Onregelmatig remmende schijfrem

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.245
Assen
Mijne heren techneuten (en anderen ;) )
Ik wil u een uiterst curieus probleem voorschotelen dat me volledig op een dwaalspoor brengt;

De data; schijfrem enkele klauw, 1 zuiger aan iedere kant, zwevende remschijf, die ook idd goed 'los'zit,
Remolie wordt jaarlijks/iedere 15.000km vervangen.

verschijnsel; De rem remt onregelmatig, alsof 1/4 van des schijf dikker is..
Hoe harder je remt, hoe minder dit verschijnsel zich voordoet.

Dit doet zich voor sinds ik enige tijd geleden de remblokjes heb vervangen...
Ik zou zelf niet kunnen verklaren dat het door de blokjes komt, maar deze logischerwijs weer vervangen.. hetzelfde.
Remschijf vervangen voor een ander -gebruikt- maar goed exemplaar; hetzelfde.
Weer andere remblokjes; hetzelfde
Remschijf vervangen voor een nieuw exemplaar; hetzelfde..

Ik kan nix meer verzinnen..
Iemand een idee?
 
Heb je nu eigenlijk al gecontroleerd of de schijf geen slag heeft?

Moet niet persé met een meetklok, met een schroevendraaier tegen de vorkpoot houden en op het zicht kijken werkt ook goed genoeg

Maar dat is niet altijd het probleem, mijn motor heeft ook zwevende schijven met een slag maar dat geeft geen problemen.
 
Laatst bewerkt:
Des te harder je de rem indrukt, des te meer kracht er op de schijf komt en makkelijker zich via de floaters naar het midden verplaatst. Klinkt inderdaad alsof je schijf er scheef in ligt...

Zet de motor los van de grond en draai aan het voorwiel, en vind waar hij aanloopt. Markeer het op de schijf en op de velg. Vervolgend draai je de schijf een half uur vooruit of achteruit, monteer je em weer en probeer je weer te zien waar het aanloopt. Op dit moment is 1 van de strepen op 6 uur, de andere streep op 12 uur.

Loopt ie aan bij de streep op de velg, ligt het aan de velg. Loopt ie aan bij de streep op de schijf, dan ligt het aan de schijf.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt dat je rem onregelmatig is.
Dit ervaar je door?

-trilling stuur en remhandel voel je ook trillen?(zit ergens in de remmen)
- Stuiterde/ op en neergenade voorkant?(ergens in de voorvork of balhoofd)
 
Nog geen slotje? :?
Nou ja, er wordt inmiddels weer on-topic gereageerd.. :)

ehgm, alle 3 de schijven zijn niet ovaal/oneffen of niet recht. Ook ligt de schijf recht aan het wiel.
Ik weet niet of ik er deze dagen aan toe kom, maar ik zal de busjes waar de schijf over glijdt eens met een fijn schuurpapiertje schoonmaken..
 
Hallo.

Ik heb ooit een gelijk soort probleem gehad.
De glijpennen van mijn remklauw zaten een beetje vast toen.
Nadat ik die opgeschuurd en opnieuw ingevet had waren mijn problemen opgelost.
( enkel zuiger remklauw met glijpennen dus, mocht jouw Jawa dat ook hebben )

Groeten en succes ermee.
 
Moet dat echt zolang?
_O-

Hij maakt hem gewoon:
Schot-voor-open-doel.png
 
..snappekem nog steeds niet..
Maar als ik een mod weer tegen de zere schenen heb getrapt wil't gerust weten..

Bolski gooit dit topic waarschijnlijk liever niet dicht omdat 'ie weet dat je (zeer waarschijnlijk) een ander topic gaat openen waarin de zelfde vraag alsnog opnieuw gesteld gaat worden.

Heeft niks met "zere" schenen te maken, imho.
 
En een stuur buigen heeft hoe met ongelijk matig remmende voorem te maken?

Het zal wel aan mij liggen..

Ik gaat pitten. :Z
Misschien van't weekend eens een andere klauw er op zetten..
 
Laatst bewerkt:
OK, weer on-topic, ik heb geen ervaring met zwevende schijven maar dit is wat ik zou doen :
1. checken of er de schijf krom is.
2. Wiellagers checken, balhoofdlagers checken.
3. Remklauw uit elkaar, goed schoon en gangbaar maken, waarschijnlijk revisie setje erin. Netjes monteren met remcilinder vet. Als het je voorrem is en je hebt 2 schijven in je wiel beide klauwen doen.
4. Nog niet opgelost, dan de rempomp op je stuur uit elkaar, en waarschijnlijk ook een revisiesetje er in.

Als ik remblokken vervang kan ik eigenlijk nooit de zuigers normaal terugdrukken, zoals je her en der leest. De boel moet meestal gewoon schoongemaakt worden. Daarna druk ik zonder gereedschap de zuigers zo in de klauw.
Ik heb 1 keer een kromme schijf gehad, daar zat een slinger in die zichtbaar werd toen ik m langs vast punt liet draaien, maar dat gaf behoorlijke
"dreunen" in het stuur bij stevig remmen bij hogere snelheid.
 
Heb dit eens met een oude CB500T gehad. De oorzaak was uiteindelijk dat de spaken zo slecht gespannen waren dat het hele voorwiel iets vervormde bij het remmen.. met een hoop getril ten gevolg. Had ik me voor niks helemaal blind gestaard op de remschijf en klauw..

Andere keer dat ik zoiets had werden de klauw en schijf ook nog erg heet, terwijl klauw, schijf en blokken nieuw waren. Dat bleek te komen door een 20 jaar oude remslang die van binnenuit aan het oplossen was waardoor er een soort ventieltje ontstond (er bleef restdruk achter in het systeem na het los laten van de remhevel) waardoor de blokken iets te hard bleven slepen. Was opgelost met een nieuw remslangetje die ik toch al besteld had.

Suc7!
 
Ik heb zowaar wat nieuws te vertellen.. er zitten 2 best diepe krassen aan 1 kant va n de schijf, alsof er 2 harde korrels in 1 der remblokjes zit..
Ik zal ze morgen aan een grondighe inspectie onderwerpen ende met aandacht aanschouwen..

Goed, ik kan de rempomp nog vervangen.. maar het lijkt me erg stug dat de druk ritmisch fluctueerd als ik de rem gelijkmatig intrek?

Voor de duidelijkheid, het is geen 'trillen' van de rem of in de handle, het is net alsof 1 helft van de schijf wat dikker is.. alleen te merken aan het remmen, geen feedback aan de handle..

pff zo'n simpel principe en ik snap er nix van.. voel me best klungelig.. :$ :$ :$ '(
 
Ik heb zowaar wat nieuws te vertellen.. er zitten 2 best diepe krassen aan 1 kant va n de schijf, alsof er 2 harde korrels in 1 der remblokjes zit..
Ik zal ze morgen aan een grondighe inspectie onderwerpen ende met aandacht aanschouwen..

Goed, ik kan de rempomp nog vervangen.. maar het lijkt me erg stug dat de druk ritmisch fluctueerd als ik de rem gelijkmatig intrek?

Voor de duidelijkheid, het is geen 'trillen' van de rem of in de handle, het is net alsof 1 helft van de schijf wat dikker is.. alleen te merken aan het remmen, geen feedback aan de handle..

pff zo'n simpel principe en ik snap er nix van.. voel me best klungelig.. :$ :$ :$ '(

Het principe is idd simpel, maar een remsysteem zelf vindt ik niet simpel te noemen. :N Het is een wetenschap op zich. En het hele remsysteem is ook nog eens afhankelijk of kan beinvloed worden door andere factoren of systemen. Dus interessant jazeker, maar simpel nee volgens mij niet. Ik heb het dan nog niet eens over de ruime keuze van materialen.
Er is wel goed aan te werken als je je er rustig in verdiept, en met een duidelijk systeem werkt, en dus niet zomaar wat dingen luk-raak doet. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan