Onderhoudsintervallen

D@veke76

Rookie
2 jul 2023
1
0
Hallo iedereen, mijn naam is David, 46jr en afkomstig uit België. Ik ben sinds vorige week de trotse bezitter van een Majesty 400 van 2009 met 19500 km en gekocht bij Yamaha dealer met 1 je garantie. Mooie machine met nieuwe remmen en nieuwe banden, voor de rest geen onderhoudshistorie. Ik ben nogal maniakale op gebied van onderhoud aan mijn vorige moto en scooter dus aangezien ik niet weet wat er in de 14 jr wel of niet is vervangen geweest ben ik van plan om rond de 22500km volgende werken te laten uitvoeren aangezien ik geen doe het zelf er ben: olie+ filter, luchtfilters, bougie, v snaar en variatietrokken, transmissieolie en remplie en ook xenon lampen voor de veiligheid/zichtbaarheid. Aangezien ik van plan ben om dagelijks wat kms af te leggen (jaarlijks tss 25 en 40000km) wil ik mijn aanwinst in de watten leggen. Ook zou ik willen opteren voor een nieuwe vario maar dan malossi omdat het voor mij eerder is om te cruisen ipv sportief te rijden (volgens de wijze uitleg van hybride heb ik dit beslist) zijn deze werkzaamheden te rechtvaardigen of niet? Graag jullie bevindingen. PS wegens een chronische ziekte die nu onder controle is werk ik niet meer en Wim ik dus dagelijks touren en op avontuur en ontdekkingstocht gaan. In begin Benelux maar nadien ook Europa. Na de grote beurt zal ik de aangegeven onderhoudsintervallen uitvoeren zoals voorgeschreven. Hopende heel veel plezier en heel veel kms uit mijn Majesty te halen wens ok jullie allemaal een fijne werkweek toe en alvast bedankt om deze te mogen deelnemen grts D@ve
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230616_202819_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20230616_202819_com.android.chrome.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 22
Hoi welkom! Mooi verhaal en fijn dat je weer wat dingen kan doen (als ik dit zo goed begrijp uit je verhaal).

De dingen die jij beschrijft zijn zeker niet vreemd. Als je niet weet wat de onderhoudshistorie is van een machine dan zou ik gewoon een grote beurt uit laten voeren voordat je er serieus op gaat rijden gezien de leeftijd.

Kijk ook naar dingen als banden en de leeftijd hiervan. Als deze bijv. uit 2010 komen dan zijn ze zeker aan vervanging toe (normaal vervangen na 6 jaar.. ongeacht de profieldiepte). En kijk ook naar dingen als remleidingen / andere leidingen en snaren die e.v.t. uitgedroogd zijn / aan vervanging toe zijn.
 
Je maakt je zorgen over zaken die mogelijk kunnen optreden als gebrek. En je hebt een jaar garantie. Volgens mij is dan, i.i.ig., het 1e jaar er geen reden voor zorgen. Ook daarna zou ik me geen zorgen maken. Onderhoud volgens schema uit laten voeren, voor de rest kan je het toch niet plannen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan