Onregelmatig remmende schijfrem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.245
Assen
Mijne heren techneuten (en anderen ;) )
Ik wil u een uiterst curieus probleem voorschotelen dat me volledig op een dwaalspoor brengt;

De data; schijfrem enkele klauw, 1 zuiger aan iedere kant, zwevende remschijf, die ook idd goed 'los'zit,
Remolie wordt jaarlijks/iedere 15.000km vervangen.

verschijnsel; De rem remt onregelmatig, alsof 1/4 van des schijf dikker is..
Hoe harder je remt, hoe minder dit verschijnsel zich voordoet.

Dit doet zich voor sinds ik enige tijd geleden de remblokjes heb vervangen...
Ik zou zelf niet kunnen verklaren dat het door de blokjes komt, maar deze logischerwijs weer vervangen.. hetzelfde.
Remschijf vervangen voor een ander -gebruikt- maar goed exemplaar; hetzelfde.
Weer andere remblokjes; hetzelfde
Remschijf vervangen voor een nieuw exemplaar; hetzelfde..

Ik kan nix meer verzinnen..
Iemand een idee?
 
Wil je me even een voorbeeld geven waar ik dat doe?
Ik heb geen enkel probleem met remvloeistof remolie te noemen en kettingwielen tandwielen.
Het is duidelijk wat er bedoeld word.
Anders is het als de velg voor een naaf word gezien want dat is toch een totaal ander onderdeel en van belang als daar dingen aan gemonteerd worden.
En ja, ik wijs daar op dat dat niet klopt.
Als mensen dan nog steeds (terwijl ze weten hoe het wel moet) bewust de verkeerde benamingen blijven gebruiken gewoon uit eigenwijsheid dan ben je in mijn ogen niet helemaal lekker en dan druk ik me erg zwak uit.
De opmerking van vuilniszak is zeker het controleren waard.

Eigenlijk zeggen we dus hetzelfde.
 
En toch als je een gietwiel hebt waarbij de velg, spaken en naaf in 1 keer gegoten wordt dan is het wiel gelijk ook de naaf of velg 8-) _O-

om nog ff wat olie op het vuur te gooien
 
Moet je op marktplaats eens zoeken naar wielen voor een auto,dat valt soms tegen.Moet je je zoekterm eens veranderen in velgen dan wordt de keus ineens veel groter.Zelfs op marktplaats staat bij auto onderdelen de zoekterm "velgen en banden".
 
Moet je op marktplaats eens zoeken naar wielen voor een auto,dat valt soms tegen.Moet je je zoekterm eens veranderen in velgen dan wordt de keus ineens veel groter.Zelfs op marktplaats staat bij auto onderdelen de zoekterm "velgen en banden".
Ook daar doen ze het verkeerd.
Een wiel is opgebouwd uit een naaf een velg en spaken.
Bij een autowiel is de naaf geen vast deel van de rest van het wiel en bestaat het wiel dus eigenlijk uit een velg met spaken.
Maar ook een wiel zonder naaf is geen velg.
 
Maar dan kan een velg zonder naaf wel een wiel zijn :P _O- *O* en dan is een velg dus een wiel oftewel een wiel een velg 8-) met of zonder band })
 
Laatst bewerkt:
Oei, dit topic gaat door liefhebbers van nomenclatuur uit de hand lopen.. ik denk niet da'k nog op de gouden tip kan wachten.

Mod, mag er een slotje op??
 
Over vuilniszak gesproken, als ik zulke problemen had had ik allang de kliko op zijn kop gezet om daar die oude remblokken weer uit te halen.


Maar ik wil wel eens proberen om problemen te voorkomen, ik gooi de oude blokken pas weg als de nieuwe goed blijken te funktioneren. Denk dat dit ook een waardevolle tip voor TS is.

Geldt niet alleen voor remblokken maar voor alle overige onderdelen ook.
 
Moet je op marktplaats eens zoeken naar wielen voor een auto,dat valt soms tegen.Moet je je zoekterm eens veranderen in velgen dan wordt de keus ineens veel groter.Zelfs op marktplaats staat bij auto onderdelen de zoekterm "velgen en banden".
Daar krijg je de spaken gratis bij de velgen :Y
 
Nieuwe blokken NET te dik ? Heb ik al eens gehad met een set el cheapo blokken die ik ocht. Blokken waren eigenlijk voor het goed zijn een paar mm te dik en daardoor liepen ze eigenlijk altijd net te veel aan. Op sommige stukken van de schijf gaf dit geen probleem op andere wel. Heb 500 km met een whiep-whiep geluid gereden voor alles op maat was ingesleten, daarna opgelost. Blokken hielden het ook maar 15 K uit tegenover de > 40 K van EBC/Brembo dus het leed was relatief snel geleden.

Ook hier een zwevende schijf maar toch een heel klein beetje uit het lood staan tov de draaias. Bij de laatste wissel heb ik toen alles maar uit elkaar geslingerd en goed schoongemaakt voor ik het weer in elkaar zette. Probleem opgelost. Ook een zwevende schijf moet vlak gemonteerd worden op de pasvlakken, ook al is er voor de schijf wat correctiemogelijkheid via de floaters.
Groet,

Benno
 
Laatst bewerkt:
je hebt niet toevallig de afstandbus tussen de lagers vergeten/weggelaten/kapotgedraaid...
Meestal zit er een bus om de as die de binnenringen van de lagers op de juiste afstand houd, die er voor zorgt dat je de binnenringen niet uit/tegen de buitenringen duwt.
maar weet niet of dit in jouw geval ook zo is
 
Heb het gevoel van onregelmatig remmen ook wel eens meegemaakt maar toen waren de vorkkeerringen lek en zat er dus olie op de blokken/schijven.. als je al meerdere schijven en setjes blokken geprobeerd heb kan het eigenlijk alleen nog aan de montage van de schijf liggen....
 
Als een schijf eenmaal krom is, is er weinig aan te doen.
Onderdelen wisselen helpt niet. Ik ken zelfs iemand, die uit pure wanhoop een andere motor kocht... Dat hielp ook niet. :+
 
ja, hoe harder je remt, hoe minder de 'sinus'wordt..

Eerst toch de topic gelezen.

Ik denk dat je toch moet zoeken in de remzuigers. Als 1 v.d. 2 niet mooi soepel beweegt dan heb je kans op schokkend remmen dat bij steviger remmen minder of weg is. Zie het maar als een klapperend remblokjes.
zelfs het vergeten van de tussen plaatjes kan het probleem geven.
De eerste aangrijp punt van de remblok tov schijf/draai richting is bepalend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan