Ontstekingstijdstip

bromgabber

Rookie
15 jun 2008
6
0
Twisk
Hey,

Ik heb een motor gekocht een Honda XR500RC })
Maar de ontstekking staat te laat,
Weet iemand op hoeveel voor het dode punt de contactpunten open moeten gaan?
Of moet het anders?
 
Hey,

Weet iemand op hoeveel voor het dode punt de contactpunten open moeten gaan?
Of moet het anders?


Ik denk anders, de eerste XR had al electronische ontsteking (de pick-up is onderdeel nummer 10), dus zeg jij maar eerst waar je de contactpunten hebt gevonden.
full
 
Ik zit nog even het verhaal te lezen van C-H en volgens mij heeft ie gelijk.
De XR heeft voglens mij het zelfde blok als de XL.
Als aanduiding zal op het blok PDO1 of PDO2 staan.
het enige verschil is feitelijk een andere dynamo (6 of 12 volt), maar beiden hebben contactpuntloze ontsteking.
Hier valt nauwelijks iets aan te verstellen.
 
Nog even verder gesnuffeld, ook niet de beroerdste, wel een van de.

Het eerder afgebeelde blok heeft een mechanische vervroeger voor de ontsteking, onderstaand blok (een latere XR) heeft een vaste signaalgever en dus een elektronische verlater.

Weinig aan te verstellen, de signaalgever zit rechts op de spiebanen van het tandwiel van de primaire transmissie. Tijdstip weet ik alleen van de FT: 10 graden @ 1200 (F-merkteken), 35 (+/- 2) graden @ 4000, merktekens op het vliegwiel.

Dus als je zeker weet dat het ontstekingstijdstip niet goed staat en je hebt een blok met een mechanische vervroeger, dan kan je die eens aanvallen.
full
 
Laatst bewerkt:
1982 zou dan het bovenste plaatje moeten zijn (rechter zijdeksel), met de mechanische vervroeger, maar dan nog steeds contactpuntloze ontsteking.

Laten we de vraag eens omdraaien, hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de ontsteking te laat staat?
 
Bi een xl/xr kan het van alles zijn van slechte bougie tot klepspeling/carb afstelling toe ook moet je de goede start procedure volgen, was met de xl van mij ook zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan