Onderhoudsintervallen

Oh!

kloon
14 jan 2009
2.648
1
0 km begonnen met rijden
1357 km 1000km beurt gekregen
nu 3400 op de teller... (komende dinsdag is het een 5 weken oude motor)
Wanneer zou ik het volgende onderhoud moeten plegen?
De één zegt dat kleine beurtjes onzin zijn, de ander zegt dat het weldegelijk belangrijk is, weer de ander zegt dat het alleen moet als de motor een tijd stil heeft gestaan.

Bij welke km stand zou ik weer langs de dealer moeten gaan voor onderhoud etc? Mijn instructieboekje is er in een franse, italiaanse en duitse versie, maar ik kan geen onderhoudsrichtlijnen vinden _O- Nu is mijn frans, italiaans en duits niet zo goed... B|

Iemand tips? Het is een 600 cc 4 cilinder motor. Is watergekoeld, en heeft abs (als dat bijzonder onderhoud vergt)
 
Allereerst even in je onderhoudsboekje kijken wat daar staat. Als het dan om intervallen van 6000km gaat en je blijft zoveel rijden als je nu doet, dan zou ik die 6000 beurten overslaan. Maar dan wel zelf regelmatig je oliepeil, staat van de remblokken en banden controleren (en koelvloeistof mocht dat aan de orde zijn). En dan kan je prima om de 10.000km ofzo een beurt doen (misschien combineren met je achterband, die zal na die tijd ook aardig op zijn).

Mocht je minder gaan rijden, zorg dan dat er tenminste jaarlijks nieuwe olie in gaat en de rest gecontroleerd wordt.
 
Allereerst even in je onderhoudsboekje kijken wat daar staat. Als het dan om intervallen van 6000km gaat en je blijft zoveel rijden als je nu doet, dan zou ik die 6000 beurten overslaan. Maar dan wel zelf regelmatig je oliepeil, staat van de remblokken en banden controleren (en koelvloeistof mocht dat aan de orde zijn). En dan kan je prima om de 10.000km ofzo een beurt doen (misschien combineren met je achterband, die zal na die tijd ook aardig op zijn).

Mocht je minder gaan rijden, zorg dan dat er tenminste jaarlijks nieuwe olie in gaat en de rest gecontroleerd wordt.
Ok thanks, ja ik weet dus niet wat het interval is, ik kan het echt nergens vinden. Zal ik anders ff naar een goede yamaha dealer bellen ofzo? MPV is failliet, wordt nu wss arie molenaar. Olie zit er net 2 weken in (na 1000km beurt nieuwe). Verder peil check ik na elke rit (300km per keer +-). Zit geen verschil in. Banden + ketting prima, 1 keer ketting gesteld.

Via google kom ik op intervallen van 10.000
 
Laatst bewerkt:
Zolang je nog garantie hebt zou ik de onderhoudsintervallen van de dealer aanhouden. Als je deze mist dan kan dat betekenen dat in sommige gevallen je garantie vervalt. De motor is dan niet goed onderhouden door je eigen nalatigheid, zoals ze dat in de kleine lettertjes noemen.
Als de garantie periode voorbij is zou ik de kleine beurten zelf doen (het is echt niet zo moeilijk om remvloeistof te verversen en olie te vervangen en dat soort dingen) Met een werkplaatshandboek kun je al een hoop geld besparen. En het is leuker dan alleen maar poetsen.
En verder afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt groot onderhoud door een dealer laten doen. Maar in ieder geval eens per jaar.
 
Zolang je nog garantie hebt zou ik de onderhoudsintervallen van de dealer aanhouden.

Dat is inderdaad wel een goede aanvulling.

In mijn geval met een nieuwe Kawa ZR7 waarbij de intervallen op 6000km in het boekje stonden zei de dealer zelf dat dat onzin was en er eigenlijk alleen in staat omdat de gemiddelde motor zo weinig rijdt. En hebben we afgesproken dat ik alleen voor de 12.000km zou komen. Wat dan weer net overeen kwam met een nieuwe achterband elke keer.
 
10.000km. is het onderhoudsinterval van yamaha. Zou het gewoon aanhouden, kleine beurtjes kosten in principe niet zo veel, en grote beurten zijn gewoon belangrijk.

En zo lang je garantie hebt, ben je eigenlijk verplicht om het op te volgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er maling aan, 1000-beurt voor de show en het geval dat er mogelijk iets aan was/is. Normaliter begeeft een apparaat het in de eerste paar weken van gebruik en daarna wordt de kans steeds kleiner totdat ouderdom gaat spreken en dat kan vele jaren later zijn.

Na de 1000-beurt gewoon lekker zelf de beurtjes doen, voor zover mogelijk. Ik kan me voorstellen dat je misschien niet zelf kleppen wilt stellen, maar dan laat je dat gewoon als losse opdracht doen. Word je waarschijnlijk wel een hoger tarief (of langere tijd) berekend maar goed, dan nog ben je in het algemeen goedkoper uit.

Mij zien ze niet vaak bij de dealer als het om onderhoud gaat.
 
Laatst bewerkt:
10.000km. is het onderhoudsinterval van yamaha. Zou het gewoon aanhouden, kleine beurtjes kosten in principe niet zo veel, en grote beurten zijn gewoon belangrijk.

En zo lang je garantie hebt, ben je eigenlijk verplicht om het op te volgen.
Klopt niet helemaal. In het onderhoudsboekje staan vaak ook een aantal handelingen van onderhoud waaronder olieverversen en kettingonderhoud (en nog een aantal meer) die je zelf zou "mogen" doen. Wie toont dat aan dat dat dan ook werkelijk is gedaan?
 
Ik loop tegen de tijd dat mn teller op 8000 staat wel ff bij arie molenaar binnen dan...
En ik ga zelf geen onderhoud plegen, ben A-technisch, en betaal graag voor goed onderhoud door iemand die wel technisch is aangelegd. Zelfs olie verversen ga ik niet doen, zou nieteens weten welke olie goed is B|
 
:X :X

Heb je enig idee hoeveel slijpsel er in de olie komt de eerste 1000 km door inslijten van onderdelen op elkaar?
Yes, heb je weleens een aftapplug met ingebouwde magneet gebruikt of de olie door een oude lap laten lopen? Voor de show is niet bedoeld om het niet te doen, anders had ik het zelf gedaan, maar dat doe ik voor de dealer de eerste keer niet, en vaak kom je dan de mankementen die er eventueel zijn wel tegen.
 
Laatst bewerkt:
0 km begonnen met rijden
1357 km 1000km beurt gekregen
nu 3400 op de teller... (komende dinsdag is het een 5 weken oude motor)
Wanneer zou ik het volgende onderhoud moeten plegen?
De één zegt dat kleine beurtjes onzin zijn, de ander zegt dat het weldegelijk belangrijk is, weer de ander zegt dat het alleen moet als de motor een tijd stil heeft gestaan.

Bij welke km stand zou ik weer langs de dealer moeten gaan voor onderhoud etc? Mijn instructieboekje is er in een franse, italiaanse en duitse versie, maar ik kan geen onderhoudsrichtlijnen vinden _O- Nu is mijn frans, italiaans en duits niet zo goed... B|

Iemand tips? Het is een 600 cc 4 cilinder motor. Is watergekoeld, en heeft abs (als dat bijzonder onderhoud vergt)

Vanwege garantiebepalingen moet je nu bij 6000 km een beurtje laten doen.
Daarna weer bij 12.000
en zo elke 6000km verder.

na de garantieperiode moet je het zelf weten. Wellicht dat je dan de kleine beurtjes zelf kan doen.
 
bij een nieuwe motor zoub ik ze gewoon volgen, doe ik zelf ook en de kleine beurten kosten niet veel.
wel heb ik in samen spraak met mijn dealer besloten, zolang ik meer dan 12000km per jaar blij rijden om de olie en filter om de 12000 te wisselen (wel vol syntheet dan)
en niet om de 6000 olie, en 18000 filter wat ik toch al bijzonder krom vindt.

als ik minder ga rijden pak ik wel de olie om de 6000, of bij veel snel gebruik.
Nu zitten er ook veel snelweg km's bij, en daar staat die niet constant vol gas ;)
 
Hoi Oh!

Zelf heb ik in Februari een fz6 fazer gekocht, en zover ik kan zien, gaat het bij jou ook om een fz6.

Normaal wordt er voorgeschreven om bij 10.000 km een klein onderhoud te doen, en bij 20.000 een groot.
Mijn dealer vind het echter beter om op 6.000 km een klein onderhoud, gevolgd door op 12.000 een klein met extra zorg voor bepaalde delen (of een klein groot onderhoud zal ik maar zeggen). Dan op 18.000 weer een klein, en op 24.000 een groot onderhoud.

Dus als jij om de 10.000 km een onderhoud laat doen, dan zit het wel goed met de garantieregeling. Want dan doe je het zoals de fabrikant voorgeschreven heeft.


Hoop dat deze info voldoende voor je is.
 
Mijn dealer vind het echter beter om op 6.000 km een klein onderhoud, gevolgd door op 12.000 een klein met extra zorg voor bepaalde delen (of een klein groot onderhoud zal ik maar zeggen). Dan op 18.000 weer een klein, en op 24.000 een groot onderhoud.

Dat waren ook inderdaad de oude intervallen zoals die in de boekjes stonden voor motoren als Fazers, Bandits etc. Waarvan mijn dealer toen al aangaf dat het sterk overdreven was het zo vaak te doen. Je staat dan vaker bij de dealer dan dat je kan rijden :S
 
Hoi Oh!

Zelf heb ik in Februari een fz6 fazer gekocht, en zover ik kan zien, gaat het bij jou ook om een fz6.

Normaal wordt er voorgeschreven om bij 10.000 km een klein onderhoud te doen, en bij 20.000 een groot.
Mijn dealer vind het echter beter om op 6.000 km een klein onderhoud, gevolgd door op 12.000 een klein met extra zorg voor bepaalde delen (of een klein groot onderhoud zal ik maar zeggen). Dan op 18.000 weer een klein, en op 24.000 een groot onderhoud.

Dus als jij om de 10.000 km een onderhoud laat doen, dan zit het wel goed met de garantieregeling. Want dan doe je het zoals de fabrikant voorgeschreven heeft.


Hoop dat deze info voldoende voor je is.

Ok top thanks.

En trouwens, dat mensen posten dat klein onderhoud niet duur is etc: ik ben niet van plan te gaan besparen op onderhoud. Ik vroeg me gewoon af hoe vaak het nodig is. Blijkbaar om de 10k bij Yamaha's.
Nog 5000 km :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan