onderhoudsintervallen verlengen

freewheeler

Die hard MF'er
11 apr 2004
407
1
Onlangs heb ik een nieuwe suzuki bandit 650n 2007 gekocht.
Volgens het boekje moet hij elke 6000 een beurt hebben en bij 24.000
moeten de kleppen gesteld worden.
Mijn dealer zegt dat ik makkelijk elke 10.000 kan komen voor een beurt
omdat ik alleen grotere stukken rijdt( tientallen kilometers per keer 12dkm/jaar).
Bij sommige merken/typen motorfietsen wordt inderdaad standaard al aan-
gegeven dat de kleppen maar elke 40.000 gesteld hoeven te worden.

vraag 1 : zou je elke 6 of elke 10d km voor onderhoud gaan als je voorlopig
door zou rijden op je nieuwe fiets?
vraag 2 : Zou je zelf een 2de hands kopen met onderhoudshistorie van elke
10 i.p.v. 6d km onderhoud? (m.a.w wat is het effect op de inruilprijs)
vraag 3 : waarom verschillen de onderhoudstabellen voor technisch vergelijkbare fietsen?
( soms verschillend per bouwjaar terwijl het blok gelijk is)
 
Ik heb geen ervaring met het kopen van een nieuwe fiets maar Ik neem aan dat je garantie op je fiets hebt en wil behouden.

Stel je voor dat je de service intervallen verlengt en er gaat binnen het garantietermijn iets kapot, is je dealer dan nog steeds zo coulant om de rekening te betalen ?

Of zegt de dealer dan ´´ tja, had je de beurtjes maar op tijd moeten laten uitvoeren´´.
 
Rambabbel : ik heb 2 linker handen

Stingbee : Was ook mijn vraag.
Zijn antwoord was dat het officieeëel geen verplichting was om het schema
aan te houden, het was ook niet verboden zelf het onderhoud te doen en dan
was er ook geen administratie van
Werd echter wel aan een registratiesysteem gewerkt.
Dat is wel positief voor toekomstige 2de handskopers.
 
Laatst bewerkt:
Lekker uitstellen als het kan.
Als koper zou ik er niet eens achter komen, en als ik het al zou weten, zou ik eerst nar de algehele staat kijken, daar gaat het mij om.