...Ron...
MF veteraan
(opgelost !) ongecontroleerde (brandstof) detonatie bij stationair / 2005 Suzuki GSXF750
Wie weet raad ?
Dan wel de oplossing voor... :
...soms vraag je je af waar de oorzaak vandaan komt ; en dat is bij dit 'ploffen' in de uitlaat ook zo.
Het ploffen (of 'petsen') is er alleen bij het stationair draaien van de motor.
Het zijn echt 'explosies' die je hoort, en als je je hand achter de uitlaat houdt, dan zit er ook behoorlijk druk achter die ploffen.
Het heeft er alle schijn van dat de ploffen worden veroorzaakt door (een teveel ?) aan brandstof dat een ongecontroleerde verbranding krijgt in de (warme) uitlaat, maar...
...de carburateurs zijn verwijderd geweest, en intern zeer zorgvuldig gereinigd.
De 4 zg. pilot-jets zijn vervangen door nieuwe, de andere 8 sproeiers zijn gereinigd (er zijn in totaal 12 sproeiers aanwezig).
De carburateurs zijn gesynchroniseerd.
De luchtstelschroef (of eigenlijk is het bij dit type carburateur een zg 'fuel-screw', en niet een 'air-srew') is conform het type carburateur afgesteld (3 and 1/2 turn back ; als in : 3 en een halve slag uit, vanaf volledig dicht)
Heel eerlijk gezegd..., eigenlijk leest dat best als 'veel', die 3.5 slagen terug (een air-srew zit idd gauw op zo'n 1.5 tot 2 slagen terug)...
Maar goed..., deze info komt rechtstreeks van een afstel-data-sheet-dinges van SUZUKI zelf.
De carburateurs zijn van MIKUNI, en het type is de BSR36
Id. Nr. van de carburateurs is 08F6
En aan de hand van het model en id.nummer zijn de carburateurs dan ook afgesteld.
De bougies zijn voor het mooie ook vervangen door een set juiste exemplaren, met de correcte warmtegraad.
Omdat de originele benzinekraan 'incontinent' bleek te zijn, is deze daarom (ook) vervangen voor een nieuw origineel exemplaar.
Datzelfde geldt voor de gebogen benzineslang vanaf de kraan, en..., voor de magnetische, en zogenaamde fuel-strainer (een klein magnetisch brandstoffilter)
Het luchtfilter is origineel en z.g.a.n.
De uitlaat is origineel.
Als in : er zijn derhalve geen modificaties op inlaat / uitlaat gebied.
De motor draait ook voor de rest keurig strak stationair, zonder toerental ups-or-downs.
De fiets loopt ook gewoon goed, met bij zo'n 3500 toeren wel iets een gevoel dat het net een tik fraaier zou kunnen, maar dan ook alleen maar bij 3500 tpm.
Maar..., bij bijvoorbeeld 4000 toeren in 6, dan pakt het blok verrassend mooi en krachtig (voor een relatieve old-skool 750) op, zonder wat voor hapering dan ook.
Bijgaand ook enkele foto's, en geluidsfragmenten.
Geluidsfragment 1 :
Geluidsfragment 2 :
Wanneer je geluidsfragment 2 op een gro(o)t(er) scherm kijkt, dan zie je zelfs dat er een 'plof' is... ; je ziet dan een soort van 'wolkje'.
Carburateur gegevens, en afstelling van de lucht/mengselschroef :
...sproeiers (de main jet(s) in dit geval) voorheen...
Alle 8 van de 12 sproeiers na de reinigingskuur (afgebeeld is de zg 'starter jet')...
...en aanvullend vier nieuwe pilot jets (origineel SUZUKI), in de correcte maatvoering.
Nieuwe slangen, en de nieuwe (magnetische) fuel strainer (ook origineel spul).
Alles weer lekker fris
(hier natuurlijk nog wel de vlotterbakken terug zetten, en nog weer even 2 stuks verwarmingselementjes op z'n plek schroeven ; dat mag duidelijk zijn... )
Carburateur versie (08F6)
Nieuwe originele benzinekraan
Laatst bewerkt: