is dat gedaan,HOU dan de schroevendraaier stevig vast dat ze niet meer verdraait, en draai de contramoer vast , eerst met gewone sleutel, dan momentsleutel (vooropgesteld moment was 20nm, maar dit moet je eens controleren)
waarden moet NIET precies 0,15 zijn. opgestelde waarde is eigenlijk tussen de 0,12 en 0,18 micron. gemiddeld 0,15 dus. en meestal zijn de voelermaatjes tussen 0.05 en 1mm. en verspringt met 0.05mm.
stukje bij olie wissel erbij ge-edit.