onderhoudsintervallen verlengen

freewheeler

Die hard MF'er
11 apr 2004
407
1
Onlangs heb ik een nieuwe suzuki bandit 650n 2007 gekocht.
Volgens het boekje moet hij elke 6000 een beurt hebben en bij 24.000
moeten de kleppen gesteld worden.
Mijn dealer zegt dat ik makkelijk elke 10.000 kan komen voor een beurt
omdat ik alleen grotere stukken rijdt( tientallen kilometers per keer 12dkm/jaar).
Bij sommige merken/typen motorfietsen wordt inderdaad standaard al aan-
gegeven dat de kleppen maar elke 40.000 gesteld hoeven te worden.

vraag 1 : zou je elke 6 of elke 10d km voor onderhoud gaan als je voorlopig
door zou rijden op je nieuwe fiets?
vraag 2 : Zou je zelf een 2de hands kopen met onderhoudshistorie van elke
10 i.p.v. 6d km onderhoud? (m.a.w wat is het effect op de inruilprijs)
vraag 3 : waarom verschillen de onderhoudstabellen voor technisch vergelijkbare fietsen?
( soms verschillend per bouwjaar terwijl het blok gelijk is)
 
Ik heb geen ervaring met het kopen van een nieuwe fiets maar Ik neem aan dat je garantie op je fiets hebt en wil behouden.

Stel je voor dat je de service intervallen verlengt en er gaat binnen het garantietermijn iets kapot, is je dealer dan nog steeds zo coulant om de rekening te betalen ?

Of zegt de dealer dan ´´ tja, had je de beurtjes maar op tijd moeten laten uitvoeren´´.
 
Rambabbel : ik heb 2 linker handen

Stingbee : Was ook mijn vraag.
Zijn antwoord was dat het officieeëel geen verplichting was om het schema
aan te houden, het was ook niet verboden zelf het onderhoud te doen en dan
was er ook geen administratie van
Werd echter wel aan een registratiesysteem gewerkt.
Dat is wel positief voor toekomstige 2de handskopers.
 
Laatst bewerkt:
Lekker uitstellen als het kan.
Als koper zou ik er niet eens achter komen, en als ik het al zou weten, zou ik eerst nar de algehele staat kijken, daar gaat het mij om.
 
Het is niet die 6000km op zich dat telt, maar eerder het aantal keer dat je blok opwarmt/afkoelt en de tijd. Een fiets die elke dag maar 5km rijdt, zal beter ietske eerder olie wisselen. Iemand die dagelijks 150km woon/werk doet, kan dat best wel uitstellen tot 10.000km. Het interval hangt dus af van hoeveel "pijn" je je olie/blok doet.
Het is trouwens 6000km OF elke 6maand, wat eerst voorkomt.
 
Laatst bewerkt:
Zolang je regelmatig redelijk wat km's rijd (bijvoorbeeld WW) lijkt me dit ook geen probleem. Maar als je als de meesten alleen 1x/mnd een blokkie om rijd zou ik toch wel elk jaar je olie en filters verversen.
 
Vraag mij bij deze af waarom de motorfabrikanten,...per motormerk en ook per motormodel,...er zoveel verschil in laten noteren ( onderhoudsboekie..), mbt onderhoud.
Bij de één dus bij 24.000km....bij een ander pas bij 42.0000 km.......( kleppenstellen..)
Welke criteria hanteren zij, als een motor bij 6000km een 'beurt' nodig heeft...
Heeft de motor een circuittest of een tourtest ondergaan ( hun test??..)
Daar zit toch een hoop verschil tussen....
 
Mijn GSX 750F moet ook om de 6K de garage bezoeken, zelfs om de 6K kleppen stellen. Omdat ik 17K per jaar rijd is het eigenlijk onzin om aan dit schema vast te houden. In overleg met de dealer heb ik alles opgeschroefd naar 12K, dus om de 12K kleppencontrole/stellen en olie/filters. Het enige waar de motor een beetje tegenaan hikt is de luchtfilter. Deze moet echt bij 8 á 9K vervangen worden, want ik heb dan niet veel vermogen over.
 
Met vloeistofkoeling kan de temperatuur van de motor en olie wat beter binnen de perken gehouden worden waardoor de olie wat langer mee kan gaan (over het algemeen). Olie word bij gebruik voornamelijk slecht door 2 dingen: een te hoge temperatuur en kilometers maken.

Als je met een luchtgekoelde motor regelmatig stil staat in de stad zou ik de onderhoudsinterval voor het olieverversen zeker niet verlengen.
Wat moet er eigenlijk gebeuren bij die 6000km?
 
De eerste beurten volgens schema zoals aangegeven door de fabriek . Daarna steeds wat uitstellen totdat je aan de 10.000 km cyclus zit.


Lijkt me een mooie tussenweg.
Na 2 jaar van 12d km elk zit ik precies aan de 24.000
Dan is de garantieperiode afgelopen en weet ik of ik voorlopig ermee doorrijdt of niet.
Als ik tegen die tijd nog steeds alleen toerritten van tussen de 50-300 km per keer
maak ga ik de interval naar 8000 of 10000 verlengen.
 
Mijn GSX 750F moet ook om de 6K de garage bezoeken, zelfs om de 6K kleppen stellen. Omdat ik 17K per jaar rijd is het eigenlijk onzin om aan dit schema vast te houden. In overleg met de dealer heb ik alles opgeschroefd naar 12K, dus om de 12K kleppencontrole/stellen en olie/filters. Het enige waar de motor een beetje tegenaan hikt is de luchtfilter. Deze moet echt bij 8 á 9K vervangen worden, want ik heb dan niet veel vermogen over.

K&N filter in de box mikken. :Y
 
Mijn zwager heeft een Honda NTV650 Revere die nu 125. 000 km erop heeft zitten.
Voor deze motor schrijft Honda voor:
Elke 12.000km o.a. nieuwe bougies, kleppenstellen en olie verversen.
Bougies zien er na 12.000km zo mooi uit dat ze makkelijk 3 keer zoveel meekunnen.
Kleppen wijzigen zich helemaal niet meer.
Dat betekent dat er vanaf de 24.000 km beurt , de kleppen en bougies nog elke 36.000km gedaan worden. Alleen het olieverversen gebeurt wel elke 12.000 km.
Er is bij 36.000 km een K&N luchtfilter gemonteerd en dat functioneerd prima.
Zo zie je maar dat men per motortype de onderhoudintervallen wel kan aanpassen.
Maar dat moet wel met verstand gedaan worden.
Ikzelf heb een Transalp, met afgezien van de cardan, een identiek motorblok.
Ik heb ook dezelfde ervaring met kleppen en bougies.
Bij mij blijft dat dus ook 36.000 km zitten.
Alleen het olieverversen doe ik elke 6.000 km, want daar ben ik gevoelsmatig wat voorzichtiger mee omdat dat moeilijk te controleren is.
Ook heb ik goede ervaring met het K&N luchtfilter.
Originele luchtfilters van Honda zijn erg duur, dus haal je de hoge prijs van K&N er alleen uit als je veel kilometers maakt.
 
Oh ja, was ik nog vergeten!
Voor het synchronisren van de carburators geldt hetzelfde.
Ook dat verloopt nagenoeg niets meer.
Dat wordt ook bij 36.000km gecontroleerd i.p.v. de voorgeschreven 12.000 km interval.
Kleppen en carburators wijzigen in het begin, pakweg de eerste 10.000 tot 20.000 km het meeste. Daarna vrijwel niets meer. Althans dat is de ervaring van mijn zwager en ik bij de motoren die wij gehad hebben ( Honda's en Suzuki's )
 
Terug
Bovenaan Onderaan